Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Amikor a Sony február végén magabiztos mérlegelést bemutatva színre lépett a Playstation 4-gyel, tudtuk, hogy hamarosan a Microsoft is beszáll a ringbe. Mielőtt belefulladtunk volna a pletykákba és légből kapott találgatásokba, a cégóriás tegnap végre megmutatta, hogyan képzeli el a generációváltást. Az ováció részünkről elmaradt.

A redmonti Xbox Campusban itthoni idő szerint tegnap este hét órakor kezdődött a nagy leleplezés. A heppeninget megnyitó intro videó nem volt sem látványos, sem különösebben ötletes, a hirtelen ránk vigyorgó Steven Spielberget és J.J. Abramset megpillantva azonban majdnem hanyatt estünk a fotellel együtt. Lesznek itt még meglepetések – gondoltuk, és minden idegszálunkkal a pódiumra fellépő Don Mattrick szavaira tapadtunk. Alig telt el néhány perc, és az MS-vezér ajkait elhagyta a következő generációs gép neve: Xbox One. A frappáns névválasztás okozta meglepetésből nem volt időnk felocsúdni, hiszen szinte azonnal be is mutatták magát a gépet, melynek külseje okán valószínűleg nem sokan kezdenek ölre menő vitába az elkövetkező napokban. A One ugyanis vitán felül csodaszép, és a harmadik fellépőtől, Marc Whittentől azt is tudjuk, hogy brutálisan erős szerkezetet rejtettek a tetszetős borítás alá.

Azt értem, hogy gőzgép…

A technikai jellemzők terén a One a PS4 méltó ellenfeleként lép pástra; a Microsoft ugyanúgy nyolcmagos procival és 8 GB RAM-mal megy neki a következő generációnak, ahogy a Sony. Ekkora nyers erővel már rengeteg poligont meg lehet mozgatni, tehát a látvánnyal feltehetőleg egyik platformon sem lesz gond. Ezután már csak arra voltunk kíváncsiak, hogy az MS milyen irányban képzeli el a konzolbiznisz fejlődését. Nos, a kulcsszó ezúttal ez volt: all in one system, azaz egy olyan rendszer, mely mindent tud. Az egymás után fellépő prominensek mindent meg is tettek, hogy úgy érezzük, a One megvásárlásával még a mosógépet is kivághatjuk majd az ablakon.

Yusuf Mehdi bemutatta, hogy a megújult, és lassan már a kipárolgásainkat is érzékelő Kinect segítségével hogyan tudjuk irányítani a konzolt, hogyan tudunk szempillantás alatt váltani tévé, játék, filmnézés, zene és Skype között. A prezentáció gyors volt és első blikkre meggyőző, de némi szarkazmussal azt is mondhatnánk, hogy a látott bombasztikus újdonságokat akár ma is meg tudnánk csinálni egy okostévé, egy távirányító és egy kontroller segítségével – bár kalimpálni és hangos parancsokat adni valóban kicsit szórakoztatóbb lehet. A szolgáltatások terén néhol elismerően bólogattunk – például amikor Whitten közölte, hogy a megújult Xbox Live mögött 350 ezer szerver fog duruzsolni a világ minden táján –, máskor viszont csak a fejünket csóváltuk.

… de mi hajtja?

Hatalmas örömmel vettük tudomásul, hogy a Microsoft végre felismerte, az exkluzív címekkel lehet egy platformot eladni. Ezt demonstrálandó jött a bejelentés; egy év alatt tizenöt exkluzív címmel jönnek ki, melyek közül nyolc vadonatúj franchise lesz. A Forza Motorsport 5-öt és a Remedy új játékának látványos teaserét látva üdvrivalgásban törtünk ki, aztán a konferencia második felére valahogy elfogyott a szufla. Kezdett zavaróvá válni, hogy az izmos önfényezés közben elfelejtettek a játékokról beszélni.

Ehelyett a Spielberg közreműködésével készülő Halo tévésorozatnak kellett volna örülnünk – köszönjük, nálunk tuti sokan letöltik majd –, meg annak, hogy az NFL-meccsek közben különböző infókat hívhatunk elő a képernyő jobb szélén, bár erős a gyanúnk, hogy a televíziós szolgáltatások jó része nálunk nem lesz elérhető. Az EA egyik fejese azt magyarázta, mennyire klassz lesz az Xbox One, de főleg az új sportjátékok, melyek közül a FIFA 14-nek egy speckó kiadása csak ezen a platformon lesz elérhető. (Reméljük a speciális kiadás nem egy fémdobozos gyűjtőit jelent!) Aztán szó esett a felhő alapú játékról, meg megosztásról is, de hogy ez pontosan mit jelent, azt nem kötötték az orrunkra. Szerintünk leginkább azt, hogy ha már a PS4 egy külön gombot kapott erre a célra, akkor ők sem hagyhatták ki a mágikus hívószót.

Örömök és csalódások

Aminek örülünk…

  • megmutatták a gépet;
  • dizájnos külső;
  • erős hardver;
  • brutális szerverpark az online szolgáltatások mögött;
  • tizenöt exkluzív cím egy év alatt;
  • ebből nyolc új franchise;
  • új Remedy játék;
  • Forza Motorsport 5 még idén;
  • az év végéig megjelenik.

Aminek annyira nem…

  • játékokról alig esett szó;
  • néhány szolgáltatás nálunk előreláthatólag nem lesz elérhető;
  •  jóval több parasztvakítás és önfényezés, mint amit le tudunk nyelni;
  • a perifériák tekintetében egyelőre nem látható jelentős előrelépés.

Örülünk?

A konferencia utolsó mutatványosaként az Activision elnöke, Eric Hirshberg lépett a pódiumra. Bejelentette, hogy idén is lesz Call of Duty – a fene se gondolta volna –, ezúttal Ghosts alcímmel, aztán kaptunk egy kisfilmet, melyben az Infinity Ward mágusai agyondicsérték soron következő produkciójukat. A kényszeres szuperlatívuszok után jött egy olyan trailer, melyen biztosan elámultunk volna, ha az EA néhány héttel ezelőtt nem vág hozzánk egy mindent alázó Battlefield 4 videót. A zavaros kép akkor esett végleg darabjaira, amikor a készítők egy régebbi játékuk mellé rakták az éppen készülőt, hogy megmutassák, mennyire sokkal jobban néz ki az utóbbi.

Ez a prezentáció – bár biztos nem így tervezték – gyönyörűen összegezte az Xbox One leleplezésének lényegét; az ütős infók okozta kezdeti lelkesedést agyonnyomták a hangzatos marketingszólamok, végül pedig elmagyarázták nekünk, hogy miért is kell ennek nagyon örülni. A Microsoft azért jelezte, hogy az E3-mon el fognak minket árasztani a készülő játékokkal kapcsolatos tartalmakkal. Reméljük, az akkor ránk zúduló audiovizuális infótömeg kevésbé üli meg a gyomrunkat.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.