Akkor is különleges volt, ma viszont már teljesen elképzelhetetlen, ami Ciprus felé történt a Malév 225-ös járatán.
A Boeing 737–300-as a Malév-flotta egyik legújabb gépe volt, amikor 1991 szeptemberében Ferihegyről Ciprus felé indult a Malév 225-ös járatát teljesítve. Minden rendben ment, a 160 férőhelyes gép a jugoszláv légtérben érte el a kb. tízezer méteres utazómagasságot. A pilóták még ki sem kapcsolták a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető tablót, amikor az utasok hirtelen üvöltözésre lettek figyelmesek, és pár másodperc múlva drámai események bontakoztak ki a járat fedélzetén. Három utas, két férfi és egy nő kerítette hatalmába az utasszállítót, akik furcsa elméletekről kezdenek el magyarázni.
Korábban is volt már példa arra, hogy el akarták téríteni a magyar légitársaság valamelyik repülőjét – a varsói túszdrámáról itt írtunk –, ilyen eset viszont addig, és azóta sem történt. Ez ugyanis Hernádi Gyula Csillagszóró című drámájának bemutatója volt a gép fedélzetén, a gépeltérítők színészek voltak, a legénységet természetesen beavatták, és az utasok sem rémültek halálra, bár „azt valószínűleg nem tudták, hogy majd üvöltök a fejükbe, láttam a szemükön” – emlékszik vissza nevetve Epres Attila színművész, aki az egyik gépeltérítőt alakította. A rendező, Pintér Gábor azt az utasítást adta neki, hogy
„ha bármelyik néző megpróbál felállni a székből, vágjam vissza, durr, de kegyetlenül, különben elszabadul a pokol, minden néző elkezd majd sikítozni”.
A nem kis kockázatot jelentő előadás komoly felkészülést igényelt a darabot előadó Arizona (ma: Thália) Színház és a Malév részéről egyaránt. Nehéz feladat volt megoldani a hangosítást, a színészeknek hozzá kellett szokniuk a szűk mozgástérhez is. A pilóták mindent hallottak, ami az utastérben történt, ezért a gépmozgással fokozták a hatást. Amikor kellett, a gép „akkorát zuhant, mindenki összecsinálta szinte magát” – idézte fel Mikó István, az Arizona akkori igazgatója.
A Lárnakába tartó járat utasainak különleges élményben volt részük, sőt, egy rekordban is: a Csillagszóró rendhagyó premierje a Guinness Rekordok Könyvé-be is bekerült, ami valószínűleg elkerülte az EasyJet légitársaság illetékeseinek figyelmét, mert 2014-ben azt hitték, az ő repülőgépükön volt először utazómagasságon színházi előadás.
Az MTI korabeli híre
„A világ első légi színházi bemutatójára kerül sor szeptemberben az Arizona Színház és a Malév jóvoltából” – jelentette be Mikó István színházigazgató, aki a premier idejét szeptember 27-ében jelölte meg. – Aki nem tud ott lenni a légibemutatón, az a kőszínházi premier után a földön izgulhatja végig a fordulatos cselekményt, amelyet egy fiatal újvidéki művész, Pintér Gábor rendezett. Kárász Péter, a légitársaság szóvivője hozzátette: „a Malév az Air Tours és az Air Budapest közreműködésével a színházat egy háromnapos ciprusi úttal kombinálták, s a rendhagyó előadás így kerül értékesítésre.”
A Légiközlekedési Kulturális Központ által működtetett ferihegyi Aeroparkban harminchárom évvel később Mikó István és Epres Attila elevenítette fel a darab születésének és előadásának történetét. Kinek az ötlete volt, hogy a darabot felvigyék egy aktív járatra? Mit szólt a megkereséshez a Malév akkori vezérigazgatója, Déri Tamás? Mi mindenre kellett figyelniük a pilótáknak a kb. kétórás út során? Hogyan kamatoztatta sokéves színházi tapasztalatát a felkészülés során a gép elsőtisztje, Magisztrák Károly? És a nagy kérdés: tudták-e az utasok, hogy milyen extrát kapnak nem sokkal a felszállás után? Mindez és sok más érdekesség is kiderül a kisfilmből:
(Nyitókép: Tóth Béla)
Ez is érdekelhet: