Milyen magánrepülőgép illik hozzád? – Privát jetek ácsoknak, kamionsofőröknek és kábítószer-kereskedőknek
Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Melyik az a repülő, amely egyaránt megfelel egy parkolóellenőrnek és az USA tizedik leggazdagabb emberének? Milyen gépet vegyél, ha történetesen vécépucoló a tanult szakmád? A következő válogatásból mindenre fény derül.

  1. 8/8


    Ács – Cessna 525B CJ3 Citation

    • Kapacitás: 7–8 fő
    • Maximális sebesség: 770 km/h
    • Hatótáv: 3472 km
    • Kabin mérete: 13 köbméter
    • Motor: Williams FJ44–3A
    • Ár: 7,5 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    csak hétmillió dollárba kerülő Cessna Citation CJ3 ugyan elég kommersz választásnak számít a magánrepülőgépek között, de a kortárs ács-szcénában elterjedt távolsági buszozáshoz vagy gyalogláshoz képest még mindig meglehetősen elegáns módja a helyváltoztatásnak.

    Hibáztatná-e bárki is szerény választásáért Harrison Fordot, aki a 70-es években a hollywoodi sztárok ácsmestereként még legfeljebb csak álmodozhatott a repülésről? A 90-es évek legnépszerűbb férfiszínésze csodálatos módon végül éppen a könyvekből kitanult kétkezi szakmának köszönhetően emelkedett a magasba, ugyanis 1975-ben Ford éppen az MGM egyik készülő filmjének díszletén dolgozott, amikor az ugyanott szereplőválogatást tartó George Lucas (akivel az American Graffitiből már ismerték egymást) megkérte őt, hogy ha nem nagy kérés, olvassa be a Han Solo nevű karakter szövegeit a Leia hercegnő szerepére jelentkező színésznők castingján. Nem volt túl nagy kérés.

  2. 7/8

    Gyári melós – Gulfstream G550

    • Kapacitás: 14–18 fő
    • Maximális sebesség: 941 km/h
    • Hatótáv: 12 501 km
    • Kabin mérete: 47 köbméter
    • Motor: 2 x Rolls–Royce BR710
    • Ár: 55 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Nincs respekted az üzleti körökben, mert a keserves élet azzal büntetett, hogy jobban hasonlítasz Channing Tatumra, mint Bill Gatesre? A mentőöv a Gulfstream G550, amely a repülőgépek Armani öltönye, Rolex karórája és Emperor vodkája egyben: elég egy rövid pillantás, és mindenki tudja, hogy veled lehet komolyan tárgyalni.

    Bár a karrierjét egy műanyaggyárban kezdő Léj Ká-szinget a Tatum-átok aligha fenyegeti, az biztos, hogy neki is keményen meg kellett küzdenie a tekintélyért. Ezt mondjuk nem a repülőgépével érte el, ennek ellenére nincs benne semmi meglepő, hogy kelet-Ázsia leggazdagabb embere a világ egyik legnagyobb presztízzsel bíró repülőgépe mellett tette le a voksát.

  3. 6/8

    Parkolóőr – AW609

    • Kapacitás: 6–9 fő
    • Maximális sebesség: 509 km/h
    • Hatótáv: 1296 km
    • Kabin mérete: -
    • Motor: 2 x PWC PT6C–67A with FADEC
    • Ár: 5–30 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Az AgustaWestland AW609 a praktikus gondolkodású emberek választása, vagyis azoké, akik gond nélkül felkapnak egy lecipzározható szárú nadrágot, lelkesednek az ággyá alakítható szekrényekért, és nem találnak semmi kivetnivalót a termékbemutatóval egybekötött kirándulásokban.

    Nem tudjuk, hogy Michael Bloomberg hogy áll a cipzáros zakókkal és a kulcstartós zseblámpákkal, de az biztos, hogy karrierjét praktikus megfontolásból parkolóőrként kezdte, amiből az egyetemi tanulmányait finanszírozta. Később kicsit megszaladt neki a szekér, és a Wall Streeten New York-i polgármesterré kereste magát. Vagyonára jellemző, hogy harmadik újraválasztása előtt dobta a republikánusokat, hogy függetlenként indulva saját zsebből pattinthasson el 75 millió dollárt a kampányára. Ehhez képest a repülőgép 5–30 millió dolláros ára már kutyafüle.

  4. 5/8

    Drogdíler – Gulfstream G450

    • Kapacitás: 12–19 fő
    • Maximális sebesség: 935 km/h
    • Hatótáv: 8060 km
    • Kabin mérete: 43 köbméter
    • Motor: 2 x Rolls–Royce Tay Mk 611–8C
    • Ár: 38,9 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Szóval az van, hogy a Gulfstream G450 nagyon drága, ezért a megvásárlásához ötvenszázalékos haszonkulccsal számolva is legalább egy tonna jó minőségű kokaint vagy ennél is sokkal több zenei albumot kéne elpasszolnod.

    Shawn Corey Carter, alias Jay Z mindkét módszerrel bepróbálkozott, de a magángépét végül a másodikból sikerült összehoznia. Utólag azt mondanánk, hogy jó váltás volt: 75 millió eladott album, 13 Billboard-elsőség (amivel Elvist is lenyomta) és Beyoncé bezsákolása után a rappernek manapság az okozza a legtöbb fejfájást, hogy már nem kötőjellel írja a nevét, de ezt rajta kívül a világon senki sem tudja.

  5. 4/8

    Vízerőmű-dolgozó – Bombardier Global Express XRS/6000

    • Kapacitás: 19 fő
    • Maximális sebesség: 950 km/h
    • Hatótáv: 11 112 km
    • Kabin mérete: 60,6 köbméter
    • Motor: 2 x Rolls–Royce DeutschlandBR710A2–20
    • Ár: 52 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Még mindig magánrepülőgépekről van szó – bár a Bombardier itthon elsősorban a kötöttpályás járműveiről ismert, a kanadai cégnek azért Dunakeszin kívül is van néhány érdekeltsége. A budapesti villamos- és metrótenderek örökös második helyezettje gyártja például a világ egyik legmenőbb magángépét, a Global Express 6000-t, amire egy tisztességes vízerőmű-dolgozónak nagyjából hétezer évig kéne spórolnia, ha közben nem eszik, nem iszik, nem megy sehova, és úgy általában nem csinál semmit, ami pénzbe kerülne.

    Akkor most Guy Laliberté vagy egy hegylakó, aki nagyjából az utolsó mamutok kihalása óta spórolt a magángépére, vagy bekajáljuk a hivatalos verziót, miszerint Laliberté éppen csak elkezdett dolgozni új munkahelyén, amikor a vízerőmű dolgozói sztrájkba léptek, ő pedig inkább visszatért a mutatványosléthez, és nem sokkal később megalapította a Cirque du Soleilt. Amennyire mi tudjuk, a vándortársulat tényleg létezik (annyi legalább is biztos, hogy Tomi tavaly írt egy beszámolót a budapesti előadásukról), tehát feltételezzük, hogy Laliberté nem kamuzott.

  6. 3/8

    Kamionsofőr – Bell 206 JetRanger helikopter

    • Kapacitás: 4 fő
    • Maximális sebesség: 240 km/h
    • Hatótáv: 500 km
    • Kabin mérete: -
    • Motor: 1 × Allison 250–C20B
    • Ár: 1,4 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    A pályafutását katonai felderítő helikopterként kezdő Bell 206 JetRanger a hollywoodi filmesek első számú kedvence: közel ötvenéves életciklusa alatt több száz filmben bukkant fel, köztük olyan gigasikerekben, mint a Jurassic Park, a Vissza a jövőbe, a Sebhelyesarcú, az Armageddon, a Die Hard, James Bond-filmek egész sora, és persze a Terminátor 2.

    Talán ez utóbbiban szerette meg James Cameron is, aki a 70-es években még a kamionsofőrök gondtalan életét élte, egészen addig, amíg 1977-ben gyanútlanul be nem ült egy Csillagok háborúja című filmre, és rádöbbent, hogy pályát tévesztett.

  7. 2/8

    Vécépucoló – Gulfstream IV–SP

    • Kapacitás: 14–19 fő
    • Maximális sebesség: 935 km/h
    • Hatótáv: 7820 km
    • Kabin mérete: 43,2 köbméter
    • Motor: 2 x Rolls–Royce Tay 611–8
    • Ár: 8,6 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Bár ezt a modellt egy ideje már nem gyártják, a maga idejében a magánrepülőgépek Rolls–Royce-ának számító (történetesen Rolls–Royce motorral szerelt) Gulfstream IV–SP (Special Performance) a vécépucolók jelentős hányadánál még így is az "elfogadható" kategóriába esik.

    Közéjük tartozik a vécékefét egy ideje mikrofonra cserélő Sean Combs, ismertebb nevén P. Diddy is, bár a tényálláshoz hozzá tartozik, hogy a mostanában a Fiat 500 szekerét taszigáló rapper csak résztulajdonos, vagyis – ahogy ő fogalmazott – csak a szárnyát birtokolja a gépnek.

  8. 1/8

    Gumikacsa-árus – Boeing 767–33A/ER

    • Kapacitás: 218–350 fő
    • Maximális sebesség: 913 km/h
    • Hatótáv: 11 090 km
    • Kabin mérete: 5492 köbméter
    • Motor: 2 x Pratt & Whitney PW4060
    • Ár: 144–161 millió dollár

    [/keretes_doboz_papir]

    Bombardier? Gulfstream? Cessna? Ne röhögtess, olyat legfeljebb a csóró George Clooneyk meg Bonók bérelnek, ha öt percnél többet kéne várakozniuk a LAX-on. Az igazi nagypályások ezzel szemben saját utasszállítóval adják a coolságot, ami jelen esetben egész pontosan egy darab utast jelent: Roman Abramovicsot.

    A Chelsea FC tulajdonosáról kevesen tudják, hogy annak idején volt neki egy tisztességes polgári foglalkozása is, ugyanis a peresztrojka idején egy lepukkant moszkvai apartmanban árult gumikacsákat, amelyeket az apósától kapott hozományából vásárolt. Aztán elege lett az egészből, és inkább szénné kereste magát az olajjal, amiből a futballklub mellett már egy Boeingre is futotta.

    Ha ennél valamivel olcsóbban szeretnél magángéphez jutni, akkor nézz szét a hatvanmillió forint alatti szárnyasok között!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.