Az elsők között alakultak meg a magyar légitársaságok – érdemes felidézni, hogyan alakult a következő egy évszázad a magyar repüléstörténetben.

A holland KLM-et 1919-ben, az ausztrál Qantast 1920-ban, az orosz Aeroflotot 1923-ban alapították – csak hogy néhány, ma is ismert légitársaságot említsünk –, Magyarországon viszont 1921 júliusától, a trianoni békeszerződés ratifikálásától 1922 szeptemberéig teljes repülési és repülőgép építési tilalom volt érvényben. Ez az 1920-ban létrejött, postajáratokat üzemeltető Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság (Maeforg) végét is jelentette, a tilalmi idő lejárta után viszont szinte azonnal, 1922. november 19-én megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt., december 22-én pedig az Aëroexpress Részvénytársaság – ezzel Magyarország az első tíz ország közé tartozott, ahol légitársaságot alapítottak az első világháború után, és ahol beindult a kereskedelmi repülés.

Hidroplánállomás a Gellért térnél 1925-ben. A gépek átúsztak a híd alatt, mielőtt gyorsítani kezdtek és felemelkedtek (fotó: Fortepan/Weygand Tibor)

A Magyar Légiforgalmi Rt. az akkor még hivatalosan nem Budapesthez tartozó Mátyásföldről indította az öt utas szállítására alkalmas Fokker F–III. típusú gépeit belföldre és a Bécs melletti Aspern repülőterére, az Aëroexpress Junkers F–13-as hidroplánjai pedig a Dunáról, az akkori Ferenc József (ma: Szabadság) híd mellől repültek Siófokra és Bécsbe, az utasok néhány méterrel odébb, a nem sokkal korábban megnyílt Gellért Szállóban vehették meg a jegyeket. Elképzelhetjük, mekkora látványosság volt ez száz évvel ezelőtt a fővárosban, a korabeli tudósítások szerint két oldalon „feketéllett a rakpart” a nézők tömegétől, amikor az „ezüst sirályok” átúsztak a híd alatt, majd felemelkedtek.

1927. Német gyártmányú, BMW-motoros Dornier-Merkur repülőgép a mátyásföldi repülőtéren (fotó: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye)

A mátyásföldi repülőtér tulajdonképpen egy 800 x 900 méteres mező volt kiszolgáló épületekkel, amely a megnövekedett légi forgalom miatt a harmincas évekre már kicsinek bizonyult. Új helyszínnek az akkor még Budaörshöz (1942-től Budapesthez) tartozó területet nézték ki, ott alakították ki a pénzhiány miatt a tervezettnél szerényebb műszaki tartalommal, Budapest új nemzetközi repülőterét, amely így is kifejezetten korszerűnek számított, 140 méteres hangárja akkoriban Európa legnagyobbja volt. A repteret 1937-ben adta át a kormányzó fia, a később vadászgépével halálos balesetet szenvedő Horthy István.

1937, a budaörsi repülőtér megnyitója. Három darab magyar Ju 52, egy olasz Caproni és három Savoya repülőgép látható a képen (fotó: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye)

Ha megnézzük a térképen vagy a valóságban a budaörsi repteret és környezetét, hamar rájövünk, miért kellett nem sokkal a megnyitása után megint helyszínt keresni: a terület neve is Budaörsi-medence, tehát hegyek veszik körül – ezek tetejére biztonsági okokból világítótornyokat telepítettek –, amelyek megakadályozták a reptér bővítését, amelyre nemcsak a forgalom, hanem a gépek méretének növekedése miatt is szükség volt.

1944, munkaszolgálatosok és parancsnokuk a ferihegyi repülőtér építésekor (fotó: Fortepan/A R)

A Budapest központjától tizenhat kilométerre dél-keletre lévő ferihegyi területet nézték ki az új repülőtér helyszínének, a döntés helyességét jelzi, hogy ma is ott találjuk a főváros repülőterét, amely 2011 óta viseli Liszt Ferenc nevét.

A ferihegyi repülőtér átadása 1950-ben. Látható, hogy az épület még nincs kész (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

1939-től már vizsgálták a térség adottsági, szélviszonyait, az pályázatot is kiírták még abban az évben, amelyet ifj. Dávid Károly nyert meg, ő tervezte az akkori egyetlen, ma 1-es terminálnak nevezett, felülről egy repülőgép alakját kirajzoló központi épületet, amelyet a második világháború miatt csak 1950-ben adtak át, de még 1956-ban is építették.

Gépeltérítések, nyugati járatok és az első szovjet sugárhajtású utasszállító: 1956 Ferihegyen

1956 egészen más miatt kiemelt dátum a magyar történelemben, de a ferihegyi repülőtéren és a magyar légi közlekedésben is fontos változások történtek.

Az Aëroexpress 1930-ban gazdasági okokból megszűnt, a Magyar Légiforgalmi Rt. viszont 1946-ig működött, jogutódja az abban az évben alapított Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, azaz Maszovlet lett, amelyből pedig 1954-ben jött létre a Magyar Légiközlekedési Vállalat, a Malév, miután a magyar állam kivásárolta a szovjet felet. Ennek a történetnek már tudjuk a végét: a Malév nem előzmények nélkül, de gyakorlatilag egyik napról a másikra állt le 2012-ben.

Ilyen volt a Malév utolsó napja, 11 évvel ezelőtt

Nem előzmények nélkül, de gyakorlatilag órák alatt állt le és szűnt meg a magyar nemzeti légitársaság 2012 február elején.

A magyar kereskedelmi repülés évszázada ennél persze sokkal bővebb és színesebb sztori. Ha érdekel, a mindig remek repüléstörténeti videókat készítő Légiközlekedési Kulturális Központ filmjét ajánljuk: az Évszázad a magasban: 100 éves a magyar kereskedelmi repülés című kétórás mű mintegy negyven szereplővel, visszaemlékezésekkel, korabeli dokumentumokkal állít méltó emléket a ma is íródó történet első nagy szakaszának.

Ez is érdekelhet:

Malév-balesetek sora miatt kellett megreformálni a magyarországi légi közlekedést

A hetvenes évek elejére kiderült, hogy a szovjet üzemeltetési modell nem hatékony, és rendkívül veszélyes.

Ferihegy utolsó súlyos baleseténél a Malév gépe átstartolt volna, aztán nem, aztán mégis, aztán földbe csapódott

A Malév két Il–18-asa próbált meg leszállni 1975 januárjában Budapest éppen ködös nemzetközi repülőterén. Egyiknek sem sikerült.

Orrsegédszárny kimenni, lámpocska kacsingatni – Kalandosan érkeztek meg az első Tu–154-esek a Malév flottájába

A Tu–154-esek magyarországi szolgálatba állítása annál is sokkal izgalmasabb történet, mint ahogy gondolnánk.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés