Múltkor azt mondtuk, hogy a Need for Speed után a Halálos iramban 3 A Keresztapa 2-nek tűnik. A Transzcendens után a Need for Speed meg az Eredetnek.

Megjött az év legnagyobb csalódása. Egy film, ami ha élne, olyan buta lenne, hogy az általánost sem lenne képes elvégezni, ennél egydimenziósabb forgatókönyv maximum csak Steven Seagal műveiben fordul elő. Johnny Depp most már tényleg beírta magát az egykori nagyon jó, majd pocsék, de legjobb esetben is közepes filmek sztárjává, ahol ő az utóbbi öt évben felbukkant, ott maximum mérsékelt szórakozás várt, és bármennyire is fáj ezt kimondani, de ha Depp kiválaszt egy forgatókönyvet, akkor abból a filmből érdemes mindenkinek fejvesztve menekülnie, mert mind üzletileg, mind nézői szempontból halálra lesz ítélve a projekt.

Nehéz a Transzcendens-ről indulatok nélkül beszélni. Nem véletlenül. A forgatókönyve valami csoda. Olyan sci-fi, amit mintha egy olyan író jegyzett volna le, aki annyit tud az internetről, hogy létezik. Jack Paglen az, akivel szívesen elbeszélgetnénk a szkriptről, kíváncsi lennék, hogy nagydarab, kopasz ember-e, aki csak úgy bemegy az elektronikai üzletbe, és kér egy tévét. Milyen tévét? Tévét. Nagyot. De milyet? TÉVÉT!!! A Transzcendens esetében is ez a helyzet. Johnny Depp feltölti magát az internetre. De hogyan? Hát, úgy feltölti magát. De milyen szerveren működik? Hát, egy olyan izén, az összes gépen működik, internet, tudod. De hogyan? Hát, úgy működik, mint ahogy az internet működik, tudod.

A történet szerint Will Caster (Johnny Depp) és felesége, Evelyn (Rebecca Hall) zseniális tudósok, akik mesterséges intelligencia kifejlesztésével foglalatoskodnak. Amikor Willt egy a társadalmat az internet csodáitól elcibálni kívánó csoportosulás megöli, kiderül, a férfi egyszer már feltöltötte egy majom személyiségét az általa tervezett rendszerbe. Nincs mese, Evelyn és barátjuk, Max (Paul Bettany) megpróbálkoznak a tudós személyiségének feltöltésével, sikerrel is járnak, de ahogyan az lenni szokott, hamarosan nem mogyorókrém lesz a palacsintában, az emberprogram ugyanis furcsa változásokon megy át, világuralmi tervei támadnak, miközben a néző elégedetten csóválni kezdi a fejét.

A Transzcendens az utóbbi évek legbutább filmje, és ez egy tudósközpontú sci-fi esetében nagyon nagy baj. Semmi sincs megmagyarázva, a történésekről ráadásul árad a bullshit-bűz, érezni, hogy át sincs gondolva a sztorivonal, volt egy viszonylag jó alapötlet, amit Paglen legjobb tudása szerint megírt, de felületes volt, és a történet elolvasása után senki sem szólt neki, hogy ne égesse már le magát. Jack, ilyet bárki megír élete legrosszabb másnapossága közben, nagyjából tizenöt perc alatt! Furcsa módon beszálltak jó színészek, de hogy miért, az önmagában megérne egy X-Akták-epizódot.

Depp nem igazán kap szerepet a filmben, így a mozi pocséksága nem írható a számlájára. A Transzcendens feszültségkeltésből elég jól kezd vizsgázni, de mintha a felelet felénél elfelejtené a mondanivalóját, és mocskosul buta sci-fivé válik. És onnantól már semmi sem szent. Depp fel akarja tölteni magát a netre, hogy vírusként megjelenjen minden gépen. Nem egy külön szerveren üzemel a programja, szóval nem tudom, egy teljes személyiséget tartalmazó cucc letöltését csak észrevenném úgy két–három száz-istentudjamennyi gigában, vagy csak valami egészen forradalmi tömörítést használnak?

De ez csak egy dolog. A filmről süt a költségvetés hiánya, amikor például megérkezik a "hadsereg” (értsd: pár ember, akik valamilyen oknál fogva extrémen régi fegyverekkel jönnek a buliba) már csak hangosan felröhögsz, hát hogyne, hadsereg, második világháborús fegyverekkel, persze. Nem is igazán indokolja az egész a mozis forgalmazást, DVD-n is kijöhetett volna, de Depp majd eladja, gondolták, és ez így is lenne, ha nem lenne szinte minden újabb filmje anyagi bukás. Morgan Freeman jóformán karaktert sem kap, de mindig jól néz ki a vásznon, a giccsfaktor és a romantika túláradó jelenléte a végén erősen kicsapja a biztosítékot, de akkor már mindent elhiszel, azt is, hogy feltöltheted magad a netre, hogy istenné válhatsz, majd emberré, majd azzá, amivé szeretnél.

A Transzcendens remekül adagolja bizonyos pontig a paranoiát, de a befejezést elnézve már csak menekülni akarsz, és röhögsz, hogy ezt hogy képzelték, mindegy is, többet úgysem ülünk be Johnny Depp filmjeire, Christopher Nolan operatőrét, az ezzel a remekművel rendezővé avanzsált Wally Pfistert pedig megkérnénk, hogy soha, de soha többé ne rendezzen. Mindenkinek jobb ez így, mert ennél a még az is hitelesebb volt, amikor Vágási Feri közölte, hogy beszáll az internetbe. Nagyon kár érte, pedig lett volna benne szufla.

3/10

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A cipőkollekció, melyben kompromisszumok nélkül lehetsz szabad, egyedi és vagány

Menhelyről? Tenyésztőtől? Honnan legyen kutyád?

Kapaszkodj meg, mert érkezik egy horror, amiben Micimackó, Pinokkió, Bambi és Csipkerózsika irtják a jónépet

További cikkeink a témában