Ez itt a világ legnagyobb légi járműve

Amikor a Hindenburg nyolcvan évvel ezelőtt egy baleset következtében a lángok martaléka lett, úgy tűnt, hogy a léhajózásnak örökre leáldozott, de egy brit cég újraélesztené a hagyományt, és az első léghajót a héten be is mutatták a nagyközönségnek.

A léghajó amúgy nem teljesen pontos kifejezés, az Airlander 10 ugyanis hivatalosan egy hibrid jármű, ami a repülőgépek, a helikopterek és a levegőnél könnyebb járművek technológiáit ötvözi egymással.

A 92 méteres hosszával a világ legnagyobb légi járművének számító Airlandernek számos előnye van: környezetkímélő, szinte teljesen hangtalan, képes hetekig is a levegőben maradni, és attól sem kell tartani, hogy kigyullad, ugyanis a héliumot tartalmazó tartály kívülről golyóálló.

Bár a csekély sebessége és a limitált kapacitása miatt az utasszállítókkal nem veheti fel a versenyt, városnézésre például sokkal alkalmasabb, mint bármelyik mai eszköz, hiszen az alacsony sebességnek köszönhetően akár az ablakokat is nyugodtan ki lehet nyitni rajta. A gyártó szerint emellett számos más területen is felhasználható, így akár megfigyelésre vagy nehéz szállítmányok szállítására is tökéletesen alkalmas.

A Hybrid Air Vehicles nem is állna meg egy léghajónál: a tervek szerint az Airlander 10-et a következő években több másik léghajó is követné, köztük olyan, ami a most bemutatott járműnél is nagyobb, és komplett luxuslakosztályokkal szolgálná ki az utasok igényeit.

(Fotó: AFP)

A „háború tubái” nagyon viccesen festenek, pedig fontos funkciójuk volt. A radarok felfedezése előtt ezekkel hallgatták le az eget.

A légi hadviselés I. világháborúban indult be igazán, vadászgépek mellett Zeppelinekkel is hajtottak végre bombázásokat. Hogy időben tudjanak reagálni a támadásra, létfontosságúvá vált, hogy minél hamarabb meghallják a közeledő gépek zaját, és felszállhassanak a légvédelem repülőgépei.

Mivel a gépek hangosak voltak, a hadseregek hatalmas lehallgató eszközöket építettek, amelyek dizájnja szinte országonként változó volt. A legtalálóbb elnevezést Japánban találták ki rájuk: a háború tubái.

Még a harmincas években is használatban voltak, de a repülőgépek sebessége és a radar felfedezése feleslegessé tette őket.

(Forrás: Mashable)

Vagy ha mégis kitaláltad, akkor áruld már el nekünk is, hogy jöttél rá, mert mi tényleg nem értjük.

Mivel az új iPhone gyakorlatilag abban különbözik a 6s-től, hogy kisebb a kijelzője (és nem nyomásérzékeny), így a kézenfekvő megfejtés a Smaller Edition lenne, csakhogy az Apple nem így gondolkodott, szerintük ugyanis az SE Special Editiont jelent. Hogy pontosan mitől is speciális, azt mondjuk nem részletezték, de fogadjuk el, hogy így van.