Kifizethetjük, kérhetjük ajándékba, vehetünk fel hitelt, vagy lízingelhetünk akár úgy is, hogy van elég pénzünk.

Milyen lehetőségeink vannak, ha drágább autót akarunk, mint amennyi pénzünk van? Az evidens megoldásokon túl – olcsóbb kocsit választunk, vagy használjuk tovább a régit/járunk még egy darabig busszal – több konstrukció is létezik a probléma megoldására.

A közismert: autóhitel

Az autóhitel fogalma nem csak ismert, de sokak által elátkozott is lett: még emlékszünk a nullaforintos kezdőrészlettel szinte az emberek után gurított új autókra, amelyeknek eleinte a törlesztőrészlete sem volt magas, a futamidő viszont sokszor tovább tartott, mint az autó. Az árfolyamváltozás miatt aztán jelentősen megugrottak a részletek, a kocsi értéke pedig egyre csak csökkent, ezért sokan szembesültek a helyzettel, hogy hiába adták el az autót (rosszabb esetben ellopták tőlük vagy visszavette a bank), még jelentős adósságuk is maradt.

Régen is azt mondták az ezzel foglalkozó szakemberek, hogy aki nem tudja vásárláskor letenni legalább az ár húsz–harminc százalékát, annak a törlesztéssel is nagyobb eséllyel lesznek gondjai. Újabb tapasztalatok nem lehetnek ez ügyben, a hatályos jogszabályok szerint ugyanis autóhitelhez legalább 25 százalék önerőre van szükség, a futamidő pedig maximum nyolc év lehet.

Más kocsijával járni: autólízing

Bár a mindennapokban nem érezni – hiszen úgy járunk új autóval, hogy nem részletekben fizetjük ki az árát –, a hitel és a lízing alapvetően különböző. Hitelnél az autó az első pillanattól a hitelfelvevő tulajdona, a bank csak a pénzt kölcsönzi, lízingnél viszont a finanszírozó (cég vagy bank) tulajdonában marad, gyakorlatilag béreljük tőle. Mégsem sima bérleti konstrukció ez, mert a futamidő alatt fizetett összeg nem egyszerű bérleti díj, hanem a jogot is fenntartjuk vele arra, hogy később megvegyük a kocsit, az addig befizetett összeggel csökkentett áron. A lízingkonstrukció kisebb kockázatot jelent a lízinget nyújtónak, ezért kedvezőbb feltételeket tudnak adni az ügyfeleknek, így mindenki jól jár.

Röviden ez a különbség az autóhitel és a -lízing között, de persze a különböző bankok és lízingcégek más-más konstrukciókat kínálnak, érdemes alaposan körülnézni, hogy az adott paraméterekkel (önrész összege, törlesztőrészlet nagysága stb.) alapján melyik cég melyik szolgáltatása a számunkra legmegfelelőbb.

Ha van pénzünk, de megtartanánk, és autóznánk is

Nem biztos, hogy csak akkor érdemes a lízinget választani, ha muszáj, mert nincs egyben a kocsi ára. Előfordulhat például, hogy van annyi pénzünk, amennyibe az autó kerül, de inkább kicsit többet fizetnénk cserébe azért, hogy megőrizhessük fizetőképességünket. Erre az esetre dolgozták ki az Erste Kombi Lízinget, amely egy hagyományos autólízing-szerződés és egy folyószámla összekapcsolása, a lényege pedig, hogy a lízing kamata csökkenthető, ha a folyószámlán elég pénzt tartunk. Ez a lombardhitel – vághatja rá, aki járatos a pénzügyi definíciók között –, ott azonban zárolják a hitel fedezetéül szolgáló pénzt, a Kombi Lízingnél viszont szabadon rendelkezhetünk vele, a kamatfizetési kötelezettségünk az első hónapot követően minimálisra csökkenthető (ha a teljes finanszírozott összeget a számlán tartjuk), ha pedig elköltünk a pénzből, akkor is csak addig kell a kamatot fizetnünk, amíg vissza nem töltjük a pénzt a számlára. Hogy ez-e a számunkra megfelelő megoldás, arról könnyen, egy kalkulátor segítségével meggyőződhetünk.

Még néhány fontos tudnivaló

Szinte mindenki ismer bajba került autóhitelest, ezért az emberek is jobban átgondolják a kockázatokat és a költségeket, de azért leírjuk: egy autó nem annyiba kerül, amennyibe a vételára, és nem is annyiba, amennyi a hitel vagy lízing törlesztője, kamata. Sőt még az üzemanyagköltség is csak a kiadások egy – bár tetemes – része. Egy kocsira kötelező biztosítást és teljesítményadót kell fizetni, érdemes – és hitel vagy lízing esetén általában kötelező – cascót kötni, szerviz- és karbantartási költség van, miközben az autó értéke nem hogy nem nő, de egyre csak csökken. Ha ezt nem tudjuk vagy akarjuk elviselni, kénytelenek vagyunk nagyon kisszériás vagy ritka veterán autóban gondolkodni – igaz, napi közlekedésre akkor is ki kell valamit találnunk…

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Adrian Newey távozhat a Red Bulltól, ami alapjaiban változtathatja meg a Formula–1 erőviszonyait

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés