Ha leteszel egy robotporszívót, automatikusan felszedi a koszt. Dredd is hasonló elvek alapján működik, csak ő másféle mocskot takarít el, sokkal véresebben.

Minek kell holmi kidolgozott sztorival, precízen megírt karakterekkel fárasztani a nézőt, ha akciófilmet akar nézni? Az Elrabolva-filmeket sem azért szerettük, mert olyan kimunkált történettel ámították volna a nézőt, Liam Neeson ment, és megölt mindenkit, de azt legalább látványosan tette, izomból, dühösen, ahogyan az a mozis vérontások nagy könyvében meg van írva. Az egykor szebb napokat látott, moziban 1995-ben már módszeresen kiherélt és meggyalázott képregényhős, Dredd sem tesz mást ezúttal. És milyen boldogok is vagyunk ettől.
Már csak azért is húzódik mosolyra a szánk, mert maga az eredeti képregény is mocskosabb volt, mint egy közvécé, az ellentmondást nem tűrő bíró kalandjai mindig sok hullával, rengeteg vérrel és csontok ropogásával jártak, ezt pedig Sly-féle mozis verzió nem tudta visszahozni. Mondjuk legalább megpróbálhatta volna. A friss verzió hozza a kellő mocskot, vért, hullaszámot, keménységet, a sztori pedig pont annyira elég, hogy mindent a helyére tegyen, kvázi legitimizálja a hullák számát (magas) és az erőszak mértékét (nagyon magas).
A történet szerint Megacity Egyben járunk, a bűn fellegvárában, ahol klánok rondítanak bele a dolgosnak nem nevezhető mindennapokba. A rendőrséget rögtönítélő, kőkemény bírók alkotják, akik törvényszegés esetén jobb esetben bevisznek, rosszabb esetben viszont azonnal golyót röpítenek a bűnözői kobakokba. Az egyik legkeményebb bíró, Dredd (Karl Urban) és újonca, a jó csaj Anderson (Olivia Thirlby) arra vállalkoznak, hogy leszámolnak Ma-Mával (Lena Headey), az egyik legkegyetlenebb klán vezérnőjével. A nem túl kedélyes csoportosulás szórakozásai közé tartozik az embernyúzás és egy speciális drog, a lassító elpöppentése, amitől az időt a fogyasztó 99%-ban lassabbnak érzékeli. Ma-Ma egy hatalmas, embereivel sűrűn telepakolt toronyházba fészkelte be magát. Dredd viszont keményebb, mint egy platinába öntött Hulk.
Persze a film ennyi alapján még lehetne rossz is. Ha túlságosan is kevés a logika, ha egy cseppnyi ész nincs a produktumban, akkor minden borul. Jelen esetben viszont nem borul semmi, a lassítások indokoltak (és látványosak) a drogszálnak köszönhetően, a szép nő zöldfülűként boldogít minket, az akció kegyetlensége a jövő módszereivel magyarázott, a szereplők motivációi érthetőek, így nem lesz olyan érzése az embernek, hogy Pete Travis rendező (Nyolc tanú, Végjáték) öncélúan használta volna fel a jól ismert kliséket. Pont ellenkezőleg: meg tudta mutatni, hogy a már unalomig ismételt filmes motívumok is lehetnek újszerűek és szórakoztatóak, csak éppen figyelmet kell fordítani azok használatára.

Dredd feltámasztása tehát remekül sikerült, a régi nagy kedvenc akciófilmeket idézi, és egy picit sem akar több lenni annál, ami. Megérhetne egy–két folytatást.

7/10

Tovább:
A Player legfrissebb cikkeihez
A 85. Oscar-díj jelöltjeinek teljes listájához
2013 legjobban várt huszonöt filmjéhez

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
16% Naná, és nagyon keményen.
37% Igen, de menedzselhető.
47% Szerencsére nem.