Todd Smith gyerekkori álma volt, hogy pilóta lehessen, valóra is váltotta, majd a betegsége alatt megnézett dokumentumfilmek hatására lassanként megváltozott az élete.

Todd Smith számára álommunka volt pilótának lenni, de otthagyta az egészet, a DW-nek pedig bővebben is beszélt arról, hogy miért tette – és arról is, hogy mikor hajlandó újra repülni.

Smith egy szerény londoni külvárosban született, ahol semmi sem volt garantált a számára, egy valamit kivéve: az apja ragaszkodott ahhoz, hogy olyan munkát végezzen, amit szeret. És Smith már ötévesen rátalált erre a Royal Air Force légi bemutatója után. Már 11 évesen – az alsó korhatárt nem elérve – bekönyörögte magát légi kadétnak. 16 évesen ugyan pár évre otthagyta a repülést, mert elérhetetlennek tűnt a méregdrága licenc megszerzése, de később családi összefogással mégis sikerült a művelet.

„Otthon érzem magam a levegőben. A repülés a szabadság és a nyugalom érzésével tölt el” – mondta a munkájáról.

Három éven át vitt utasokat lelkesen, de 2018-ban ez elkezdett megváltozni. Egy bélgyulladás miatt nem repülhetett, és hogy mielőbb visszatérhessen, az orvosai tanácsára felhagyott a húsfogyasztással. Ekkoriban nézett meg több dokumentumfilmet arról, hogy az állattenyésztés hogyan károsítja a környezetet. Egyre jobban beleásta magát a témába, és közben visszamenőleg is rácsodálkozott néhány dologra.

Például amikor Peruban járt, a Szivárvány-hegynél: „Úgy mászkáltak fel-le az emberek, mint a hangyák. Gyönyörű hely, de egyáltalán nem kellett volna látnunk.”

Lehet, hogy pompásak a hegy színei, de korábban hótakaró alatt bújtak meg, most viszont a felmelegedés hatására a hó elolvadt. Smith tehát a saját szemével látta az éghajlatváltozás és a tömegturizmus hatásait.

Egy-két könnyed kanyarral eljutott a repüléshez is, és az olyan statisztikákhoz, hogy

  • a repülés felel a globális emisszió több mint két százalékáért
  • azoknak, akik soha nem ültek repülőn, a 80 százalékuk aránytalanul megszenvedi a klímaváltozás hatásait
  • az emisszió felét a népesség egy százaléka okozza.

„Megdöbbentett az egésznek az igazságtalansága” – mondja. Elkezdett beszélni ezekről a kollégáival, akiket nem nagyon hatott meg a téma: „Akkoriban Greta Thunberg volt a gonoszkodó megjegyzéseik céltáblája. Azt hiszem, az iparág fenyegetve érezte magát miatta.”

Bárhogy is, Smith nem tudott visszatérni a korábbi életmódjához. Egyre komolyabban vette az éghajlatvédelmi aktivizmust, és csatlakozott az Extinction Rebellion protest mozgalomhoz, aminek ma már a szóvivője. Azóta már utasként sem száll repülőre, nemhogy vezessen is egyet.

Azért a szüleivel nem volt egyszerű beszélnie, lévén még mindig sok pénzzel tartozott nekik, de idővel átesett a nagy beszélgetésen, tavasszal pedig már együtt vettek részt egy tiltakozáson.

Kemény döntés otthagyni egy álommunkát, de Smith legalább annyit elért, hogy nemcsak tiltakozik, de képes beszélni olyan légiközlekedési dolgozókkal, akik szintén aggódnak a klímaváltozás miatt. Létrehozták a Safe Landing csoportot, amely belülről próbálja átalakítani az iparágat, elsősorban annak vezetőit sürgetve, hogy hagyjanak fel a „veszélyes növekedéssel”.

„Nem duplázhatjuk meg továbbra is a légi forgalmat 15 évente, a megmaradt szén-dioxid-keretünkkel – érvel Smith. – Az iparágban dolgozóknak is meg kell érteniük, hogy kevesebbet kell repülnünk, ha hosszú távú jövőt akarunk biztosítani az iparágnak.”

Smith még mindig szeret repülni, hiányzik is neki, de addig nem tér vissza, amíg az iparág „nem veszi szigorúbban a kötelezettségeit”.

„Pilótaként arra képeztek ki, hogy elfogulatlanul gondolkozzunk, hogy az élet védelmében csökkentsük a kockázatokat – mondja Smith, aki állítja, hogy semmi egyebet nem tesz, mint követi ezt az elvet, és mindent megtesz az iparági kockázatok csökkentéséért, „elvégre nálunk a biztonság a legfőbb prioritás.”

(Forrás: dw.com, fotó: Twitter/PositiveNews, Szivárvány-hegy: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Megmentjük a bolygót azzal, ha befejezzük a repülést?

Tíz év alatt átállhatunk hidrogénhajtású repülőgépre, de ahhoz súlyos befektetések kellenek.

Betiltanák vagy rommá adóztatnák a magánrepülőket

Erkölcsileg obszcén, a klímának katasztrofális a gazdagok és hírességek magánrepülőzése – mondja egy csoport, ami legszívesebben betiltaná a műfajt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Vanessa választhat, hogy dalt vagy forgatókönyvet írjunk neki

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés