Kis pénzből, gyorsan építették, mégis korszerűnek számított és építészeti minőséget is képviselt Budapest rövid életű nemzetközi repülőtere.

Kell egy új budapesti repülőtér – az 1930-as évek elejére nyilvánvalóvá vált, hogy az egyre fejlődő légi közlekedést nem tudja kiszolgálni az addig használt mátyásföldi infrastruktúra. Olyan összefüggő területet kerestek, amely fővárosi tulajdonú – vagyis nem kell megvásárolni a földet –, földrajzi szempontból megfelelő – nincsenek zavaró hegyek vagy építmények –, és könnyen megközelíthető a városközpontból is.

A felvetődött lehetőségek közül Csepel északi része a gyárkémények és Duna miatt gyakori köd, a Svábhegy teteje a szükséges óriási földmunka és a bővíthetőség korlátai, Ferihegypuszta pedig a túlzott távolság miatt esett ki, ezért végül a belvárostól csak kilenc kilométerre lévő, Budaörs határában fekvő Kőérberki-dűlőt választották ki. (Hamar bebizonyosodott, hogy ez sem volt optimális döntés, de erről kicsit később.)

Wibault 283–T és Douglas DC–2 típusú utasszállító repülőgép Budaörsön, 1939-ben (Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor)

A kiírt pályázatra korszerű, eredeti, de nagyon olcsón megvalósítható terveket vártak, mivel csak négymillió pengő állt rendelkezésre – pontosabban annyi sem, de hitelfelvétellel előteremtett ennyit az állam –, a két nyertes Bierbauer Virgil és Králik László lett, őket kérték fel, hogy az eltérő terveikből közösen alkossák meg a végleges változatot. Sok részletet le kellett húzni az elképzelésekből, szerényebb lett a központi, háromszintes utasforgalmi épület is, és elmaradtak a repülőgépek megközelítéséhez tervezett föld alatti folyosók is és a szintén oda tervezett kiszolgálóhelyiségek is.

Rámpa a Kőérberki út felől (Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor)

Utóbbiak a földszintre kerültek, ezért a fogadócsarnoknak csak az első emeleten jutott hely, ami talán még előnyére is vált az épületnek, mert így reprezentatívabb módon, rámpán lehetett megközelíteni a bejáratot, mint például az Operaháznál vagy a Vígszínháznál, a kifutópályára a környező hegyekre pedig egy teraszról lehetett rálátni.

A reptér 1938-ban (Forrás: Fortepan/Fadgyas Bence)

Mivel a mátyásföldi reptér szűkös kapacitása már komoly akadálya volt a fejlődésnek, igyekezni kellett az építkezéssel, ami a kötelező spórolással együtt igen rossz kombináció, ennek ellenére színvonalas, jó minőségű létesítmény született alig kétszáz munkanap alatt.

A nehézségek ellenére is jutott figyelem az alapvetően egyszerű épület díszítésére: a körcsarnokban egy akkoriban elég újnak számító technikájú művészeti alkotás, Marsovszky Elemérné A repülés élménye című fotómontázsa kapott helyet.

Társasági élet a teraszon (Forrás: Fortepan/Fadgyas Bence)

Horthy Miklós kormányzó fia, István 1937. június 20-án ünnepélyesen megnyitotta a repülőteret, amely bár kisebb volt és sokkal kevesebb pénzbe került, mint az európai repterek akkoriban, de korszerűségében felvette velük a versenyt.

A megnyitó ünnepség 1937-ben (Forrás: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye)

Bizonyára az új, modern fővárosi repülőtér is hozzájárult az utasforgalom jelentős növekedéséhez, ez viszont paradox módon magának a reptérnek mint Budapest központi repterének a végét is jelentette, mivel nem lehetett bővíteni. Ezért új helyet kellett keresni, így lett a már a budaörsi reptér építése előtt felvetődött, de akkor még túl távolinak ítélt ferihegyi helyszín a kiválasztott – ahová viszont máig nem lehet gyorsan, és egy csuklós busznál korszerűbb módon kijutni a belvárosból.

A Légiközlekedési Kulturális Központ a budaörsi reptér történetéről is szokás szerint izgalmas kisfilmet készített. Hogyan zajlott a napi forgalom a két világháború közötti években? Miért számított különlegesnek a gyönyörű körcsarnokkal rendelkező, ma már műemléki védettséget élvező terminál? Ez és még sok más is kiderül belőle, érdemes megnézni.

(Felhasznált forrás: Horváth Tamás: A budaörsi repülőtér)

Ez is érdekelhet:

A Gellért Szállónál, a Dunán kezdődött a magyar kereskedelmi repülés száz évvel ezelőtt

Az elsők között alakultak meg a magyar légitársaságok – érdemes felidézni, hogyan alakult a következő egy évszázad a magyar repüléstörténetben.

Gépeltérítések, nyugati járatok és az első szovjet sugárhajtású utasszállító: 1956 Ferihegyen

1956 egészen más miatt kiemelt dátum a magyar történelemben, de a ferihegyi repülőtéren és a magyar légi közlekedésben is fontos változások történtek.

Ferihegy utolsó súlyos baleseténél a Malév gépe átstartolt volna, aztán nem, aztán mégis, aztán földbe csapódott

A Malév két Il–18-asa próbált meg leszállni 1975 januárjában Budapest éppen ködös nemzetközi repülőterén. Egyiknek sem sikerült.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés