A repüléstörténet egy páratlan darabja, egy Douglas DC–6B típusú repülőgép ejtette ámulatba a budapestieket a hétvégén. Az ötvenes évek elegáns hangulatát megidéző, és egykor államfőket szállító gép nem csak a technika szerelmeseinek szívét dobogtatta meg, hanem egy letűnt kor hangulatát is visszahozta a ferihegyi repülőtérre.
Makulátlanul csillogó, ezüstszínű repülőgép járt Budapesten, és a klasszikus stílusú, négymotoros gépre azok is felkapták a fejüket, akiket egyébként kevésbé érdekel a repülés. Az OE–LDM lajstromjelű gép jelenleg a Red Bullhoz kötődő The Flying Bulls flottájának ékköve, és salzburgi otthonából a németországi Friedrichshafenen keresztül érkezett a ferihegyi reptérre szeptember utolsó hétvégéjén.
Egykor elnöki gép volt
A Budapestre látogató DC–6B nem egy átlagos veterán repülőgép. 1958-ban gyártották a Douglas Aircraft Company üzemében a kaliforniai Santa Monicában, és a története regénybe illő. Első tulajdonosa ugyanis a jugoszláv állami légitársaság, a JAT volt, de valójában Josip Broz Tito marsall személyes használatára rendelték meg, egyedi, luxuskivitelű beltérrel. A gép fedélzetén államfők és hírességek utaztak, és bejárták a világot a hidegháború legizgalmasabb éveiben.
Tito aztán 1975-ben eladta a repülőgépet Zambia akkori elnökének, Kenneth Kaundának, aki szintén egyfajta „Air Force One”-ként használta saját céljaira. Később azonban a gép sorsa rosszra fordult, és egy ideig elhagyatottan állt a lusakai repülőtéren. Innen mentette meg egy namíbiai légitársaság vezetője, mielőtt a The Flying Bulls csapata rátalált, és megvásárolta 2000-ben.
A The Flying Bulls salzburgi központjában aztán egy többéves, aprólékos és minden részletre kiterjedő restaurálási folyamat vette kezdetét. Több ezer munkaóra árán a repülőgép visszanyerte eredeti, gyári pompáját. A felújítás olyan tökéletesen sikerült, hogy ez a DC–6B lett a világ egyik legszebb állapotban lévő, repülőképes példánya ebből a típusból.
A technika csodája
A DC–6B a sugárhajtású korszak előtti utasszállító repülés egyik legkifinomultabb képviselője. A több mint 32 méter hosszú és 35 méteres szárnyfesztávolságú gépet négy darab, egyenként 2500 lóerős Pratt & Whitney csillagmotor hajtja, ezek jellegzetes, mély dörmögő hangja semmihez sem fogható, és azonnal felismerhetővé teszi a típust.
A gép utazósebessége meghaladja az 500 km/órát, hatótávolsága pedig közel 5000 kilométer, ami a maga korában kiemelkedő teljesítménynek számított.
Igazából még ma is az, hiszen a két hajtóműves modern utasszállítók korában egy ilyen négy légcsavaros gép a repülés aranykorának romantikáját idézi fel, csillogó fémtestének már a méretei is tiszteletet parancsolnak.
A The Flying Bulls küldetése, hogy a repüléstörténet ezen ikonikus darabjait ne csak megőrizze a jövő számára, hanem repülőképes állapotban tartva, a levegőben is bemutassa őket. A budapesti látogatás is bizonyította, hogy ez a DC–6B nem csupán múzeumi tárgy, hanem élő darabja a repüléstörténetnek. Szerencsés vagy, ha a hétvégén láttad elhúzni a fejed fölött.
(Fotók: Aeropark, Getty Images, Red Bull, Wikimedia Commons)
Ez is érdekelhet:







