Cseles kvízzel tartaná távol a balhés turistákat Amszterdam.

Amszterdam évek óta próbálja távol tartani a balhés turistákat: kampányoltak a brit „sörturisták” ellen, betiltották a füvezést a belváros közterületein, és elrendelték, hogy a bároknak hajnali kettőkor zárniuk kell.

Most egy tipikus, hollandosan direkt online kvízt készítettek azoknak, akik nem kizárólag a tulipánok és a Stroopwafels kedvéért keresik fel a várost.

„Vennél kokaint?” – szól az Amsterdam Rules egyik kérdése, egy másik pedig azt tudakolja: „Szeretnéd felfedezni a várost egy itallal vagy egy spanglival a kezedben?”

De aki kocsmatúrát vagy legénybúcsút szervezne, a következő üzenettel találkozik: „Ezzel lesz egy kis probléma. Tilos.” És aki igent kattint az olyan kérdésekre, mint a „Kérsz idegenvezetést a szexmunkások kirakatainál?", az is azt a választ kapja, hogy Ez már nem opció.

A város önkormányzata néhány hete indította az interaktív kampányt, ami hamarosan az angol mellett olaszul, franciául és spanyolul is elérhető lesz, és ami azt nyomatékosítaná, hogy sok dolog, amit Amszterdammal szoktak azonosítani, valójában szabályellenes.

Amszterdam ellentmondásos helyzetben van: egyfelől kétségbeesetten keresi az idegenforgalmi adóbevételeket, és még mindig küzd a járvány utáni turizmus visszatérésével, másfelől jelen vannak azok az alakok, akikből egyre kevésbé kérnek: akik az utcán hánynak, üvöltve vonulnak a városban, nyilvánosan vizelnek. És hiába próbálják őket elrettenteni, tavaly 21 százalékkal, kilenc millióra nőtt a vendégéjszakák száma.

A kvíz tehát a sokadik kísérlet a balhés turisták megfékezésére. „Egy kicsit másképp csináljuk a dolgokat – magyarázta Sofyan Mbarki, Amszterdam alpolgármestere. –

A turisták, akik a jövőben a Google-ben rákeresnek olyan kifejezésekre, mint 'Amszterdam coffee shop', 'vöröslámpás negyed, Amszterdam' vagy 'amszterdami legénybúcsú', egyenesen ehhez a kvízhez jutnak a Google Ads-en keresztül.”

Szóval a kvíz küldetése lerombolni a bulituristák Amszterdam-képét, de kérdés, ez menni fog-e olyan kérdésekkel, mint a „Milyen híres holland terméket kóstolnál meg? A kokaint?”

A legalább 165 000 euróba (kb. 65 millió forint) kerülő, részben az Igazságügyi Minisztérium által finanszírozott kvíz célja már a repülőjegy lefoglalása előtt kijózanítani a kitöltőit. Aki több szabályszegő válaszra kattint, ezt az értékelést kapja: „Kár... Figyelembe véve a preferenciáid, nem biztos, Amszterdam az általad keresett élményeket nyújtja.”

Egy online kvíz elrettentené a partiarcokat? Nem csak mi vagyunk szkeptikusak: Maarten Bruinsma, a B&B tulajdonosokat képviselő Amsterdam Gastvrij elnöke azt mondja, úgy tűnik „a város el akarja ijeszteni azokat a potenciális látogatókat, akik hajlandóak kitölteni a kérdőíveket”.

Nyersebben fogalmazott a Hotelek Éjszakáját szervező Vincent van Dijk:

„Jó, hogy egyértelművé tették, hogy vannak szabályok, de a weboldal lehangoló, gyerekes és haszontalan, hacsak nem tudják kikényszeríteni a bírságok behajtását.”

A helyi kereszténydemokrata pártot vezető Rogier Havelaar pedig arra az ellentmondásra hívta fel a figyelmet, hogy miközben elindult ez a kampány, „a nemzetközi sajtóban Európa legnagyobb bordélyházának tervével, és a kokain legalizálásával jelenünk meg. Hogyan illeszkedik ez a márkaépítési kampányba?”

Valójában Amszterdam polgármestere, Femke Halsema szabályozná a kokain árusítását és fogyasztását, hogy kordában ezzel is csapást mérjen a bűnbandák profitjára.

Biztosan nem látjuk át minden dimenziójában a problémát, de egy online kvíz mindezek kezelésére elég harmatos kísérletnek tűnik.

(Forrás: Guardian, fotók: GettyImages)

Ez is érdekelhet:

Megnéztem, hogy megy a biznisz Amszterdam vörös lámpás negyedében korona idején

Békeidőben itt minden sarkon pofánver a kannabisz szaga, a kirakatokban pedig bikinis csajok rázzák a mellüket. Mondom, most mi van.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tegyél egy futóedzőt a fa alá!

Retrokvíz: felismered, hol készültek ezek a fotók a 80-as években?

Kék és zöld tó is van ebben a kráterben az Azori-szigeteken

További cikkeink a témában