Nem előzmények nélkül, de gyakorlatilag órák alatt állt le és szűnt meg a magyar nemzeti légitársaság 2012 február elején.

A második világháború befejezése után nem sokkal, 1946. március 29-én alakult meg a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet), amely eleinte csak belföldön, Budaörs, Debrecen, Szombathely, Győr és Szeged között szállította az utasokat. Később nemcsak újabb magyar városokat értek el, hanem külföldi járatot is indítottak, 1947-ben már menetrend szerint repültek Prágába is. Bár a szovjet–magyar barátság töretlen volt, 1954 novemberében a magyar állam kivásárolta a Szovjetuniót a cégből, így

létrejött a Maszovlet jogutódja, a Magyar Légiközlekedési Vállalat, vagyis a Malév, a magyar nemzeti légitársaság.

A Légiközlekedési Kulturális Központ hiánypótló kisfilmjeivel jó néhány epizódját bemutattuk már a Malév történetének:

Malév 75: vidéki történetek, belföldi járatok

A korszak, amikor Li–2-esek és Il–14-esek kötötték össze a hazai nagyvárosokat.

40 éve történt a Malév-túszdráma Varsóban

A szép emlékű Malév történetében kevésbé szép események is voltak. Az egyik 1982. november 27-én: egy gépfegyveres lengyel kiskatona Nyugat-Berlinbe akarta téríteni a Malév 121-es járatát.

Malév-balesetek sora miatt kellett megreformálni a magyarországi légi közlekedést

A hetvenes évek elejére kiderült, hogy a szovjet üzemeltetési modell nem hatékony, és rendkívül veszélyes.

Most, tizenegy évvel a Malév-csőd után a légitársaság utolsó napját idézik fel olyan dolgozókkal, pilótákkal, utaskísérőkkel, akik akkor szolgálatban voltak, vagy lettek volna, illetve február harmadikán még nem tudták, hogy a hónap elején harmincéves pályafutásuk utolsó közforgalmi repülését hajtották végre.

Azt persze tudták, hogy a vállalat súlyos anyagi problémákkal küzd, de nem gondolták, hogy egy nap alatt gyakorlatilag leáll a cég, jeggyel rendelkező utasok és Malév-dolgozók tömegei maradnak utazás és információ nélkül. A folyamatosan veszteséges Malév már 2010 előtt is csak a súlyos állami támogatásnak köszönhetően maradt működőképes, ez azonban európai uniós jogszabályokat sértett, ezért

az Európai Bizottság felszólította a kormányt, hogy fizettessen vissza a céggel mintegy százmilliárd forintot. A céggel, amelynek ezenkívül is hatvanmilliárdos adóssága volt, és folyamatosan veszteséget termelt.

A Malév csődvédelem alá került, a cégnek hitelező, a hírtől joggal megriadt beszállítók azonnal követelni kezdték a pénzüket, 2012. február 3-án hajnalban a Boeingeket lízingelő cég Tel-Avivban lefoglalta a Malév épp ott lévő egyik gépét, mivel a társaság nem fizetett előre, reggel hatkor a Malév felfüggesztette repülési tevékenységét, a lízingcég pedig még aznap visszareptette a Malév-flotta nagy részét Írországba.

Ez is érdekelhet:

Archív fotókkal és videókkal emlékezünk a tíz éve becsődölt Malévre

Elődjét 1946-ban alapították, a Malév 1954-től létezett, 2012-es, hirtelen leállásáig. Nosztalgiázunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés