Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Azt régebben már Vlagyimir Putyin is kifejtette, hogy a jövőben az az ország lehet a világ ura, amely a mesterséges intelligencia (MI) terén vezető hatalommá válik. Ezt pedig egyre több helyen ismerik fel – az Egyesült Arab Emírségekben például önálló minisztériumot hoztak létre a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ügyek előrelendítésére és kezelésére, és itt van Kína is, amely szintén komolyan veszi az MI-kutatás fontosságát.

Ha képben voltál az elmúlt napok politikai híreivel, talán az is megvan, hogy a kínai elnök jelzésértékű könyvek társaságában köszöntötte az új évet – többek között

  • Pedro Domingos The Master Algorithm, valamint
  • Brett King Augmented: Life in the Smart Lane című munkája is a polcon hevert,

mindkét kötet a mesterséges intelligenciának a társadalomra gyakorolt hatását boncolgatja. Utóbbi kissé lazább hangvételű mű, amely a tudományos fantasztikum világába csöppenti az olvasót, az első viszont fajsúlyosabb, amely a gépi mélytanulás fejlődését helyezi a középpontba – ezt a kötetet egyébként még Bill Gates is ajánlotta. Egyes elemzők szerint a Hszi Csin-ping polcain heverő könyvek arra is sugalhatnak, hogy Kína milyen irányban szeretne továbbhaladni a jövőben, ezt pedig illik komolyan venni.

A Kínai Népköztársaság elnöke, Hszi Csin-ping

Szóval ezek után nem kell nagyon meglepődnünk azon, hogy Kínának olyan tervei vannak, miszerint 2020-ra szinte teljesen „kiviszi” a mesterséges intelligenciát a közutakra. Úgy tervezik ugyanis, hogy két év múlva már az eladott autók kilencven százalékában lesz mesterséges intelligencia, ez pedig elég erős lenne, figyelembe véve, hogy például Magyarországon még a villanyautós buli is eléggé döcögősen megy: jelenleg úgy 2500 zöld rendszámú autó közlekedik – ennek fele nagyjából hibrid, fele meg elektromos – hazánkban, miközben úgy 3,5 millió körül van a személyautók száma.

A kínaiak egyébként vetették már be az MI-t nagy formátumú projektekben:

Ahol az MI, ott a hatalom

Természetesen ez a párhuzam nem elsősorban rólunk árul el túlságosan sokat, hanem inkább a világunkról; másképpen fogalmazva: nem mi egyedül, hanem inkább a világgal együtt vagyunk ennyire lemaradva – legalábbis annak a nagy részével, nem mintha ez annyira sokat javítana a helyzetünkön. Sokatmondó adat például, ha már a közlekedés megreformálásánál tartunk, hogy az elektromos vagy hibrid autók 95%-át olyan országokból vásárolják, mint Kanada, Svédország, Norvégia, Japán, Hollandia, Németország, Anglia, Kína és az Egyesült Államok.

Szóval Kína vélhetően komolyan gondolja azt, hogy – többek között az oroszokhoz vagy a dúsgazdag arab államokhoz hasonlóan – vezető szerepet töltene be a világon a mesterséges intelligencia terén, erre már eddig is tettek próbálkozásokat. A Reuters szerint pedig a végső pluszt ehhez az okosautók jelenthetnék, amelyeknek a tervek szerint olyan vezeték nélküli infrastruktúrát építenének ki 2 év múlva, amely lefedné a kínai metropoliszok, valamint autópályák szinte teljes egészét.

És az MI fontosságáról kicsit bővebben:

(forrás: Reuters)

HELLO, EZ ITT A
PLAYER
Kövess minket a Facebookon!
Nagyon jól fogod érezni magad nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.