Az új M BMW-det profin, szakszerűen szervizelik és javítják, a klasszikus M-modelledet még lelkesen körül is rajongják, ha ide hozod wellnessezni!

A legizgalmasabb bajor autómárka neve nem három-, hanem négy betűs, már 1972 óta, amikor létrejött a BMW M, azaz Motorsport divíziója és elkészítették az első M-modellt, a 3.0 CSL-t. A gondosan továbbfinomított, megerősített, felgyorsított, de még mindig gyári BMW sportautók azóta is különleges teljesítményt és élményt nyújtanak tulajdonosaiknak. Aki ezt azzal szeretné meghálálni, hogy nem csak úgy egy BMW-szervizbe viszi az autóját karbantartásra, javításra, hanem kifejezetten az M modellekre specializálódott műhelybe, ezt Magyarországon is megteheti.

A legnagyobb magyar BMW M bemutatóterem Budapesten, a Könyves Kálmán krt. 5. szám alatt várja az M-modelleket

Az AutoWallis Csoporthoz tartozó Wallis Motor Duna M-szalonjában Szabó Zoltánnal, a Wallis Motor vevőszolgálati igazgatójával beszélgettünk arról, miért érdemes egy M BMW-t az M modellekre szakosodott szervizben karbantartatni, javíttatni.

– Ha az ember rákeres a neten a „BMW M szerviz” kifejezésre, számos kisebb-nagyobb, nem gyári műhellyel találkozik, amelyek mind lelkesen vetnék rá magukat a BMW sportmodelljeire. Mi az, amiben a hivatalos M-szerviz náluk többet nyújthat az autók tulajdonosainak?

– Gyakran előfordul, hogy máshol már alaposan elrontott autóval utolsó mentsvárként érkezik hozzánk valaki, nekünk pedig nem csak az eredeti hibát kell felismernünk és kijavítanunk, hanem a korábbi javítási kísérleteket is. A mi szervizes kollégáink szaktudása mindig a lehető legmagasabb szinten áll, az ismeretek bővítése folyamatosan zajlik. A szervizcsapat tagjai a hazai importőri vagy a salzburgi gyártói oktatóközpontban kapják meg a legfrissebb modellekkel kapcsolatos képzést, oktatást. A BMW hálózatában a világ minden pontján begyűjtött információk, tapasztalok feldolgozásával páratlan tudásbázis áll rendelkezésünkre minden probléma kezeléséhez, ellátásához. A gyári alkatrészek beszerzése ezekhez az autókhoz nyilvánvalóan a gyári hálózatban a leginkább biztosított, ahogy az is, hogy a vevő adott esetben a legfrissebb technológia alapján készült, esetleg akár az eredetinél is jobb, továbbfejlesztett vagy magasabb minőséget garantáló beszállítótól érkezett új gyári cserealkatrészt kaphassa meg.

– Az autóknál általában az idő haladtával, ahogy a kocsi értéke csökken, a gondoskodás igénye nőni fog. Ezt a terhet sok szerviz igyekszik kompenzálni az ügyfél számára az idősebb autóknál alkalmazott kedvezőbb szervizdíjjal. Az M-szalonban is lehet ilyesmire számítani?

– Igen, az ötévesnél idősebb autóknál jelentősen csökkentett óradíjat alkalmazunk, továbbá időről időre meghirdetünk különböző karbantartási munkákra, egyes részegységek szervizelésére vonatkozó akciókat, amelyek felkelthetik a márkaszervizzel még kapcsolatban nem álló, nem első tulajdonosok figyelmét. Így elérhetjük, hogy a használt autót vásárló, azt esetleg külföldről beszerző BMW-seknek is megmutassuk a márkaszerviz világát. Ők kedvező költségszinten megtapasztalhatják azt az élményt, amit a márkaszerviz meglátogatása jelent, mi pedig gyakran visszatérő ügyfélként üdvözölhetjük őket a későbbiekben. Nagyságrendileg 20-25 százalékos kedvezményekről beszélhetünk ezekben az akciókban.

– Milyen különleges kényelmi szolgáltatásokra számíthat az ügyfél az M-szalontól?

– A pandémia idején kidolgozott kontaktmentes és szabad ütemezésű autóleadás és -felvétel a BMW hálózatában, így nálunk is a mai napig működik. Előzetes egyeztetést követően az ügyfél bármikor behozhatja hozzánk az autót, a kulcsot egy kulcsszéfben hagyhatja. A szükséges munkákról, azok költségéről tájékoztatást adunk, ha az autótulajdonos elfogadja az ajánlatot, a munkát elvégezzük, arról akár videós tájékoztatást is adunk. A számlázás, fizetés online megtörténik, a kocsit és a kulcsot pedig megint csak bármikor, saját időbeosztásának, életritmusának megfelelően veheti fel az ügyfél.

Akik új M BMW-jüket a Wallis Motor Dunánál vásárolják, három éven át még kényelmesebben intézhetik a szervizelést: ők évi egy alkalommal ingyenes hozom-viszem szolgáltatással juttathatják el autójukat a műhelybe, vagyis elmegyünk a kocsiért és a karbantartás, javítás után vissza is visszük az autót. A tervezett karbantartásokra az általában jellemző minimum egy hét helyett az M modellek tulajdonosai számára garantáltan három munkanapon belüli időpontot adunk. A kocsihoz nálunk vásárolt váltógumi-szettre egy évig térítésmentes gumihotel-szolgáltatást vállalunk.

– A mai új autók előírt szervizintervallumai sokszor nagyobbak, mint amit az autószerelő szakik ajánlanak. Az esetenként extrém terhelést kapó BMW M modellek esetében mennyire elegendő csak az előírt időközönként bejárni olajcserére, karbantartásra?

– A karbantartási intervallumokat a gyártó úgy határozza meg, hogy ha ezek a szervizelések a megfelelő diagnosztikai módszerek alkalmazásával, az előírt anyagokkal, technológiával megtörténnek, akkor az autónak a következő karbantartásig ki kell bírnia, nem szabad meghibásodnia. Ha viszont valaki speciális körülmények között használja az autóját, indokolt lehet a gyakoribb karbantartás; klasszikus példa erre a sok hidegindítással, rövid utakon használt családi autó, amelyben a hosszú élettartam érdekében érdemes az előírtnál gyakrabban motorolajat cserélni.

A BMW M modellek szervizelési terve csak egy pontban tér el a többi BMW-étől: ezeknél az autóknál az első kétezer kilométer elérésekor előírt egy extra motorolaj-, olajszűrő- és differenciálmű-olajcsere.

– Az üzemeltetésben mi az, amire egy M BMW esetében a leginkább érdemes odafigyelni, hogy ezek a kifinomult műszerek a lehető legtartósabbak legyenek? Egyáltalán lehetséges kímélni ezeket az amúgy is extrém terhelésre tervezett kocsikat?

– A legdrágább és legérzékenyebb része ezeknek az autóknak a motorjuk, a motor nem elég körültekintő kezelésével lehet a legtöbb, élettartamra kiható hibát elkövetni. Szerencsére sokan kérnek tőlünk tanácsot azzal kapcsolatban, hogy az ő használati szokásaik mellé milyen gondoskodást igényelhet a motor, mi pedig segítünk is nekik például a sok rövid úttal járó használatban köztes olajcserék beütemezésének javaslatával abban, hogy az autó minél tovább szolgálhasson hiba nélkül.

Különösebb extra igényei persze egy M BMW-nek sincsenek, itt is az általános gondos üzemeltetési tanácsok az érvényesek. Hidegindítás után javasolt várni mintegy fél percet, hogy az olajnyomás felépülhessen, a kenőanyag mindenhová eljusson, ahová kell. Álló helyzeti melegítésre nincs szükség, de az üzemi hőfok eléréséig kerülni kell a nagy motorterhelést és a magas fordulatszámot is.

Leállításnál is érdemes egy kis figyelmet adni a motornak. Intenzív használat mellett ezekben a motorokban hatalmas hő keletkezik; erős terhelés után nem jó azonnal leállítani a motort. Pályakörök vagy intenzív sztrádás autózás után egy gyors kiállást követően egy kis alapjáraton járatással adjunk fél percet a motornak, hogy a pontszerű hőterhelések szétoszolhassanak, főként a turbófeltöltő körül.

– Chiptuning?

– Az eleve nagyon erős M-motoroknak minden további teljesítménynövelés valószínűsíthetően csökkenti az élettartamát, az a szaktudás pedig nagyon kevés helyen van meg, amivel komplexen, összehangoltan, a motor működésének minden területére kiterjedő szemléletben lehetne emelni a teljesítményt. Az ismert, neves tuningműhelyek ennek megfelelő árszínvonal mellett hitelesen vállalnak akár garanciát is a munkájuk után. Ha viszont nem ilyen profi cégnél történik beavatkozás a motor működésébe, a legvalószínűbb következménye a műveletnek inkább olyan hiba lehet, amire már a gyári garancia sem lesz érvényes.

– Mennyivel drágább szervizelni egy M-modellt a hozzá legközelebb álló nem M-betűs alapváltozathoz képest?

– A költségek viszonya a használattól és a különböző szervizműveletek jellegétől nagyban függ, de mindenképpen számottevően többe kerül az M-modellek üzemeltetése. Egy konkrét példa: egy átlagos, soros BMW motor gyertyáinak cseréje körülbelül félóra szervizidővel kalkulálható. Egy M-es modell esetében komolyabb megbontás szükséges és nagyságrendileg másfél órás munkáról van szó. Két levegőszűrő van az M-motoron egy helyett: dupla költség egy egyszerű légszűrőcserénél. Fék karbantartása: a nagyobb teljesítményű, sőt: eleve nagyobb méretű tárcsák, betétek értelemszerűen jóval drágábbak.

– Mit mondanak a szervizes kollégák, melyik a valaha volt legjobb M motor?

– Ha három BMW-st megkérdezünk, biztosan kapunk négyféle választ erre a kérdésre, de a mi legrégebben a cégnél dolgozó műszaki kollégánk az S50 (1990-1996, BMW E36 M3) és S55 (jelenlegi M2, M3, M4 modellek) hathengereseket tartja a legmegbízhatóbb, legtartósabb motoroknak – amennyiben a vezérlésükről mindvégig a BMW gyári szoftvere gondoskodik!

(Fotók: Csordás Gábor)

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Wallis Motor.

Ez is érdekelhet:

Budapesten nyílt meg az ország első BMW M kereskedése

Az M-es BMW-k rajongóinak már csak a kiállított klasszikus modellek miatt is érdemes lesz ellátogatniuk ide.

A villanykorszakban is meglátja az M-es BMW-k klasszikus értékeit az M kereskedés ügyvezetője

A Wallis Motor Pest és Duna ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a sorhatos és az elektromos hajtás viszonyáról, a jövőre érkező M-es BMW-k soráról, és arról is, miért a BMW a leghitelesebb a szegmensben.

M, mint Motorsport – 50 éves a BMW M részlege

A BMW-nél az M immár ötven éve egyet jelent a sportos modellekkel, és az évforduló kapcsán visszatekintünk a mérföldkövekre. Neked melyik a kedvenc M-es BMW-d?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában