Akkor is különleges volt, ma viszont már teljesen elképzelhetetlen, ami Ciprus felé történt a Malév 225-ös járatán.

A Boeing 737–300-as a Malév-flotta egyik legújabb gépe volt, amikor 1991 szeptemberében Ferihegyről Ciprus felé indult a Malév 225-ös járatát teljesítve. Minden rendben ment, a 160 férőhelyes gép a jugoszláv légtérben érte el a kb. tízezer méteres utazómagasságot. A pilóták még ki sem kapcsolták a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető tablót, amikor az utasok hirtelen üvöltözésre lettek figyelmesek, és pár másodperc múlva drámai események bontakoztak ki a járat fedélzetén. Három utas, két férfi és egy nő kerítette hatalmába az utasszállítót, akik furcsa elméletekről kezdenek el magyarázni.

Korábban is volt már példa arra, hogy el akarták téríteni a magyar légitársaság valamelyik repülőjét – a varsói túszdrámáról itt írtunk –, ilyen eset viszont addig, és azóta sem történt. Ez ugyanis Hernádi Gyula Csillagszóró című drámájának bemutatója volt a gép fedélzetén, a gépeltérítők színészek voltak, a legénységet természetesen beavatták, és az utasok sem rémültek halálra, bár „azt valószínűleg nem tudták, hogy majd üvöltök a fejükbe, láttam a szemükön” – emlékszik vissza nevetve Epres Attila színművész, aki az egyik gépeltérítőt alakította. A rendező, Pintér Gábor azt az utasítást adta neki, hogy

„ha bármelyik néző megpróbál felállni a székből, vágjam vissza, durr, de kegyetlenül, különben elszabadul a pokol, minden néző elkezd majd sikítozni”.

A nem kis kockázatot jelentő előadás komoly felkészülést igényelt a darabot előadó Arizona (ma: Thália) Színház és a Malév részéről egyaránt. Nehéz feladat volt megoldani a hangosítást, a színészeknek hozzá kellett szokniuk a szűk mozgástérhez is. A pilóták mindent hallottak, ami az utastérben történt, ezért a gépmozgással fokozták a hatást. Amikor kellett, a gép „akkorát zuhant, mindenki összecsinálta szinte magát” – idézte fel Mikó István, az Arizona akkori igazgatója.

A Lárnakába tartó járat utasainak különleges élményben volt részük, sőt, egy rekordban is: a Csillagszóró rendhagyó premierje a Guinness Rekordok Könyvé-be is bekerült, ami valószínűleg elkerülte az EasyJet légitársaság illetékeseinek figyelmét, mert 2014-ben azt hitték, az ő repülőgépükön volt először utazómagasságon színházi előadás.

Az MTI korabeli híre

„A világ első légi színházi bemutatójára kerül sor szeptemberben az Arizona Színház és a Malév jóvoltából” – jelentette be Mikó István színházigazgató, aki a premier idejét szeptember 27-ében jelölte meg. – Aki nem tud ott lenni a légibemutatón, az a kőszínházi premier után a földön izgulhatja végig a fordulatos cselekményt, amelyet egy fiatal újvidéki művész, Pintér Gábor rendezett. Kárász Péter, a légitársaság szóvivője hozzátette: „a Malév az Air Tours és az Air Budapest közreműködésével a színházat egy háromnapos ciprusi úttal kombinálták, s a rendhagyó előadás így kerül értékesítésre.”

A Légiközlekedési Kulturális Központ által működtetett ferihegyi Aeroparkban harminchárom évvel később Mikó István és Epres Attila elevenítette fel a darab születésének és előadásának történetét. Kinek az ötlete volt, hogy a darabot felvigyék egy aktív járatra? Mit szólt a megkereséshez a Malév akkori vezérigazgatója, Déri Tamás? Mi mindenre kellett figyelniük a pilótáknak a kb. kétórás út során? Hogyan kamatoztatta sokéves színházi tapasztalatát a felkészülés során a gép elsőtisztje, Magisztrák Károly? És a nagy kérdés: tudták-e az utasok, hogy milyen extrát kapnak nem sokkal a felszállás után? Mindez és sok más érdekesség is kiderül a kisfilmből:

(Nyitókép: Tóth Béla)

Ez is érdekelhet:

El kellett titkolni, hogy a szovjet géptípus konstrukciós hibája miatt zuhanhatott le a Malév Il–18-asa Párizsnál

A 355-ös járat 1962-es katasztrófájában huszonegy ember halt meg, hivatalos magyarázat ma sincs.

Ferihegy utolsó súlyos baleseténél a Malév gépe átstartolt volna, aztán nem, aztán mégis, aztán földbe csapódott

A Malév két Il–18-asa próbált meg leszállni 1975 januárjában Budapest éppen ködös nemzetközi repülőterén. Egyiknek sem sikerült.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés