Nagy hatótávolságú gépek nem voltak, de már az 1930-as években menetrend szerinti járatok szelték át a fél bolygót.

A holland királyi légitársaságot, azaz a KLM-et az elsők között, 1919-ben alapították, és szinte hihetetlen, hogy egy évtizeddel később már Bataviába, vagyis a mai Jakartába repültek. Ez légvonalban több mint 11 ezer kilométer, amit korunk utasszállítói közül is csak kevesen képesek megtenni leszállás nélkül, akkoriban viszont a táv töredékét sem tudta a levegőben tölteni egy repülőgép.

A Fokker VII-esek után Fokker XVIII-asok repülték az Amszterdam–Batavia útvonalat. A rengeteg ember csak a fotó kedvéért gyűlt a gép elé, maximum 12 utas fért fel (Fotó: Joost J. Bakker/Wikimedia)

Először saját, pontosabban holland gyártású Fokker VII-esekkel teljesítették a távot, mivel azonban ezek utazósebessége 180 km/óra, hatótávolsága pedig alig több mint ezer kilométer volt, elképesztő feladat volt megszervezni az utat. 1927 júniusában landolt egy KLM-gép Mátyásföldön, rajta olyan szakemberekkel, akik több hónapon át utaztak azért és dolgoztak azon, hogy kitalálják, merre vezessen az Amszterdam–Batavia járat útja, erről a Magyar Híradó 174. filmhíradója számolt be Holland-Batáviai repülőexpedíció átutazóban érinti Budapestet címmel.

A végleges útvonal összesen kb. 14 ezer kilométeres lett:

Amszterdam (Hollandia) – Lipcse (Németország) – Budapest – Belgrád (ma: Szerbia) – Athén (Görögország) – Marsza Matrúh (Egyiptom) – Kairó (Egyiptom) – Gáza (ma: Palesztina) – Bagdad (Irak) – Busehr (Irán) – Karacsi (Pakisztán) – Dzsódhpur (India) – Illabád (India) – Kalkutta (India) – Jangon (Mianmar) – Bangkok (Thaiföld) – Medan (Indonézia) – Batavia (akkor holland gyarmat, ma: Indonézia).

Először nem utasokat, hanem postai küldeményeket szállítottak, így szereztek tapasztalatot az addig ismeretlen hosszú távú légi közlekedésben, csak akkor adtak el jegyeket, amikor bebizonyosodott, hogy a rendszer működik. Ezután a körülbelül másfél hónapos hajózást ki lehetett váltani egy tizenkét napos repülőúttal, 1929-től hetente két járat is indult.

Az 1931. márciusi Magyar Híradó számolt be arról, hogy a világ leghosszabb légi útvonala Budapestet is érinti.

Nemcsak a gép felkészítését és üzemanyag-feltöltését kellett biztosítani, hanem azt is, hogy az utasok megfelelő körülmények között, szállodákban pihenhessenek. A kezdetleges navigáció miatt csak nappal repülhettek, naplemente előtt oda kellett érni az aznapi célállomáshoz.

Karbantartás Kalkuttában (Fotó: Getty Images)

Hogyan biztosították útközben a szükséges karbantartást és az üzemanyagot? Hogy gondoskodtak az utasokról a tizenkét napos út során? Milyen előnyöket jelentett a harmincas években a Douglas DC–2-es repülőgépek flottába állítása? Hogyan tudták leküzdeni az óceánt egy másik hosszú távú, a karibi külbirtokokra tartó járatnál? Mindez és még sok más érdekesség is kiderül a Légiközlekedés Kulturális Központ a hosszú távú repülés úttörőiről szóló videójából:

Ez is érdekelhet:

A Gellért Szállónál, a Dunán kezdődött a magyar kereskedelmi repülés száz évvel ezelőtt

Az elsők között alakultak meg a magyar légitársaságok – érdemes felidézni, hogyan alakult a következő egy évszázad a magyar repüléstörténetben.

Rögtön a bemutatóján lezuhant a világelső szuperszonikus utasszállító, a szovjet Concorde

A Tu–144-est a szovjet repülőgépipar csúcsának szánták, és bár a Concorde-nál előbb repült, nagy bukás lett.

Boeing kabrió – Az utasszállító, amelynek 7300 méteren kiszakadt a teteje

Tudták, hogy az öreg 737-esek hajlamosak az anyagfáradásra, de a gyártó beleegyezésével spóroltak a karbantartás alaposságán és időtartamán.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés