A Magyar Kerékpárosklub (MK) összegyűjtötte azokat a tévhiteket, amelyek tapasztalataik szerint vagy sokakat elrettentenek a biciklizéstől, vagy a már rendszeresen bringázókat téveszti meg. Gondolatok sörről, koszról, esőről és a bicikliutakról. Kifogások

Aki tömegközlekedéshez vagy autózáshoz van szokva, sokszor nehezen hozza meg a döntést, hogy biciklijét hobbi- helyett közlekedési eszközként használja. Ilyenkor jól jönnek azon tévhitek, amelyekkel mindenki megmagyarázhatja magának, az ő számára miért nem alternatíva a bringázás.

“Nincs kerékpárút, az autók között pedig nem lehet tekerni” Biztosan lehet, legfeljebb ijesztőnek tűnik. Az MK szerint azonban nem tartani kell a forgalomtól, hanem beletanulni, ami nem is nehéz, ha az ember csendesebb utakon kezdi el a gyakorlást, és egy tapasztalt biciklis társ is segíthet.

„A biciklin megizzadok és koszos leszek” Melegben az ember izzad, ez nyilván a bringán sincs másképp. A klub azt állítja, 15 km/h sebességig a biciklizés kisebb erőt igényel, mint a gyors gyaloglás – legalábbis ha nem felfelé kell tekerni.

„Bringáznék, de ilyen levegőben nem egészséges” A városban büdös van, de az MK szerint az alacsonyabban ülő autósok a pollenszűrő ellenére is több szennyezést szívnak be, a biciklis ráadásul könnyebben elkerülheti a különösen büdös utakat. Aki teker, mintha a Touron lenne, lihegve biztosan többet lélegzik majd be, mint egy gyalogos, de az előbbi pont értelmében akkor meg is izzad, akkor meg rég rossz az egész.

„A bicikliket mindig ellopják” Az autókat is – felelhetnénk rá, ám az sem igaz, hiszen vannak olyan védelmi rendszerek, amelyek ha lophatatlanná nem is, de a tolvajok számára kevésbé vonzó célponttá teszik a biciklit/autót.

„Rossz időben nem lehet tekerni” Az MK álláspontja röviden: nincs rossz idő, csak nem megfelelő ruházat.

KRESZ-tévhitek

Nem annyira bonyolultak a biciklisek közlekedésére vonatkozó szabályok, de amíg van valaki, aki szerint csak este kell lámpa, vagy akkor se, addig nem árt beszélni a témáról.

“A lámpa ajánlott, de nem kötelező” De, kötelező, méghozzá nappal is, sőt még a prizma is előírás (hátul piros, legalább az első küllőkön borostyánsárga), akárcsak a csengő és a két fék. Más kérdés, hogy ha csak ajánlott lenne, akkor sem volna okos megspórolni a párszáz forintos árát.

“A járdán szabad biciklizni” Lakott területen ott szabad járdán kerékpárral közlekedni, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, és akkor is csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül, legfeljebb 10 km/h sebességgel. Mivel ritka, hogy az úttest biciklizésre alkalmatlan, ezért mondhatjuk, hogy alapvetően tilos a járdán biciklizni. Még akkor is, ha a párhuzamos úttesten tábla tiltja a bringázást.

“Egymás mellett is szabad kerékpározni” Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni – mondja a KRESZ, tehát ez is tévhit, és ez is balesetveszélyes.

“Egy sör nem sör” Egyelőre az. Szó van róla, hogy a főút helyett dűlőutakon tekerő biciklisek mondjuk egy pohár sör lehajtása után is legálisan bringára ülhetnek majd, de ez még csak rendelettervezet, addig a zéró tolerancia elve érvényes.

“Bringával jó kutyát sétáltatni” Kinek? A biciklisnek nem jó egy rángató kutya, a kutyának nem jó egy póráz végén lévő biciklis. Egyébként pedig tilos.

“Ha nincs rajtam sisak, megbüntet a rendőr” Biztosan nem, mert biciklisek számára sehol nem kötelező a sisak viselése. A KRESZ-ben mégis szerepel, de más szövegösszefüggésben: sisak nélkül 40, sisakban 50 km/h a biciklisek számára megengedett legnagyobb sebesség lakott területen kívül.

“Egyirányú utcába bárhol behajthatok bringával menetiránnyal szemben” Csak akkor, ha a „Behajtani tilos!” tábla alatt ezt kiegészítő tábla engedélyezi.

“A kerékpárutak vagy gyalog- és kerékpárutak használata nem kötelező” Nem az, ha nem jársz arra. Ha igen, akkor csak akkor nem kötelező ott biciklizned, ha az azzal párhuzamos úttesten kerékpáros nyom is van.

További hasznos tudnivalók a Magyar Kerékpárosklubtól
További hasznos tudnivalók a Playertől

(Fotó: Nagyhajubanya)