Mark Zuckerberg szerint nem a közösségi média miatt válnak megosztottá a társadalmak, és az sem helytálló megállapítás, hogy a közösségi média révén csökken az emberekhez eljutó hírek és vélemények sokszínűsége.

A Facebook vezérigazgatója első alkalommal vett részt a világ legfontosabb biztonságpolitikai fórumaként számon tartott Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián (MSC), ahol a következőket mondta el:

  • a vállalatától független társadalomtudományi kutatások eredményei szerint nincs ok-okozati összefüggés a közösségi portálok felemelkedése és a társadalmak megosztottsága között;
  • a vállalat saját adatai és a közreműködésével végzett tudományos kutatások azt is kimutatták, hogy a felhasználókhoz eljutó hírek és vélemények sokszínűsége nőtt az internet előtti, hagyományos média korszakához képest;
  • a 2016-os Brexit-népszavazással és az amerikai elnökválasztással kapcsolatos orosz információs műveletek óta sokat fejlődtek a demokratikus döntések külső befolyásolásának elhárításában.
A Facebook vezérigazgatója első alkalommal vett részt a világ legfontosabb biztonságpolitikai fórumaként számon tartott Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián
  • Harmincötezren dolgoznak ezen a területen, és több pénzt költenek rá, mint amennyi a vállalat teljes bevétele volt 2012-ben, pedig akkor is egymilliárdnál több felhasználójuk volt;
  • naponta átlagosan egymillió hamis profilt törölnek a portálról, és az utóbbi napokban két nagyobb szabású dezinformációs műveletet akadályoztak meg. Az egyik Oroszországból indult, és Ukrajnát célozta, a másik pedig Iránból indult, és az Egyesült Államokban élő felhasználók félrevezetésére irányult.

Azt is kiemelte, hogy igen büszkék eredményeikre, és jól mutatja fejlődésüket a tavalyi európai parlamenti (EP-) választás, amelyet nem zavartak meg a portálon folytatott külső manipulációs kampányok.

Viszont a választók félrevezetésére nemcsak külső tényezők, hanem belső erők, politikai szereplők is törekednek, így van még teendő ezen a területen.

A Facebook-vezér szerint a szolgáltató saját törekvései mellett hivatalos, állami szabályozásra is szükség van a közösségi portálok megfelelő működéséhez, méghozzá a választások, a személyes adatok védelme, a tartalmak moderációja – például a közzététel engedélyezése vagy a tartalom törlése – és az adatok hordozhatósága területén.

Az utóbbi napokban két nagyobb szabású dezinformációs műveletet akadályoztak meg

Zuckerberg szerint nem az a kérdés, hogy kell-e szabályozni a szolgáltató teendőit és felelősségét a felületein megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, hanem az, hogy milyen szabályozási modellt kell alkalmazni.

Szerinte eddig két modell alakult ki:

  • az egyik a hagyományos sajtóra, köztük a nyomtatott újságok működésére szabott modell, amelyben a tartalmat megjelentető vállalat felelőssége igen széleskörű,
  • a másik modell pedig a távközlési szektorban jött létre, ahol a szolgáltatót, például a telefontársaságot nemigen lehet felelősségre vonni azért, hogy milyen tartalmakat, adatokat áramoltatnak a felhasználók a hálózatain.

Zuckerberg úgy véli, hogy a Facebook esetében olyan szabályozási rendszert kellene kidolgozni, amely a két eddigi megoldás között helyezkedik el.

Ez is érdekelhet:

Bebizonyították, amit eddig is sejtettél a Facebookról

Bár az eredmény nem meglepő, azért eléggé beszédes.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában