Tizenhat évvel a Prestige tankhajó balesete után született meg az ítélet.
2002. november 13-án, egy viharban kapott léket a 77 ezer tonna nyersolajat szállító, bahamai zászló alatt közlekedő, 26 éves tartályhajó Spanyolország északnyugati partjainak közelébe. Hat nappal később kettétört, elsüllyedt, az Atlanti-óceánba ömlött, körülbelül
50 ezer tonnányi nyersolaj mintegy 1700 kilométer hosszan szennyezte be Spanyolország, Portugália és Franciaország tengerparti szakaszát.
Több tízezer madár pusztult el a szennyezett partszakaszokon, ideiglenesen a halászatot is be kellett szüntetni. Ez volt Spanyolország történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófája.
A spanyol legfelsőbb bíróság most jogerősen összesen több mint 1,5 milliárd eurós kártérítést ítélt meg a spanyol és a francia államnak, az északnyugat-spanyolországi galíciai autonóm közösségnek, valamint 269 további érintettnek.
A kártérítés megfizetésének terhe megoszlik a kétéves börtönbüntetésre ítélt kapitány, Apostolos Ioannis Mangouras, a hajót biztosító brit The London Steamship Owners Mutual Insurance Association nevű társaság, a Nemzetközi Olajszennyezési Kompenzációs Alap (IOPC Funds), valamint a tulajdonos Mare Shipping vállalat között.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)