1982 nyara óta tudják a légiközlekedési szakemberek, milyen kockázatot jelent a repülésre egy vulkánkitörés. A British Airways 9-es járatának személyzete és utasai viszont még nem sejtették.

Bemutattunk már egy hihetetlen, de megtörtént esetet, amikor egy Airbus A330 mindkét hajtóműve leállt az Atlanti-óceán felett, a legénységnek viszont sikerült vitorlázógépként kezelve, épségben kényszerleszállnia vele.

A majdnem-katasztrófák között nem illik és nem is érdemes sorrendet felállítani, de azt kijelenthetjük, hogy nem kevésbé lehetett izzasztó helyzet, amit a British Airways 9-es járatának legénysége és több mint kétszázhatvan utasa él át 1982. június 24-én: a malajziai Kuala Lumpurból felszállt

Jumbo Jetjük hajtóművei először furcsán világítani kezdtek, majd percek alatt sorban leálltak. Mind a négy.

A jelekből ma már egyértelmű lenne, mi történt, korábban azonban nem volt ilyen eset, ezért a személyzetnek fogalma sem lehetett, mi okozza a bajt, és hogy mit kellene tenniük. A gép szélvédőjén megjelent a Szent Elmo tüze hatás – ez egy olyan meteorológiai jelenség, amikor zivataros időben erős elektromos mező hatására a tárgyakhoz érve a levegő ionizálódik, és világítani kezd –, az utastérben furcsa szagú füst kezdett terjedni.

Grafika a hamufelhőbe került British Airways-gépről (Forrás: Wikimedia)

A másodpilóta kiszámolta, hogy tolóerő nélkül nagyjából bő húsz percet és százhatvan mérföldet képes még levegőben maradni a Boeing, és úgy döntöttek, a közeli Jakarta repterén próbálnak leszállni, ám a gép elektromos töltöttsége miatt a kommunikáció is akadozott. A nagy tapasztalatú kapitány, Eric Moody igyekezett megnyugtatni az utasokat, már ha annak számít az a közlés, hogy

„Hölgyeim és uraim, itt a kapitány beszél! Van egy kis problémánk, mind a négy hajtóművünk leállt. Megteszünk mindent, hogy újraindítsuk őket. Bízom benne, hogy nem aggódnak túlságosan!”

Ahhoz, hogy a hajtóműveket újraindíthassák – vagy megpróbálhassák újraindítani –, sűrűbb levegőre van szükség, ezért süllyedni kezdtek, ez viszont azzal a kockázattal járt, hogy ha nem sikerül, a repülő túl alacsonyan lesz ahhoz, hogy átrepüljön a háromezer-ötszáz méteres hegylánc fölött, amely a gép és a reptér között húzódott.

Ezért kellett egy B terv: a vízre szállás, ami rossz látási viszonyok között, hullámzó tengerre, egy ekkora, hajtóműveit a szárnyak alatt hordó géppel óriási kockázat, Boeing 747-essel nem is próbálta meg korábban senki.

Ahogy a gép vesztett a magasságából, tisztább levegőbe került, megszűnt a furcsa fényjelenség, és előbb a négyes, majd a kettes, végül a hármas és az egyes hajtóművet is sikerült újraindítani. Azonnal engedélyt kértek az emelkedésre, hogy átjussanak a hegyek felett – ott viszont megint megjelent Szent Elmo tüze, recsegett a rádió, a kettes hajtóművet ismét le kellett állítani. Átjutottak a hegyek felett, megközelítették a jakartai Halim Perdanakusuma repteret, a mattra kopott szélvédőn viszont alig láttak ki, végül azonban sikerült biztonságosan landolni.

A földön észrevették, hogy a gépen mindent feketés por borít. Bár eleinte nem hittek a fedélzeti mérnöknek, aki azt mondta, ez vulkáni hamu lehet, végül neki lett igaza: aznap tört ki a Mount Galunggung vulkán Jakartától kb. 180 kilométerre, a tizenhárom kilométer magasságba törő hamufelhőt pedig a szél a British Airways 9-es járatának útjába fújta. Erről azonban a pilóták nem tudtak semmit.

A hamu fémtisztára homokfújta a gép orrát, homályossá a tette a szélvédőt, és ami még nagyobb baj, eldugította a motorokat, az égéstérbe érve megolvadt, és megbénította a hajtóművet.

1982 óta a légi közlekedés már a vulkánkitörésből adódó veszélyhelyzetekkel is foglalkozik – ha még emlékszünk, az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után Európa-szerte légtérzárat rendeltek el.

Ez is érdekelhet:

1975 óta rejtély, tényleg lelőtték-e a Malév bejrúti járatát 60 emberrel és több láda furcsa rakománnyal a fedélzetén

Fegyverszállítás, csak az utaslistán szereplő delegáció, polgárháborús úti cél, titkosított dokumentumok a világ legnagyobb, részletes vizsgálat nélküli polgári légi katasztrófájának történetében.

Eltitkolták, hogy nem Malév-pilóták vezették a Malév 1977-ben lezuhant repülőgépét

A kapitány csak okosba’ kapott repülési engedélyt, a katasztrófához viszont műszaki hiba is hozzájárulhatott. A Bukaresttől negyven kilométerre történt balesetben 29 ember halt meg.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt
Hirdetés