Ha a pilóta követte volna az utasításokat, akkor még súlyosabb lehetett volna az NDK történetének legnagyobb hadi repülőgép-katasztrófája. Ötven évvel ezelőtt történt, hogy egy MiG csapódott egy cottbusi panelházba.

Ötven évvel ezelőtt, 1975. január 14-én történt az NDK történetének egyik legsúlyosabb repülőgép-balesete Cottbusban. A városban volt a keletnémet néphadsereg légierőjének támaszpontja, és amikor egy MiG–21 típusú vadászgép egy tesztrepülés során, leszállás közben egy műszaki hiba következtében egy lakóházba csapódott, a pilótán kívül hatan vesztették életüket. A katasztrófa ennél is súlyosabb lehetett volna, ha a pilóta nem tagadja meg az utasításokat.

Balul sült el a teszt

Peter Makowicka őrnagy, a cottbusi első vadászrepülő-ezred pilótája éppen egy hajtóműcsere utáni próbarepülést hajtott végre, amikor műszaki hiba támadt a MiG–21-ese fedélzetén. Nem sokkal délelőtt 10 óra után éppen elkezdte a leszállást, amikor a futómű kiengedésekor egy nem megfelelően rögzített karbantartófedél levált, ez pedig a hajtómű légáramlásának zavarát, majd annak teljes leállását okozta.

Cottbus a hetvenes években: lakótelepek, iskolák felett repült el a MiG

Makowicka többször is megpróbálta újraindítani a hajtóművet, sikertelenül, ezért jelentette a problémát az irányítótoronynak, amely katapultálásra szólította fel.

A pilóta azonban úgy döntött, hogy megtagadja a parancsot, és megpróbálja a hajtómű nélküli gépet a sűrűn lakott terület fölött elvezetni,

elkerülve ezzel egy nagyobb katasztrófát. Sikerült is átrepülnie a cottbusi textilgyár, valamint egy óvoda és egy iskola felett.

Mégsem sikerült teljesen elkerülnie a lakott területet, ezért egy ötszintes panelháznak ütközött. A gép a második és harmadik szint között csapódott be, és mivel az üzemanyagtartálya csaknem tele volt, a 800 liter kerozin gyorsan terjedő, nagy hőmérsékletű tüzet okozott. A baleset helyszínére elsőként a textilgyár mentőszolgálata, majd a vöröskereszt érkezett, akik megkezdték a sérültek ellátását.

Megpróbálták eltitkolni

Hamarosan megérkezett a városi és a légitámaszpont tűzoltósága is, a nagy hőmérséklet mellett azonban a repülőgép speciális anyagai, a magnézium és az alumínium olvadása is nehezítette számukra az oltási munkát. A tűzoltók először habbal próbáltak oltani, ami ugyan hatékonyan elfojtotta a kerozin égését, de a nagy hőmérséklet miatt a tűz újra és újra fellángolt. A mentési munkálatok és a tűzoltás ezért órákon keresztül tartott.

Akkor még nem tudták, hogy a gép nem szállított lőszert, ezért a tűzoltók nagy robbanásveszélytől tartottak, és a szomszédos lépcsőházakat is kiürítették, ami során 18 lakás ajtaját fel kellett törni. A balesetben a 33 éves pilóta mellett hat nő vesztette életét, akik a közeli textilgyár dolgozóiként a panelházban laktak.

Makowicka önfeláldozó döntése számos ember életét mentette meg, hiszen azért nem történt nagyobb katasztrófa, mert megtagadta a katapultálást.

Csak a textilgyárban több százan dolgoztak az eset idején, és a pilóta katapultálása esetén a repülőgép irányítás nélkül, nagyobb tempóval valószínűleg oda csapódott volna be.

Az NDK-ban akkoriban megpróbáltak minden hasonló esetet eltitkolni, ezért az állami hírügynökség csak egy rövid közleményt adott ki a balesetről,

az épület homlokzatát pedig rekordidő, két nap alatt teljesen helyreállították. Szinte alig lehetett észrevenni a javítást, mostanra pedig teljesen el is tűnt a nyoma, a homlokzatot ugyanis felújították, csak egy tábla emlékeztet az ötven évvel ezelőtt történt repülőgép-katasztrófára. A felújítás előtt készült képeken még látható a javítás:

Makowicka „a népért és a hazáért végzett szolgálatokért” posztumusz kitüntetést kapott, valószínűleg az NDK egyetlen pilótájaként, akit parancs megtagadása következtében tüntettek ki, míg a technikust, aki rosszul rögzítette a szerelőfedelet, öt év börtönbüntetésre ítélték. 1985-ben még egy MiG-21 zuhant le Cottbusban, szintén műszaki hiba miatt, annak pilótája katapultált, és a gép egy diákkollégiumra zuhant, ami szerencsére a hétvégén üres volt.

Ez is érdekelhet:

Eltitkolták, hogy nem Malév-pilóták vezették a Malév 1977-ben lezuhant repülőgépét

A kapitány csak okosba’ kapott repülési engedélyt, a katasztrófához viszont műszaki hiba is hozzájárulhatott. A Bukaresttől negyven kilométerre történt balesetben 29 ember halt meg.

El kellett titkolni, hogy a szovjet géptípus konstrukciós hibája miatt zuhanhatott le a Malév Il–18-asa Párizsnál

A 355-ös járat 1962-es katasztrófájában huszonegy ember halt meg, hivatalos magyarázat ma sincs.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
28% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés