2016 első három hónapja elég nagy felfordulást hozott a mobilpiacon: az öt legnagyobb gyártó közül kiszorult egy jól ismert név, és jött két olyan, amiről Magyarországon még alig lehetett hallani.
A csúcson továbbra is a Samsung áll, akik őrzik a tavaly kiharcolt helyüket az idén eddig a várakozások alatt teljesítő Apple előtt. Harmadik az egykori gagyifón-nagyhatalom Huawei, akiknek mára stabilan sikerült berendezkedniük a két nagy mögött, utánuk viszont elég meglepő nevek következnek az IDC listáján.
A tavalyi évben negyedik Lenovónak (akik ugye a Motorola felvásárlásával hirtelen az egyik legnagyobb gyártó lettek) ugyanis csak hűlt helyét találjuk, csakúgy, mint a Xiaominak, a helyükre pedig érkezett az Oppo és a Vivo. Előbbi legutóbb a 15 perc alatt tölthető mobillal gurított elég nagyot, és mostanra már azért itthon sem teljesen ismeretlen név, utóbbiról viszont eddig legfeljebb csak azok hallhattak, akik mikroszkóppal figyelik a mobilpiac alakulását.
Abból, hogy két kínai gyártót másik két kínai gyártó váltott elég világos, hogy a változásokról elsősorban a kínai vásárlók tehetnek, akik az IDC szerint mára egy kicsit visszafogottabban vásárolnak, viszont akkor hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni. A piackutató szerint ez azt jelenti, hogy az átlagos kínai vásárló 150 helyett nagyjából 250 dollárt költ egy mobilra (ami persze innen nézve még mindig hajmeresztően olcsó), ez pedig kicsit betette a kaput a Lenovónak és a Xiaominak, akik elsősorban a szuperolcsó telefonjaiknak köszönhetően tudtak az elmúlt években ennyire feltörni.
Utóbbinak ez a trend mondjuk még jól is elsülhet, hiszen a Xiaomi február végén mutatta be az Mi 5-öt, aminek ára Kínában éppen a 250 dolláros sáv környékén mozog, így könnyen lehet, hogy a következő negyedévben vissza is térhetnek a top ötbe.
(Nyitókép: AFP)