Akár pillanatok alatt is rémálommá válhat a nyugodt a repülés, viharzóna sem kell hozzá. A súlyos turbulencia ijesztő jelenség, és nagy kérdés, hogy a technika fejlődése vagy a légkör melegedése gyorsabb.

A jobb esetben késő, rosszabb esetben kimaradt repülőjáratokkal kapcsolatos történetek átmenetileg háttérbe szorították a másik aktuális, repüléssel kapcsolatos témát: a turbulenciát, noha ez is igen kellemetlen, sőt, akár halálos is lehet, ráadásul már idén is több súlyos esetről tudunk.

Májusban tizenketten sérültek meg a Qatar Airways Dohából Dublinba tartó járatán, néhány nappal azután, hogy a Singapore Airlines London–Szingapúr járatán egy utas szívrohamot kapott, amikor a turbulencia miatt a Boeing 777-es rázkódni, majd emelkedni, utána pedig hirtelen zuhanni kezdett. Júliusban a Madridból Uruguayba repülő Air Europa-gép hajtott végre kényszerleszállást, harmincan sérültek meg, egy utast a kézipoggyásztartóból kellett kiemelni. Néhány napja az Eva Air Jakartából Tajvanra tartó repülője épp akkor került turbulenciába, amikor az utasok étkeztek – ők nem, de a személyzet hat tagja megsérült.

Egyszerűsíthetnénk úgy a jelenséget, hogy a légi forgalom növekedésével természetesen több utasnak okoznak rossz élményeket a légörvények, ráadásul a kamerás mobilok által a fedélzeten rögzített felvételek hamar bekerülnek a közösségi médiába, onnan pedig a hírportálokra, televíziókba is, de a tudományos álláspont szerint nem csak erről van szó.

A brit Reading Egyetem kutatóinak tavaly megjelent tanulmányában a tiszta időben kialakuló turbulenciát vizsgálták, és megállapították, hogy

1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt a turbulencia kialakulásának kockázata egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.

Ilyen mértékű növekedés nem lehet véletlen, és a szakemberek meg is találták az okot: a klímaváltozást. A felmelegedés miatt ugyanis nagy magasságban megváltozott a szelek sebessége, és gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia. Ez a legrosszabb: a zivatarzónákban is gyakran kialakulnak légörvények, ezt azonban érzékelik a műszerek, és ki lehet kerülni őket, a tiszta időben jelentkező turbulencia viszont egyik pillanatról a másikra okoz gondot a pilótáknak és utasaiknak. Ha elfogadjuk, hogy az esetek számának növekedését a klímaváltozás okozza, arra is hamar rájöhetünk, a közeljövőben rosszabb lesz a helyzet.

A kutatók természetesen keresik a megoldást, az egyik ígéretes fejlesztés az a lézerradar, amely 18 kilométeres távolságból képes felismerni és jelezni a láthatatlan légörvényeket, ami akkora távolság, hogy még egy repülőgép sebességével számolva is maradna nagyjából egy percük felkészülni a pilótáknak.

De miért ilyen nehéz előre jelezni a légörvények egy részét nagy magasságon? Mit tehet a személyzet, amikor hirtelen rázkódni kezd a gép, és veszít a magasságából? Mikor válik veszélyessé a jelenség, és hogyan lehet elkerülni a szerkezeti károkat? Mit tesz a pilóta rázós helyzetben? Mindez és sok más fontos és érdekes dolog is kiderül a turbulenciáról a Légiközlekedési Kulturális Központ szokás szerint igényes és érdekes videójából.

(A nyitókép illusztráció, forrás: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Géprablást játszottak egy Malév-gépen Jugoszlávia felett 1991-ben

Akkor is különleges volt, ma viszont már teljesen elképzelhetetlen, ami Ciprus felé történt a Malév 225-ös járatán.

Rossz helyre, de jól építették meg az ország egykori kapuját, a budaörsi repülőteret

Kis pénzből, gyorsan építették, mégis korszerűnek számított és építészeti minőséget is képviselt Budapest rövid életű nemzetközi repülőtere.

Ferihegy utolsó súlyos baleseténél a Malév gépe átstartolt volna, aztán nem, aztán mégis, aztán földbe csapódott

A Malév két Il–18-asa próbált meg leszállni 1975 januárjában Budapest éppen ködös nemzetközi repülőterén. Egyiknek sem sikerült.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés