Nem előzmények nélkül, mégis nagyon hirtelen fejezte be működését a magyar nemzeti légitársaság, a Malév 2012. február 3-án. Elődjét, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-t (Maszovlet) 1946-ban alapították, 1954-ben vásárolta meg a Szovjetunió részesedését a magyar kormány, akkortól létezett a Malév, amely még ma is közismert, és nosztalgiával emlegetett légitársaság. A Fortepan fotóival és a Légiközlekedési Kulturális Központ kisfilmjeivel nosztalgiázunk mi is.

Malév Li–2P 1956-ban Ferihegyen (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
1957, a Malév HA–TSA lajstromjelű, Douglas C–47A típusú repülőgépe (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Liszunov Li–2P a Pécs-Pogány repülőtéren (Fotó: Fortepan/Gyöngyi)

Így repültek 75 évvel ezelőtt a magyar városok között

A hosszabb belföldi járatokra 120-140 forintba került a repülőjegy, de Miskolc és Debrecen között csak 40 forintot kellett fizetni.

Il–14 1962-ben (Fotó: Fortepan/Gyöngyi)
Tömegjelenet 1963-ban, egy Il–18 mellett (Fotó: Fortepan/Lőw Miklós)
Malév ételszállító konténereket visz a targonca 1965-ben, Ferihegyen (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)

A Malév-pilóta kalandjai a Távol-Keleten

Berzsenyi Gábor kapitány történetei a pilótafülkéből a Tu–134-estől a 737–200-asig, és a Maxig.

A Malév légikísérői egy földi járművön 1966-ban (Fotó: Fortepan/MHSZ)
1966, Ferihegy (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Egy Il–18 a ferihegyi terminálnál. Érdemes megfigyelni a cateringes kocsit (Fotó: Fortepan/MHSZ)
A háttérben a KLM Lockheed L–188 típusú gépe, az előtérben egy bájos Malév service-kocsi (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Il–18 egy gyönyörű Mercedes-Benz tankerrel 1966-ban (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Búcsú egy Malév-lépcsőn 1967-ben (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Ismeretlen gyártmányú kerékpár, Il–14-es repülőgép, és Moszkvics 407-es autó 1968-ban (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Maléves Ikarusok: egy Nejlonnak becézett 30-as, és egy modern 556-os 1968-ban (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Ajándékbolt a pesti EMKE szállóban 1972-ben (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)

Malév 75: vidéki történetek, belföldi járatok

A korszak, amikor Li–2-esek és Il–14-esek kötötték össze a hazai nagyvárosokat.

Csoportkép boldog férfiakkal és nem egyértelműen boldog nővel 1972-ben, a Malév Il–18-asán (Fotó: Fortepan/Kalocsai István)
A magyar kormánygép, egy Tu–134-es 1974-ben (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

Bonyodalmakkal és a háttérből aggódó vaskereskedőkkel ért véget a 2000-ben hasra szállt Malév-gép története

A szerencsés szerencsétlenséget szenvedő Tu-154-es még utolsó évében is tudott izgalmakat okozni.

Nem Mohammad Reza Pahlavi iráni sah Boeing 707-ese miatt került be ez az 1978-as kép a válogatásba: előtérben – sajnos csak részben – a Malév Zaporozsecei! (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Maléves Barkasok, háttérben a légitársaság Tu–154-esét tankolják (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
A Malév Tu–154 B–2-ese a párizsi Orly repülőtéren 1989-ben (Fotó: Fortepan/Umann Kornél)

Korábbi érdekes-hangulatos Fortepan-összeállításaink:

Akciós csirke far-hát nincs, húsok és hentesek viszont bőven vannak a régi Fortepan-képeken

Összegyűjtöttünk néhány, az elmúlt időszak népszerű témájába vágó fotót a Fortepan gazdag archívumából. Vegáknak kelpástétom-konzervvel kedveskedünk.

Kézcsók a gépmesternek! Feliratok a hetvenes-nyolcvanas évekből

Sex Pistols, háromforintos főtt kukorica, és persze tanulni, tanulni!

A Merkur-korszak, amikor természetes volt, hogy éveket kell a megrendelt kocsira várni

Akkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni.

Mintha a hatvanas években hegyet mászni is gumimatracokkal mentek volna a magyarok

A Palma Gumigyár reklámfotósai bejárták az egész országot, és mindenhol boldog embereket, színes gumimatracokat és felfújható kagylófoteleket találtak.

Hiányzik a hó? Ezeken az archív magyar képeken van bőven

Tél hóval, szánkózással, jégtömbökkel és elakadt autókkal.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A világ legvékonyabb spagettije szabad szemmel láthatatlan, viszont kiváló kötszer készülhet majd belőle

További cikkeink a témában