Több „érthető és betartható követelmény” jelenik meg a KRESZ-ben. Témák: parkolás, lézerblokkoló, autópálya-dugó és eü-doboz.

„Ne a szankcionálásra adjanak alapot” – írja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának KRESZ-módosításokról szóló közleménye, később részletesen is szólva az elsősegély-doboz kérdéséről, ami az utóbbi időben, ahogy arra publicisztikánkban már kitértünk, a felesleges rendőri bírságolás jelképe lett.

Csak baj esetén kell a doboz

Nem büntethet a rendőr ezentúl, ha egy igazoltatásnál észreveszi, hogy nincs a járműben elsősegély-doboz, vagy van, de lejárt a szavatossága. Mégis érdemes lesz magunknál tartani, ugyanis „Az elsősegélynyújtó felszerelés vagy az előírt tűzoltó készülék nélkül közlekedő jármű vezetője azonban egy baleset vagy tűzeset kapcsán felelősséggel tartozik a segítségnyújtás elmulasztásáért”. Emberileg elvárható magatartás, hogy lehetőségeink szerint segítünk a balesetet szenvedett vagy kigyulladt autó utasainak – a KRESZ alapján ez kötelező is lesz.

Biztonsági folyosó – de mi az?

Ez az egyetlen lényegi változtatás, amit tanulni kell. Németországban és Csehországban régebb óta, Ausztriában idén januártól kötelező Rettungsgassét, vagyis mentősávot nyitni, ha autópályán torlódás alakul ki. Bár a rendszer bevezetése az osztrákoknál sem megy probléma nélkül, attól még hasznos, és szeptembertől Magyarországon is előírás lesz. „A két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk”, így könnyítve a mentést végző járművek előrejutását. Kérdés, hogy a nálunk újdonságnak számító, biztonsági folyosónak nevezett rendszer bevezetéséről miképp értesítik majd a negyven éve rutinból vezetőket – mi jobb híján egy német nyelvű, közérthető animációval segítünk.

Detektálni szabad, blokkolni nem

Volt már tilos itthon lézerblokkolót használni, megint az lesz: „tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni és az ellenőrzés eredményét befolyásolni” – áll a módosításban. A radarjelző viszont engedélyezett marad, mert az „előrejelzés alapján az autós óvatosabban, körültekintőbben vezet”.

Megállhatsz a garázsod előtt

Bosszantó helyzetet old fel az a módosítás, mely szerint „az útmenti (sic!) ingatlan előtt a behajtást akadályozva parkolók nem bírságolhatók, ha a megálláshoz az ingatlan tulajdonosa (vagy az azzal rendelkezni jogosult) hozzájárulását adta”. Arról nem szól a közlemény, ezt mi módon hozhatjuk a közterület-felügyelő vagy a rendőr tudomására.

Dupláznák a hétévesnél idősebb autók vizsgadíját

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

Fura szerzet ez a kínai platós szabadidő-autó

Budapest végre biztonságban van, elkészült a Szellemirtók szolgálati Ladája

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés