A Debrecenben kiállított mozdonyt 1885-ben gyártották, és egészen 1979-ig szolgált.
Az 1880-as évek végére új tehervonati mozdonyokra volt szüksége a Magyar Államvasutaknak. Ennek nyomán indult el a 326-os sorozat gyártása, amely 1882 és 1898 között 497 példányban készült, és a leghosszabb ideig szolgáló magyar gőzmozdonytípussá vált. Bár eredetileg tehervonatok vontatására szánták, nagy emelkedésű hegyi pályákon személyszállító vonatok továbbítására is használták.
Az 1900-as évek elejétől kezdve a nagyobb állomásokon szinte kizárólag 326-os sorozatú mozdonyok végezték a tolatási munkákat.
Debrecen vasútállomásának ikonikus látványossága, a 140 éves, 326.136-os pályaszámú gőzmozdony 1979-ben került a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe, majd ugyanebben az évben a műtárgyat szobormozdonyként állították ki.
Utoljára 2011-ben végeztek rajta állagmegóvó munkálatokat, ezért ráfért már a korróziómentesítés és a szakszerű újrafestés. Egy új tájékoztató tábla is készült, amely a szobormozdony múltját és műszaki adatait ismerteti.
(Forrás: MTI, fotó: Szikora Zsombor/MMKM)
Ez is érdekelhet:

