Az Alpina nevét már mindenhol elismerték a sportos BMW-k gyártójaként, amikor a nyolcvanas évek végén bemutatták az E34-es 5-ös sorozat alaposan átépített változatát. A B10 Bi-Turbo a maga korában a világ legerősebb és leggyorsabb négyajtós limuzinjának számított.

Az elődjéhez hasonlóan az 1987-ben bemutatott E34-es 5-ös sorozatból is elképesztő turbós sportlimuzint épített az Alpina. 1989-ben a genfi autószalonon leplezték le a B10 Bi-Turbót, aminél nem egyszerűen megnövelték a teljesítményt, hanem a futóműtől a kormányzáson át a fékrendszerig az autó egészét tökéletesre csiszolták. A fejlesztés már akkoriban is több mint hárommillió dollárt emésztett fel, de megérte, mert az Alpina egyik legsikeresebb modellje vált belőle.

Az alapokat a BMW 535i adta, amelynek először is darabokra szedték a 3430 köbcentis, soros hathengeres motorját,

hogy kovácsolt Mahle dugattyúkkal és két darab vízhűtéses Garrett turbótöltővel szerelték fel, a turbónyomást 0,4 és 0,8 bar között a vezetőülésből lehetett fokozatmentesen szabályozni. A nagyobb teljesítményt a Getrag ötfokozatú manuális sebességváltója továbbította a hátsó kerekekhez.

Az Alpina ezzel jócskán rádobott a BMW 535i teljesítményére, ami az eredeti 211 lóerőről több mint másfélszeresére, 360 lóerőre nőtt, a maximum nyomatéka pedig 305-ről 520 Nm-re növekedett. A B10 Bi-Turbo ezzel a bemutatása idején a leggyorsabb sorozatgyártású német autónak számított, csak 1995-ben tudta felülmúlni a Porsche 911 Turbo két feltöltővel.

Erősebb volt a korabeli BMW M5-nél is, aminek a ’91-ben felfrissített változata 335 lóerőt tudott.

Méltán tartották a kor legerősebb és leggyorsabb négyajtós limuzinjának az Alpina B10 Bi-Turbót,

ami 5,6 másodperc alatt gyorsult százra, a végsebessége pedig elérte a 290 km/órát. A korabeli tesztek szerint az évekkel korábban bemutatott Ferrari Testarossával is tartotta a lépést, és hogy ne csak gyorsulásban jeleskedjen, egyedi rugókat és lengéscsillapítókat kapott, hátul szintszabályozással, a féktárcsák pedig az akkori M5-ösénél is nagyobb átmérőjűek voltak.

Bár a B10 Bi-Turbo jóval drágább volt az akkori M5-nél, 146 800 német márkás árával csaknem kétszer annyiba került,

mégis az Alpina addigi legnépszerűbb modellje vált belőle, 1994-ig összesen 507 példánya készült. Még több is lehetett volna, de a BMW már 1993-ban befejezte az alapul szolgáló motor sorozatgyártását, az utolsó ötven blokkot az Alpina kapta meg. A világ legerősebb limuzinja címétől egyébként rövidesen a 382 lóerős Lotus Omega fosztotta meg.

Ez is érdekelhet:

Csodálatos sportlimuzin az Alpina B7 S Turbo

Már akkor a világ leggyorsabb négyajtósa volt az Alpina B7 Turbo, amikor még nem is volt BMW M5.

Az írógéptől a világ leggyorsabb szedánjáig – az Alpina-sztori

A BMW megveszi az Alpinát, ebből az alkalomból elmeséljük a történetét.

Még ma is álom ez az Alpina által tuningolt 5-ös BMW

320 lóerős és nagyon ritka a B7 Turbo.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés