Ha az elmúlt hetekben a közösségi médiában égetted az időd, jó eséllyel belefutottál egy furcsa, csámpás, pici szörnypofába, amely egyszerre tűnik aranyosnak és enyhén fenyegetőnek. Igen, ő az: LABUBU.

És most, hogy ezt olvasod, vagy ki is mondtad, valószínűleg máris 17 különböző hirdetés követi majd, hogy vegyél egyet (műanyag, vinyl, limitált, NFT-sített verzió — kinek mi jut). De mi ez az egész, és miért érzi mindenki úgy, hogy a Labubu megjelenése és létezése alapvetően formálja a kultúrát, hatással van a pénztárcánkra és a világbékére? (Na jó, ez talán kicsit túlzás, de...)

A szörnyecske, aki az Insta-trónra tört

A Labubu a Pop Mart nevű kínai dizájnerjáték-márka gyermeke — gondoljunk egy funko pop és egy LSD-s tündér találkozására. Egy német származású, de Japánban élő illusztrátornak, Kasing Lung-nak köszönhetjük. Az apró vinyl figurák random csomagolásban érkeznek (blind box), vagyis zsákbamacska tulajdonképpen az egész: nem tudod, melyik karaktert kapod, csak fizetsz érte, minden józan belátást magad mögött hagyva. Klasszik ázsiai szerencsejáték.

A trend Kínából indult hódító útjára, majd természetesen belakta a social platformokat, a TikTokon és Instagramon landolt, ahol a minimalista lakások és kávézóasztalok 2025-ös új dísze lett. A Labubu rajongótáborában keveredik a műgyűjtő, az influenszer és a nosztalgiára éhező millennial, aki titokban sosem nőtte ki a Kinder tojásos hétköznapokat.

A társadalom új megosztó kérdése

Akit arcon simogat a hype szellője, különböző attitűddel kapcsolódik a jelenséghez. Nagyjából így:

  • Boomerek: „Mi a fene ez a foghíjas troll, és miért kerül annyiba, mint egy vadiúj autógumi? Ez az új Moncsicsi, vagy Tamagochi? Esetleg a cumi???”
  • Z generáció: „Ez nem csak játék, hanem vibe, lifestyle, core identity.”
  • Millennialok: „Értem, hogy fura, de van limitált Glow-in-the-Dark Nightcrawler Labubu? Mert ha igen, jövő hónapig nem eszünk.”

És persze ott vannak a befektetők, pörög a Marketplace, a 8000 forintért vett Labubut 80 ezerért próbálják továbbadni, a vevők pedig csak az érdekli:

„Ez eredeti vagy kamu?”

Környezeti lábnyom — vagy inkább környezeti Labubu-nyom

Minden egyes apró figurát külön műanyag zacskóba csomagolnak, amit egy műanyag dobozba raknak, amit egy műanyag védőfóliába csomagolnak, majd egy műanyag zacskóban adnak át.

Csodás. Éljen a zöld jövő, a fenntarthatóság és a zero waste...

Mit jelent ez nekünk, halandóknak?

A Labubu annak a bizonyítéka, hogy FOMO és az Instagram együtt masszív pénzégetésre tudja rávenni az embert. Státuszszimbólum lett (már amelyik rétegnél): ha van Labubud, értesz a trendekhez. Ha nincs, valószínűleg van lakásod/házad és megtakarításod. De a trendérzékenység ugye 14-24 éves kor között ezerszer fontosabb mindennél.

De miért fogjuk elfelejteni két éven belül?

  • Új hype jön: két év múlva valószínűleg egy lebegő, síró digitális macskahal NFT lesz az új Labubu, vagy valami, ami még csak gondolatban sem létezik, de mindenképp valami oltári baromság.
  • Infláció vs. PVC: amikor egy figura már 60 ezer forint, hirtelen kevésbé izgalmas, inkább kijózanító lesz. Ha lejössz a cuccról, akkor azért elgondolkozol, hogy ez tényleg kell-e neked...
  • Esztétikai telítődés: ma még menő (?) a polcodon, de holnap már porfogó lesz.

A Labubu tökéletes lenyomata a 2020-as évek fogyasztói pszichológiájának: pénzünk már van, de a lelkünk mélyén még gyerekek vagyunk.

Addig is érdemes még időben kiposztolni a Labubut, amíg még lehet szívecskét kapni rá (és hátha leesik cserébe egy könnyű csók az ismerkedés veszélyes ösvényein), mert két év múlva már csak egy kellemetlen emlék lesz.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Dezodorral arcon fújás és tükörletörés lett abból, hogy két autós ugyanazt a parkolóhelyet nézte ki magának Tatabányán

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés