Most, hogy az Alfa Romeo ismét elővette a Junior nevet az új belépőmodellje számára, érdemes visszatekinteni, hogy milyen modelleken használta korábban a márka. A Zagato által tervezett Junior Z például az egyik legkülönlegesebb és legritkább Alfa Romeo volt.

Biztosan hallottad, hogy az Alfa Romeo a bemutatója után napokkal kénytelen volt átnevezni az új modelljét, mert az olasz hatóságok szerint egy lengyelországi üzemben készülő autó nem viselheti egy olasz város nevét, az ugyanis a vásárlók megtévesztése lenne. A Milano néven bemutatott autót ezért napokkal később már Juniornak hívták, és bár szokatlanul hangzik, de szerintünk jó választás ez a név a márka belépőmodelljéhez.

Milano néven mutatták be, de végül Junior lett az Alfa Romeo új belépőmodellje
Mondhatjuk, hogy a Kamm-formájú hátsót szinte megörökölte a Zagato-karosszérás Juniortól
A Sprint GT és a Spider kisebb motoros változata viselte elsőként a Junior nevet

Az Alfa Romeo elsőként a hatvanas években használta a Junior nevet, a Giulia GT és a Spider kisebb motorral szerelt, szerényebb teljesítményű változatához. Majd a Junior önálló típus lett az Alfa Romeo kínálatában, amikor 1969-ben a torinói autószalonon bemutatkozott a Zagato stúdióban tervezett Junior Z,

egy szokatlan formájú sportkupé, ami nem tartozik a legszebb és legismertebb Alfa Romeók közé, pedig érdemes megjegyezni.

A milánói Zagato az egyik legrégebbi olasz karosszériaépítő, 1919-ben alapította Ugo Zagato, aki a háború alatt a repülőgépeken látott megoldásokat használta fel a könnyű építésű versenyautók karosszériájának megalkotásához. Az Alfánál azonnal felismerték a Zagato megoldásaiban rejlő lehetőségeket, és a mai napig tartó együttműködésbe kezdtek, amelynek során a huszadik század legszebb és legkülönlegesebb autói születtek.

Ercole Spada honosította meg a stúdiónál a Kamm-formát, ezt a hátul merészen lecsapott vonalvezetést,

ami jobb aerodinamikát biztosított, és a Giulia TZ után ezt választotta a Junior Z számára is. A Spider alapjára épülő, de a Giulia GT technikáját használó sportkupé érdekessége, hogy könnyebb lett, mint a nagy sorozatban gyártott modellek, amire épült, pedig a Zagatónál megszokottal ellentétben nem alumínium-, hanem acélkarosszériás volt.

A motorja ugyan csak 1290 köbcentis négyhengeres, de 103 lóerőre képes, ami elég volt ahhoz, hogy 175 km/órát érjen el a mindössze 3,9 méter hosszú, 920 kilogrammos Junior Z. Az első szériából több mint 1100 példányt gyártottak, majd 1972-ben a torinói szalonon kijött az 1570 köbcentis, 125 lóerős változat, négy méterre növelt karosszériával, és mivel alig nyomott többet az első sorozatnál, már 190 km/órára is képes volt, ebből még négyszázat gyártottak 1973-ig.

Junior Z Periscopica

A Junior Z tele volt érdekes aerodinamikai megoldásokkal, ilyenek például a plexi alá került fényszórók, a motorházfedél áramvonalidoma alá rejtett ablaktörlők, vagy a jobb szellőzés érdekében elektromosan megemelhető hátsó szélvédő, ami a csomagtérajtó is egyben. A legérdekesebb változata mégis a Periscopica, egy olyan prototípus, amit az Alfa Romeo fejlesztőrészlege épített 1972-ben egy Alfetta alapjára, hátul csővázas felépítéssel, kétliteres középmotorral és periszkópos légbeömlővel.

A Junior Z hetvenes évekbeli második szériája szögletesebb vonalakkal
A Junior Z volt az utolsó Zagato karosszériás Alfa Romeo, amit még Ugo Zagato felügyelete alatt terveztek,

és bár a legyártott példányszáma alapján megkapta volna az FIA licencét, sosem terveztek versenyezni vele. Sokkal inkább volt egy fürge, stílusos sportkupé fiataloknak, ahogyan azt a neve is sejteti. Igazi ritkaság, amiért manapság egyre többet kérnek, főleg egy olyan kitűnő formában lévő példányért, mint ez az 1970-ben gyártott vörös autó.

A kilencvenes évek óta egy tulajdonosa őrizte, csak autós találkozókra járt vele, és ez a Junior Z állapotán is látszik. Piros bőrkormánya és fekete műbőrülései idézik meg a hetvenes éveket, és mivel az idők során a legtöbb Juniort nagyobb motorral szerelték fel, ehhez is jár tartalékba egy 1,6 literes a gyári 1,3-asa mellé. Mennyibe kerül egy ilyen Alfa Romeo? A Bonhams aukcióján 50-60 ezer dollárra számítanak érte, ami 18-22 millió forintnak felel meg – ezt ma már kevés fiatal engedheti meg.

A Zagato legújabb Alfa Romeója fantasztikus lett:

Igazi bestia lett a Zagato által épített Alfa Romeo Giulia

Mostanáig kellett várni, hogy sportkupét faragjanak a Giuliából, és micsoda sportkupé lett!

Ez is érdekelhet:

Az Alfa Romeo kénytelen volt megváltoztatni az új modellje nevét

Az olasz törvények értelmében nem lehet Milanónak hívni, ha nem Olaszországban készül.

A Kamm-formájú autók mestere – Ercole Spada

85 éves a dizájner, aki a Zagato stúdiónál készített sportkupékkal vált ismertté, de később még a BMW-nek is sikert hozó formát alkotott.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés