A repüléstörténet egy páratlan darabja, egy Douglas DC–6B típusú repülőgép ejtette ámulatba a budapestieket a hétvégén. Az ötvenes évek elegáns hangulatát megidéző, és egykor államfőket szállító gép nem csak a technika szerelmeseinek szívét dobogtatta meg, hanem egy letűnt kor hangulatát is visszahozta a ferihegyi repülőtérre.

Makulátlanul csillogó, ezüstszínű repülőgép járt Budapesten, és a klasszikus stílusú, négymotoros gépre azok is felkapták a fejüket, akiket egyébként kevésbé érdekel a repülés. Az OE–LDM lajstromjelű gép jelenleg a Red Bullhoz kötődő The Flying Bulls flottájának ékköve, és salzburgi otthonából a németországi Friedrichshafenen keresztül érkezett a ferihegyi reptérre szeptember utolsó hétvégéjén.

Egykor elnöki gép volt

A Budapestre látogató DC–6B nem egy átlagos veterán repülőgép. 1958-ban gyártották a Douglas Aircraft Company üzemében a kaliforniai Santa Monicában, és a története regénybe illő. Első tulajdonosa ugyanis a jugoszláv állami légitársaság, a JAT volt, de valójában Josip Broz Tito marsall személyes használatára rendelték meg, egyedi, luxuskivitelű beltérrel. A gép fedélzetén államfők és hírességek utaztak, és bejárták a világot a hidegháború legizgalmasabb éveiben.

Tito aztán 1975-ben eladta a repülőgépet Zambia akkori elnökének, Kenneth Kaundának, aki szintén egyfajta „Air Force One”-ként használta saját céljaira. Később azonban a gép sorsa rosszra fordult, és egy ideig elhagyatottan állt a lusakai repülőtéren. Innen mentette meg egy namíbiai légitársaság vezetője, mielőtt a The Flying Bulls csapata rátalált, és megvásárolta 2000-ben.

A The Flying Bulls salzburgi központjában aztán egy többéves, aprólékos és minden részletre kiterjedő restaurálási folyamat vette kezdetét. Több ezer munkaóra árán a repülőgép visszanyerte eredeti, gyári pompáját. A felújítás olyan tökéletesen sikerült, hogy ez a DC–6B lett a világ egyik legszebb állapotban lévő, repülőképes példánya ebből a típusból.

A technika csodája

A DC–6B a sugárhajtású korszak előtti utasszállító repülés egyik legkifinomultabb képviselője. A több mint 32 méter hosszú és 35 méteres szárnyfesztávolságú gépet négy darab, egyenként 2500 lóerős Pratt & Whitney csillagmotor hajtja, ezek jellegzetes, mély dörmögő hangja semmihez sem fogható, és azonnal felismerhetővé teszi a típust.

A gép utazósebessége meghaladja az 500 km/órát, hatótávolsága pedig közel 5000 kilométer, ami a maga korában kiemelkedő teljesítménynek számított.

Igazából még ma is az, hiszen a két hajtóműves modern utasszállítók korában egy ilyen négy légcsavaros gép a repülés aranykorának romantikáját idézi fel, csillogó fémtestének már a méretei is tiszteletet parancsolnak.

A The Flying Bulls lenyűgöző flottája, amin jól látszanak a DC-6B méretei

A The Flying Bulls küldetése, hogy a repüléstörténet ezen ikonikus darabjait ne csak megőrizze a jövő számára, hanem repülőképes állapotban tartva, a levegőben is bemutassa őket. A budapesti látogatás is bizonyította, hogy ez a DC–6B nem csupán múzeumi tárgy, hanem élő darabja a repüléstörténetnek. Szerencsés vagy, ha a hétvégén láttad elhúzni a fejed fölött.

(Fotók: Aeropark, Getty Images, Red Bull, Wikimedia Commons)

Ez is érdekelhet:

Újra magasba száll a Playboy legendás magángépe

Bemutatjuk Hugh Hefner egykori légi palotáját.

A repülőgép, amelyből egyetlenegy tud repülni a világon, és gyakran feltűnik Budaörs fölött

A Teve becenevű Li–2-est 1949-ben gyártották, szolgált a Malévnél és a néphadseregnél, aztán ’74-ben a múzeumba került. Rengeteg lelkesedés és munka kellett ahhoz, hogy ismét repüljön.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés