Ki ne emlékezne arra a sporttörténeti sikerre, amit 2007-ben élhettünk át - egy magyar fiú világbajnok lett a motorosok között, mely után a szurkolók szeretete és a média az egekbe röpítette. Népszerűsége olyan szédítő magasságokba emelkedett, ahonnan egy zuhanás után szinte lehetetlen visszakapaszkodni. Talmát szinte királyként ünnepelték, majd karrierje lejtmenetbe váltásának köszönhetően egyre kevesebbet lehetett róla hallani. Az idei esztendőben viszont újra láthatjuk versenyezni, és nem is kell messzire utaznunk érte, hiszen a hazai ralisok között próbál szerencsét.

A sportszerető közönség elsőként a 2000-es motorosvilágbajnokság brnói versenyét követően halhatta igen sűrűn Talmácsi Gábor nevét, aki magyar bajnokként és Alpok-Adria Kupa-győztesként ekkor még csak szabadkártyával vehetett részt első világbajnoki futamán. A bemutatkozás olyan jól sikerült, hogy rögtön szerződést ajánlottak neki a következő szezonra, de csak négy, hajtós és kemény év után ülhetett egy győzelemre is esélyes gép nyergébe.

Az áttörés 2005-ben következett be, amikor megnyerte egy gyári KTM-mel élete első vb-futamát. A mai napig emlékszem erre a csodálatos győzelemre, és arra a szívmelengető érzésre, ami akkor az egész hazai motorsportrajongókat elöntötte. Úgy éreztük, hogy végre van valaki, aki majd nemcsak 125 köbcentiben lehet bajnok, hanem egyszer talán felérhet a királykategóriába, a legnagyobbak közé is.

Így is történt! A 2005-ös összetett harmadik helye és a következő év hullámvölgyét követően, 2007-ben megnyerte a 125-ösök világbajnokságát. Ekkor kissé naivan azt hittük, innen már nincs megállás, könnyebben mennek majd a dolgok és jobbnál jobb – na és persze magasabb kategóriába csalogató – ajánlatokkal halmozzák el mindenki Talmáját.

A következő szezonban még mindig, a mondhatni már kinőtt 125-ösök között körözött, de a végső elszámolásban megszerzett harmadik hely újból bizakodásra adott okot. Végre ugrott előre egy szintet és 2009-ben az idényt a 250-esek között kezdte, ám az ötödik futam után csapatot váltott, ugyanis a rengeteg ígérgetés ellenére a Balatonring Team nem adott neki megfelelő technikai hátteret. De minden rosszban van valami jó, hiszen a bajnokság közbeni új csapathoz való átigazolásával élete álma is valóra vált, mivel a MotoGP-ben, a motoros világbajnokság legmagasabb kategóriájában versenyezhetett. Azonban ahogy a Forma-1-ben, itt is hatalmas szerepe van a pénznek, és hiába vagy jó versenyző, ha nem az élmezőnybe tartozó motorral és nem hatalmas szponzorokkal a hátad mögött húzod tövig a gázkart. Talma 12 futamon vett részt a legnagyobbak között, de a rossz eredmények és a pénzhiány miatt 2010-ben egy szintet vissza kellett lépnie, és az ekkor debütáló Moto2-es kategóriában egyetlen magyarként indult a világbajnokságon. Az elért összetett hatodik helynél azonban sokkal többet vártunk, azonban a folyamatosan technikai problémák ebben az évben sem kerülték el Talmácsit.

A 2011-es Moto2-es szezont az Antonio Banderas tulajdonában lévő Jack and Jones csapatnál kezdte volna, de a főszponzor visszalépése miatt az istálló nem nevezett a vébére. Így keserű csalódottsággal vette tudomásul, hogy esélye sincs helyet kapni máshol, hiszen az átigazolási szezon végén maradt csapat nélkül. Lehetősége lett volna a visszatérnie a MotoGP-be vagy esetleg a Superbike sorozatban versenyeznie, de csak olyan motorokkal, melyekkel képtelenség a sereghajtókból, jobb esetben pedig a középmezőnyből kitörni.

Motoros pályafutása

Beceneve: Talma
Szül.: Bp., 1981. május 28.
Kategória: MotoGP, Moto2, 125cc
Nagydíjak száma: 131
Világbajnoki címek: 1
Győzelmek: 9
Dobogós helyezések: 25
Első rajtkockák: 10
Leggyorsabb körök: 8
Vb-pontok összesen: 972
2008 vb-helyezés: 3.

A nehézkes és egyre kilátástalanabb szponzor-, és csapatkeresés után Talmácsi Gábor bejelentette visszavonulását a versenyszerű motorozástól. Szerencsénkre maga az érintett is úgy gondolja, hogy nem érhet így véget egy ilyen egyedülálló pályafutás, ezért új kihívások és lehetőségeket keresvén kétkerékről négykerékre vált. A technikai sportok körében Magyarországon a legnagyobb népszerűségnek a rally örvend, melynek különleges varázsa abban rejlik, hogy a pilóták hétköznapi autókkal csapják le a természetes környezet adta kanyarokat. Emellett a pilóták egyáltalán nincsenek úgy elzárva, mint a F1-ben, vagy a fent említett MotoGP-ben, ezért még a nemzetközi élmezőny legnagyobb sztárjaival is szinte testközelben találkozhatnak a rajongók. Ráadásul a versenyeket bárki ingyen megtekintheti.

Tavaly év végén Talma már kipróbálta magát, hiszen a Maricsek Team színeiben a Szilveszter Rallye-n tekergette egy Mitsubishi Lancer EVO VI-os kormányát. A magyar ralisok évzáróján meglepően jól szerepelt, hiszen az abszolút ötödik helyet sikerült megszereznie, ráadásul egy hölgy navigátor, Répa Kata segédletével.

De nem ő az egyetlen motoros klasszis, aki autóra vált, hiszen elég csak a kilencszeres világbajnokra, Valentino Rossira gondolnunk, aki többször is tett már kisebb-nagyobb kitérőt a négykerekűek világába. Egyik emlékezetes versenye 2005-ben Monzában volt, ahol legyőzte a legendás Colin McRae-t, és az összetettben is az előkelő második helyen végzett. Legjobb eredményeit is itt érte el, 2006-ban és 2007-ben is győzni tudott. Az olasz fenegyerek, akit még a Forma-1-es Ferrari csapat is le akart szerződtetni, saját bevallása szerint, amikor végleg sztenderre állítja majd a motorját, akkor már túl öreg lesz az F1-hez, így marad számára a rali izgalmas világa.

Talmácsi Gábornak sem idegen az autóversenyzés, hiszen a motorozás mellett évről évre kipróbálta magát több különböző versenyautóban is. Indult a Renault Clio kupán, a Porsche Kupán, körözgetett Dubaiban egy endurance versenyen, egy tereprali ob-futamon is részt vett, és hogy teljes legyen a lista, Forma-1-es autót is vezetett már.

A Magyar Rallye Bajnokság szerencsére egyre magasabb színvonalat képvisel, így nem véletlen, hogy a Mecsek Rallye a nemzetközi IRC-sorozat egyik futama is lesz egyben. A hat versenyből álló országos bajnokság március 30-án az Eger és környékén kijelölt pályákkal veszi kezdetét. Az ilyenkor szokásos negatív kritikák ellenére szerencsére többen vagyunk, akik örülnek annak, hogy egy kiemelkedő sportember nem tűnik el a süllyesztőben, hanem új kihívásokat keres. Remélhetőleg nem egy hattyúdalt látunk majd Talmától, hanem felveszi a ritmust a hazai menőkkel szemben. Nem utolsósorban ez a sportágnak is igencsak jót fog tenni, hiszen még mindig húzónévnek számít Talmácsi Gábor – ami nagyon fontos a szponzorok és a médiaérdeklődés szempontjából – főleg, ha később az eredményeket is hozza majd. A tényeket és a lehetőségeit figyelembe véve talán esélyes lesz a dobogóra, amihez egy kiváló motorosnak nemcsak a kiemelkedő tehetségére, hanem tökéletes technikai háttérre is szüksége van. Így legyen.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés