Nem Giorgetto Giugiaro az egyetlen neves olasz formatervező, aki idén ünnepli a 85. születésnapját. Ercole Spada a Zagato stúdiónál készített sportkupékkal vált ismertté, de később még a BMW-nek is sikert hozó formát alkotott.
A legnagyobb olasz formatervezők közé Giorgetto Giugiarót vagy Marcello Gandinit szokták sorolni, pedig vannak még olyan olasz dizájnerek, akik emlékezetes formájú autókat adtak a világnak. Az egyikük Ercole Spada, aki a Zagato nevét tette ismertté abban a korszakban, amikor a nagy sorozatban gyártott népautók mellett különleges egyedi modellek kerültek ki a karosszériaépítő műhelyekből. De nem lenne szabad a nevét csak a Zagatóval azonosítani, hiszen a későbbi korszakában több olasz és német szériamodell jól sikerült formáját is Spada jegyezte.
Elsőre mestermunka
Miután mérnöki diplomát szerzett, és letöltötte katonai szolgálatát, 1960-ban a Zagato stúdióhoz került, ahol huszonhárom évesen máris remekművet alkotott. Az első munkája az Aston Martin DB4 GT Zagato volt, amit a mai napig a manufaktúra legemlékezetesebb munkái közé sorolnak. A DB4 GT-hez alkotott áramvonalas formája a lökhárítók elhagyásával még letisztultabb lett, az alumíniumból készült idomokkal és plexi ablakokkal pedig 45 kilogrammal könnyebb is a szériamodellnél. Csak huszonöt példányban készült, ezért őrülten ritka és értékes.
Spada a következő években az Alfa Romeónak tervezett különleges autókat, így a Giulietta alapjára épülő Sprint Zagatót,
ami a bevált recept szerint áramvonalasabb alumínium karosszériájával és mérsékelt tömegével a versenypályákon is sikert aratott. Összesen több mint kétszáz épült a Giulietta SZ-ből, és ezek közül az utolsó pár tucat példányt már a Kamm-formájú, meredeken elvágott hátsó résszel építették meg, sikerét a futamgyőzelmek is igazolták. Az utódjaként 1963-ban bemutatott, szintén Spada által tervezett Giulia TZ már eleve ezt a megoldást alkalmazta.
Kamm-formával
Munkájához a német formatervező Dr. Wunibald Kamm kutatásainak eredményét hasznosította, amely szerint a meredeken elvágott hátsó rész alig, vagy egyáltalán nem növeli a légellenállást, ugyanakkor csökkenti a felhajtóerőt, és akár még némi leszorítóerőt is jelent az autó hátsó részénél. A Pininfarina által tervezett, konzervatív formájú Lancia Flaminia alapjára Spada tervezte meg a vonzó, kétüléses Sport Zagato kupét, amelynek 1964-ben továbbgondolt Super Sport változata szintén megkapta a Kamm-formájú hátsót.
A Zagatónál töltött utolsó éveinek emlékezetes alkotása a Fulvia Sport, amelynek tervezésére a Lancia kérte fel a milánói stúdiót, hogy az eleve gyönyörű Fulvia Coupé alapjára építsenek egy még áramvonalasabb, még sportosabb változatot. A Fulvia Sport talán nem tetszik mindenkinek, de karosszériája tele volt érdekességekkel, például a motorházfedele oldalra nyílt, és a hátsó rendszámtábla mögül lehetett kifordítani a pótkerekét tároló rekeszt. A csomagtérajtót elektromotor emelte meg egy pár centivel, hogy javítsa az utastér szellőzését.
Megkapta a megemelhető hátsó ajtót a hatvanas évek végének egyik legmodernebb formájú sportkupéja, a Junior Z, ami Spada utolsó munkája volt a Zagatónál. 1969-ben mutatták be, és a Giulietta SZ-vel és Giulia TZ-vel szemben már nem autóversenyzésre, hanem eleve közúti modellnek szánták. A hetvenes évek elejéig több mint ezer darabot gyártottak belőle, méghozzá elég összetett módon, ugyanis a Spider Junior megrövidített padlólemezét még a Pininfarina készítette, majd a Maggiora manufaktúrájában kapta meg a karosszériát, és a Zagato szerelte készre.
Német kitérő
Spada már ekkor sem csak az Alfának és a Lanciának tervezett, de a munkája nem mindig került gyártásba. A Volvo olaszországi importőre akkoriban egy ideje győzködte a svéd autógyártót arról, hogy a P1800 mellett vegyen fel még egy sportkupét a kínálatába, és meg is bízta a Zagato stúdiót, hogy készítse el a GTZ koncepciót. Spada olaszosan elegáns formát alkotott a kockaforma 140-es alapjára, és bár a ’69-es torinói szalonon találtak is vevőt a prototípusra, a Volvót továbbra is a szögletes családi autók gyártása érdekelte.
Nem került gyártásba az a sportautó sem, amit már a Fordnak tervezett 1970-ben, amikor az amerikai autógyártó európai részlegéhez igazolt.
A legendás GT40 mintájára tervezték meg a GT70-et azzal a céllal, hogy a rali-világbajnokságban induljanak vele az Alpine A110 és a Porsche 911-es ellenfeleként. A középmotoros sportkocsit a Capriból származó 2,6 literes V6-ossal szerelték, és nem sok sikert aratott, mire három évvel később véget ért a pályafutása, ez alatt összesen csak hat példánya készült el.
A Ford ekkor vásárolta meg az olasz Ghia stúdiót, aminek vezetésével Spadát bízták meg, de nem sokáig dolgozott ott. Az Audinál töltött rövid időszak után 1976-ban a BMW vezető formatervezője lett, és a következő években a márka meghatározó stíluselemei kötődnek a nevéhez. Az egyik első munkája az E30-as 3-as sorozat négy kereklámpás frontrészének megalkotása volt, a legismertebb alkotása azonban az E32-es 5-ös sorozat és az E34-es 7-es sorozat dizájnja volt, ami hosszú időre meghatározta és sikeressé tette a BMW formavilágát.
Sikeres tömegmodellek
Még mielőtt gyártásba került volna a BMW-nek ez a két modellje, Spada visszatért Olaszországba, hogy a hetvenes évek végén alapított I.DE.A stúdió vezető formatervezője legyen. Itt kapta meg egyik legnagyobb feladatát, a Fiat kompakt modellcsaládjának megtervezését. A Tipo és Tempra, valamint a vele műszaki rokonságban álló Lancia Dedra és Alfa Romeo 155 karakteres formája is Spada zsenialitását dicséri. Mindennel ugyanakkor a mester sem volt elégedett, a Delta második generációjának épp a meredeken lecsapott hátsója nem tetszett neki.
A neves olasz formatervező stúdiók ekkor még mindig nagy versenyben voltak egymással,
és Ercole Spada büszke lehetett, hogy több nagyobb sorozatban gyártott modellhez is az ő terveit fogadták el riválisával, Giugiaróval szemben. A Fiat annyira elégedett volt a kompakt modellcsaláddal, hogy végül a Thema utódjának formáját is az I.DE.A stúdiótól rendelték meg. Míg a Kappa kupéváltozatát a Lancia saját formatervező részlege, a kombit pedig a Pininfarina alkotta meg, addig a legjobban sikerült szedán Ercole Spada utolsó munkája volt az I.DE.A számára.
A kilencvenes években egy különleges prototípussal még visszatért a Zagato stúdióhoz: a Ferrari Testarossa alapjára tervezte meg a Formula Zagato ’93 után FZ93-nak keresztelt modellt, amit később az alkotója tiszteletére ES1-nek neveztek el. Ercole Spada végül a fiával, Paolóval együtt saját stúdiót nyitott Spadaconcept néven, és még egy saját sportautót is terveztek. A 7 literes V8-as motorral szerelt Spada Codatronca a Corvette alapjára épült, a Kamm-hátsójú formáját pedig az Alfa Romeo Giulia TZ ihlette, ezzel méltó megkoronázása Ercole Spada pályafutásának.
Ez is érdekelhet: