Ha a Porsche hív a szülinapjára, akkor nem a torta, a konfetti és a tűzijáték lesz a legnagyobb attrakció. A meghívóban tesztvezetés, versenypálya és koncert is szerepelt, ami után nem volt kérdés, hogy ott kell lennünk. Elmeséljük, milyen volt.

Mostanra már biztosan tudod, hogy 70 éves a Porsche, nálunk is olvashattál róla, hogy 1948. június 8-án készült el a 356-os első példánya, amiből nemrég egy nagyon alapos másolatot épített a gyártó. A kerek évfordulót pedig nemcsak ezzel, hanem szülinapi bulival is megünnepelték a világ minden táján. Budapesten fényjátékkal és koncerttel a budai várban, Stuttgartban az új 911 Speedster leleplezésével, Wrocławban pedig egy versenypályás márkatalálkozóval. Ezen mi is ott voltunk.

Nem indult könnyen, mert a varsói járatunkat még az előző este lemondták, úgyhogy új megoldás után kellett nézni.

De ki hagyna ki egy olyan születésnapot, ahol országúti Porschézés és versenypályás Porschézés is szerepel a programban? Ide még autóstoppal is nekiindultunk volna,

végül a vártnál gyorsabb és kényelmesebb bérautóval tudtuk le a 750 kilométert Pozsonyon és Brnón keresztül Wrocławig, ami az óvárosa miatt magában megért volna egy kirándulást.

Ha a Porsche helyében lennél, mivel ünnepelnéd a hetvenedik születésnapodat?

Biztosan azzal, hogy megmutasd a rajongóknak, hová is jutott a márka hetven év alatt, a legelső 356-tól a legújabb 911-ig. Az a márka, amiről mindenkinek kapásból a sportkocsi szó jut eszébe, de a Cayenne, a Macan és a Panamera révén már messze több annál. Wrocław főterére a teljes kínálatot felsorakoztatták, amiből hármat lehetett választani, és ekkor már tudtam, hogy ezúttal a szülinapostól kapok ajándékot.

718 Cayman GTS, 911 Targa és Panamera Turbo is volt a sorban, de hogy a közép-kelet-európai régió 26 országából jött újságíróknak egyformák legyenek az esélyei, sorsjeggyel húztuk ki, mit vezetünk. Még nem árulom el, hogy melyik Porschéket próbáltam ki, mert az megér egy külön cikket, de a kastélyok közt kanyargó útvonal sokat sejtető volt, mert a háromszor száz kilométeres táv többször is érintette a lengyel ralikra kijelölt gyorsasági szakaszokat.

Olvasd el azt is, mit vezettünk:

Vezettük a legtisztább Porsche 911-et, és új kedvencünk lett

Sportautóra is igaz, hogy a kevesebb néha több.

A cél egy versenypálya volt, a Silesia Ring, amiről talán még nem hallottál, pedig érdemes tudni róla.

A repülőtérből épült versenypálya helye nem véletlen, Wrocław és Krakkó között félúton, hiszen öt európai fővárosból, így Berlinből, Pozsonyból, Prágából, Varsóból, és igen, Budapestről is elérhető autóval körülbelül öt-hat óra alatt. Nem egyszerű versenypálya ez, hanem Porsche Experience Center, ami előrevetítette, milyen élmények várnak ránk.

Még akkor is, ha a pályára érve az addigi fülledt hőség átváltott felhőszakadásba, és 30 fok helyett máris a felére esett a hőmérséklet. Pedig a Porschénél kitettek magukért, és igazi fesztiválhelyszínné változtatták a pályát, ahol food truckok és függőágyak közt ünnepelhettük volna a legendás sportautó születésnapját. De nem hagytuk, hogy az eső a kedvünket vegye, minél több mindent kipróbáltunk a ránk váró attrakciókból.

Az időjáráshoz a leginkább a Cayenne tereppályák illettek, és ha eddig azt gondoltad, hogy a Porsche szabadidő-autója csak a városba való, akkor ideje megváltoztatnod a véleményed. Nem volt más dolgunk, mint off-road módba kapcsolni, hogy a meredek kapaszkodókat, féloldalas mászást és hajmeresztő lejtőt még utcai gumikon is simán teljesítse a Cayenne. A körkörös kamerával a dombtetőn is HD felbontásban láttuk, mi van előttünk, ami elég menő funkció.

Még jobb móka volt a ralipálya, ami a dézsából ömlő eső miatt a tervezettnél is sárosabb volt. A Cayenne itt is simán tűrte a feladatot, miszerint a rajttól a célig ne vedd el a gázt, a pálya szélén állók meg majd vigyáznak magukra.

Az összkerékhajtással persze inkább biztonságra, mint élményre ment a játék, de a kaland, hogy nyakig összesározhatunk egy Porschét, nem túl gyakran adatik meg, ezt kár lett volna kihagyni.

Sajnos az eső nem tágított, úgyhogy a versenypályára tervezett programok egy részéről le kellett mondanunk. Pedig 911 GT3 Cup versenyautókkal is készültek, amivel a gyári pilóták autóztatták azokat a szerencséseket, akik délelőtt még szárazon kerültek sorra a pályán. A rajtkockákkal, hosszú egyenesekkel és technikás kanyarokkal szabdalt pálya megér egy látogatást annak, akinek áll már legalább egy Porsche a garázsában.

A kifutópályán azonban a szakadó esőben is szabad volt a játék, ahol egy pár 718 Boxster S és 911 Turbo S várt ránk. A kisebbik Porschével a szlalomot kellett teljesíteni, ami a vizes pálya ellenére is gyerekjáték volt, a kormányon lévő forgókapcsolót Sport+ módba állítva még a PDK váltó automata módjában is kezesen és gyorsan kerülgette a bójákat. Még az sem fogott ki rajtunk, hogy utána a pályát hátrafelé, tolatva is teljesíteni kellett.

A két 911 Turbo S már izgalmasabb feladat elé állított. Gyorsultunk, és talán azt hinnéd, hogy a gázt mindenki tudja nyomni, de a megállás is része volt a játéknak, méghozzá egy előre kijelölt helyen.

A rajtautomata aktiválása ennél könnyebb aligha lehetne. Nincs szükség gombokat nyomni, menüben lépkedni, sót dobni a vállunk fölött, elég csak bal lábbal taposni a féket, jobbal a gázt, aztán felengedni a féket, és már vágtatunk is.

Az 580 lóerős, hathengeres, és természetesen ekkora erőhöz már összkerekes Turbo S szédületes 2,9 másodperc alatt van százon.

A vizes aszfalton nagyjából százig úgy rángatott a kormány, hogy két kézzel kellett markolni, de négykerekű jármű ilyen körülmények közt ennél gyorsabban aligha tudna menni.

A fék hasonlóan bitang, úgyhogy az ügyesebbek hét másodperc alatt letudták a 0-ról 130-ra gyorsulást, és aztán megállást, ami egyszer is elég sok az adrenalinból, nemhogy háromszor.

Nem is a rajtoltató hoszteszt csodáltuk igazán, akinek az öltözékét egyértelműen alulméretezték az időjáráshoz képest, hanem a két 911-est, ami egész nap kitartóan tűrte a gyorsulást.

Más sportautókkal ellentétben a Turbo S nem csak néhány startot tud venni rajtautomatával, hanem órákon át mindet. A szlalomban használt 718-asokról is sokat mond, hogy a jobb egyben ülő instruktor gyomra előbb adta fel a kanyargást, mint az autó.

Szerencsére fedett részen is találtunk programot, méghozzá a Porsche sportautók kiállítását, aminek a tárlatát bármelyik múzeum örökbe fogadta volna.

A 356 Roadsterrel indult a sor, ami a 911 több generációjával és változatával folytatódott, és a 928-ason át egészen a Carrera GT-ig tartott. Ott volt az eredeti 911 Targa, egy csodálatos 911 Carrera RS és a legelső Turbo is a 930-as szériából, aminek a nézegetésével el lehetett ütni az estig tartó időt.

Mire beesteledett, elállt az eső is, a Silesia Ring paddockjában pedig igazi fesztiválhangulat kerekedett, amiről lampionok, nyugágyak, büfék és sörpadok is gondoskodtak.

Meg persze az a háromszáz résztvevő, akik mind különböző nyelvet beszéltek, de akikben egy a közös, mind rajonganak a Porschéért.

Együtt buliztak az újságírók és a Porsche-tulajok, és csak remélni tudom, hogy egyszer már az utóbbiak közé tartozva jövök egy ilyen eseményre.

Mikor voltál olyan fesztiválon, ahol 911-esek közt ülhetsz a söröskorsóddal, és a reflektorok fényében ugyanaz a GT2 RS áll előtted, amivel megdöntötték a Nürburgring körrekordját?

Meglepetés estére is maradt, nem véletlenül húztak nagyszínpadot a pálya mellé. Porsche-találkozóra ki mást hívhattak volna fellépni, mint aki maga is rajongója a sportkocsiknak, és csak Porschéből tucatnyi áll neki otthon? Jay Kay egy kicsit megöregedett, megpocakosodott ahhoz képest, ahogyan emlékszünk rá, de a Jamiroquai olyan bulit csapott, hogy a végére az is ugrált a színpad előtt, aki amúgy nincs oda ezért a műfajért.

És azt mondtam már, hogy sátorban aludtunk? A világ talán egyetlen Porsche-kempingjét a Silesia Ringen húzták fel,

ahol az egymás mellé parkolt kétszáz Porsche mellett ott sorakozott vagy ugyanennyi sátor is. A blokkokat versenypályákról nevezték el, és az enyém hol máshol, mint a Nürburgringen állt, puha matraccal, hálózsákkal, porschés törölközővel és papuccsal, szóval minden adott volt, hogy kipihenjük ezt az igazán hosszú napot.

A porschés kempingezés pedig nemcsak azért volt különleges, mert reggel 911-esek sorfala között mehettem fogat mosni, hanem azért is, mert

hajnalban egy 911 GT3 versenyautó hangjára ébredtem, amint teljes gázzal köröznek vele a pályán.

Már korábban is megtapasztaltam, hogy Porschét vezetni kivételes élmény, de egy ilyen szülinapi buli után azt is megtudtam, hogy a nagy Porsche-családhoz tartozni még sokkal jobb, mint gondoltam volna.

Ez is érdekelhet:

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés