Nyomós okai vannak.

Ha már ültél repülőn, biztosan feltűnt, hogy fel- és leszállás közben mindig lekapcsolják a lámpákat az utastérben. Elsőre talán azt gondolnád, hogy ez csak a hangulat miatt van, vagy hogy könnyebben elszundíthass, de valójában ez egy átgondolt intézkedés, ami a biztonságról szól.

Persze a kabin soha nem borul teljes sötétbe, az irányfények és a vészkijáratokat jelző lámpák ilyenkor is világítanak. Ezeket a fényeket úgy tervezték, hogy pont eleget láss, de ne vakítson el.

Azt tudni kell, hogy a fel- és leszállás a repülés legkritikusabb szakaszai (ilyenkor történik a legtöbb vészhelyzet), és ebben a helyzetben a látási viszonyok kiemelt jelentőséggel bírnak. A belső világítás lekapcsolása/csökkentése pedig segít, hogy a pilóták és a földi irányítók jobban lássák a gépet és a környezetét, hiszen a kevesebb belső fény kevesebb zavaró tükröződést jelent az ablakokon – ez olyan, mint amikor a színházban tompítják a nézőtéri lámpákat, hogy jobban lehessen látni a színpadot.

De nem csak a pilóták és a földi irányítók miatt fontos mindez. A sötét kabin segít abban is, hogy az utasok szeme alkalmazkodjon a gyenge fényviszonyokhoz, ez pedig vészhelyzet esetén, például kényszerleszállásnál óriási előnyt jelent, sokkal gyorsabban észrevehetők a kivilágított vészkijáratok, ha a szemed már hozzászokott a sötéthez.

A módszer egyébként nem új keletű. Régen a kalózok is szemfedőt viseltek, hogy az egyik szemüket folyamatosan sötéthez szoktassák. Így ha a világos fedélzetről hirtelen le kellett menniük a hajó sötét belsejébe, az egyik szemükkel azonnal láttak. Ugyanezt a logikát alkalmazzák ma is a repülőkön.

A tompított fények és a sötétebb környezet segít abban is, hogy a kabinban nyugodtabb hangulat legyen, vészhelyzetben ugyanis a pánik és a káosz a legnagyobb ellenség. A visszafogott világítás segít abban, hogy az utasok jobban tudjanak koncentrálni, jobban figyeljenek a személyzet biztonsági utasításaira és a környezetükre, valamint gyorsabban reagáljanak, ha cselekedni kell – például megtalálni a vészkijáratokat.

És van egy teljesen kézenfekvő oka is a lámpák lekapcsolásának: fel- és leszállásnál, valamint a vészhelyzetek során a repülőgép rendszerei nagyobb terhelésnek vannak kitéve, ilyenkor pedig minden plusz energia számít, így a világítás visszafogása egy energiatakarékos megoldás is.

(Forrás: Europair.com, Myflight.com, fotó: Getty Images, Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Tudod, miért nem szögletesek a repülők ablakai?

A repülőgépek ablakai nem véletlenül nem szögletesek, hanem kerekek, ez egy fontos biztonsági megoldás.

Tudod, mi történik, ha valaki meghal a repülőn?

Bár nem túl gyakori, de repülőgép fedélzetén, azaz repülés közben bekövetkező halálesetek sajnos azért előfordulnak. Ilyen esetekre van egy protokoll.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
A Recirquel újra a szívünk közepébe talál a Müpa színpadán
Hirdetés