Ha jártál a zugligeti libegőnél az utóbbi negyven évben, akkor biztosan láttad azt a két sárga villamost, ami a kemping bejáratánál töltötte nyugdíjas éveit. Most elszállították a matuzsálemeket, hogy felújítás után az új közlekedési múzeumba kerüljenek.

1896 óta járt villamos a Zugligetbe, majd amikor az ötvenes években a trolik előkészítésére a viszonylatok jelzéseit 70-es alatti tartományba sorolták, 58-asnak nevezték át. A Széll Kálmán tértől a Szilágyi Erzsébet fasoron át a Zugligetbe közlekedő villamos forgalma 1970-ben, a libegő átadása után nőtt meg jelentősen.

Fotó: Fortepan / Székács András

Sokáig nem élvezhette a népszerűségét a járat, a hetvenes évek második felében ugyanis már trolival tervezték kiváltani, majd a pálya egyre romló állapota miatt többször átszervezték az útját.

1977-ben közlekedett utoljára az 58-as villamos, amit 58V néven busszal pótoltak, ez később 158-as jelzéssel végleges megoldássá vált.
58-as villamos a zugligeti végállomáson (Fotó: Fortepan / FŐMTERV)
A zugligeti villamos emlékét 1983 óta őrizte a kemping bejáratánál álló, hajdanán 1043-as és 1061-es pályaszámot viselő járműpáros.

A BKVT, azaz a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság ezres sorozatú villamos motorkocsija a legnehezebb járművek közé tartozott. 1911-ben szerezték be az elsőket, amelyek Kistarcsán és a Ganz üzemében készültek.

(Fotó: Fortepan / FŐMTERV)
A harmincas, negyvenes években a fővárosi közlekedés meghatározó járművei voltak ezek a típusok,

erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül. A zugligeti példányok eredetileg favázzal készültek, 1958-59-ben acélvázasra szerelték át, így futottak a 1977-es nyugdíjazásukig.

Fotó: MTI / Máthé Zoltán
Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A kempingnél örökre leparkolt villamosok állapota mára erősen leromlott, ezért most az Északi Járműjavítóba szállították a járműveket, ott a Dízelcsarnokban, az UV villamosok mellé kerülnek, míg megkezdődik a felújításuk, hogy a majdan újra megnyitó Közlekedési Múzeumban állíthassák ki azokat.

Ez is érdekelhet:

Villamos az Erzsébet hídon, a Váci úton, a Thökölyn… Fotókon Budapest eltűnt és megmaradt vágányai

Egykor az számított modernizálásnak, hogy megszüntettek villamosvonalakat. Az archív fotók viszont megőrizték emléküket.

Letekerik a fűtést a bécsi metrón és villamosokon

Tíz százalékkal csökkentenék az energiafelhasználást, ezért két fokkal hidegebb lesz az állomásokon és a szerelvényeken az őszi-téli időszakban.

Centinként ezer forintért vehetsz villamost a BKV-tól

Ikarus busz és Nyugati pu.-táblára is lehet licitálni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Tíz egyszerű kérdés, amire iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés