Nem előzmények nélkül, mégis nagyon hirtelen fejezte be működését a magyar nemzeti légitársaság, a Malév 2012. február 3-án. Elődjét, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-t (Maszovlet) 1946-ban alapították, 1954-ben vásárolta meg a Szovjetunió részesedését a magyar kormány, akkortól létezett a Malév, amely még ma is közismert, és nosztalgiával emlegetett légitársaság. A Fortepan fotóival és a Légiközlekedési Kulturális Központ kisfilmjeivel nosztalgiázunk mi is.

Malév Li–2P 1956-ban Ferihegyen (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
1957, a Malév HA–TSA lajstromjelű, Douglas C–47A típusú repülőgépe (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Liszunov Li–2P a Pécs-Pogány repülőtéren (Fotó: Fortepan/Gyöngyi)

Így repültek 75 évvel ezelőtt a magyar városok között

A hosszabb belföldi járatokra 120-140 forintba került a repülőjegy, de Miskolc és Debrecen között csak 40 forintot kellett fizetni.

Il–14 1962-ben (Fotó: Fortepan/Gyöngyi)
Tömegjelenet 1963-ban, egy Il–18 mellett (Fotó: Fortepan/Lőw Miklós)
Malév ételszállító konténereket visz a targonca 1965-ben, Ferihegyen (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)

A Malév-pilóta kalandjai a Távol-Keleten

Berzsenyi Gábor kapitány történetei a pilótafülkéből a Tu–134-estől a 737–200-asig, és a Maxig.

A Malév légikísérői egy földi járművön 1966-ban (Fotó: Fortepan/MHSZ)
1966, Ferihegy (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Egy Il–18 a ferihegyi terminálnál. Érdemes megfigyelni a cateringes kocsit (Fotó: Fortepan/MHSZ)
A háttérben a KLM Lockheed L–188 típusú gépe, az előtérben egy bájos Malév service-kocsi (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Il–18 egy gyönyörű Mercedes-Benz tankerrel 1966-ban (Fotó: Fortepan/MHSZ)
Búcsú egy Malév-lépcsőn 1967-ben (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
Ismeretlen gyártmányú kerékpár, Il–14-es repülőgép, és Moszkvics 407-es autó 1968-ban (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Maléves Ikarusok: egy Nejlonnak becézett 30-as, és egy modern 556-os 1968-ban (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Ajándékbolt a pesti EMKE szállóban 1972-ben (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)

Malév 75: vidéki történetek, belföldi járatok

A korszak, amikor Li–2-esek és Il–14-esek kötötték össze a hazai nagyvárosokat.

Csoportkép boldog férfiakkal és nem egyértelműen boldog nővel 1972-ben, a Malév Il–18-asán (Fotó: Fortepan/Kalocsai István)
A magyar kormánygép, egy Tu–134-es 1974-ben (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)

Bonyodalmakkal és a háttérből aggódó vaskereskedőkkel ért véget a 2000-ben hasra szállt Malév-gép története

A szerencsés szerencsétlenséget szenvedő Tu-154-es még utolsó évében is tudott izgalmakat okozni.

Nem Mohammad Reza Pahlavi iráni sah Boeing 707-ese miatt került be ez az 1978-as kép a válogatásba: előtérben – sajnos csak részben – a Malév Zaporozsecei! (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Maléves Barkasok, háttérben a légitársaság Tu–154-esét tankolják (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)
A Malév Tu–154 B–2-ese a párizsi Orly repülőtéren 1989-ben (Fotó: Fortepan/Umann Kornél)

Korábbi érdekes-hangulatos Fortepan-összeállításaink:

Akciós csirke far-hát nincs, húsok és hentesek viszont bőven vannak a régi Fortepan-képeken

Összegyűjtöttünk néhány, az elmúlt időszak népszerű témájába vágó fotót a Fortepan gazdag archívumából. Vegáknak kelpástétom-konzervvel kedveskedünk.

Kézcsók a gépmesternek! Feliratok a hetvenes-nyolcvanas évekből

Sex Pistols, háromforintos főtt kukorica, és persze tanulni, tanulni!

A Merkur-korszak, amikor természetes volt, hogy éveket kell a megrendelt kocsira várni

Akkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni.

Mintha a hatvanas években hegyet mászni is gumimatracokkal mentek volna a magyarok

A Palma Gumigyár reklámfotósai bejárták az egész országot, és mindenhol boldog embereket, színes gumimatracokat és felfújható kagylófoteleket találtak.

Hiányzik a hó? Ezeken az archív magyar képeken van bőven

Tél hóval, szánkózással, jégtömbökkel és elakadt autókkal.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Ez jelenleg a világ (tíz) legjobb kamerás telefonja

További cikkeink a témában
Titkos helyek, amiket csak a hajósok ismernek Horvátországban
Hirdetés