Nyolc futam után az FIA eljutott odáig, hogy szabályt módosít az autók fel-le ugrálása miatt.
Az idén életbe lépő, a Forma–1 legnagyobb változását hozó technikai szabályok egy nem várt hatásával szembesültek a csapatok és pilótáik: a sportág új korszakát hozó autók pattognak, vagyis fel-le ugrálnak a hosszú egyenesekben. Ennek oka, hogy az idei konstrukcióra vonatkozó szabályok megalkotásánál az aerodinamikai tapadás helyett a szívóhatás leszorítóerejére helyezték a hangsúlyt. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az egyenesekben, vagyis nagy sebességnél valósággal az aszfalthoz tapad az autót, amikor viszont annak padlólemeze a pályafelületéhez ér, megszűnik ez a szívóhatás és a versenygép ismét szabaddá válik, ekkor viszont kezdődik minden elölről – na így jön össze a pattogás.
Az istállók közül többen is tudták mérsékelni ezt a delfinezésnek elnevezett jelenséget (például a Red Bull teljesen jól vette az akadályt), azonban a Mercedes nem tartozik közéjük. A címvédő szenved a delfinezéstől, főleg Lewis Hamilton esetében, akinek rendesen fizikai fájdalmai vannak az ugrálás okozta rázkódástól. Annyira, hogy a legutóbbi futamot, az Azeri Nagydíjat követően felmerült annak a lehetősége is, hogy kihagyja a most hétvégi Kanadai Nagydíj versenyhétvégéjét.
A padlólemez magasabbra emelésével egyébként lehetne mérsékelni a problémát, de ez tapadásvesztést eredményezne, amit a csapatok nem annyira akarnak meglépni. Most azonban még az is lehet, hogy kénytelenek lesznek, ugyanis nyolc futam elteltével
az FIA eljutott odáig, hogy biztonsági és egészségügyi okokat szem előtt tartva szabályt módosít a delfinezés mérséklésének érdekében.
A szövetség közleményben jelezte, hogy ehhez a montreali versenyhétvégén méréseket végeznek az autókon, főleg az aszfalthoz érő padló- és kopólemezekre koncentrálva, valamint meghatározzák az autó ugrálásának megengedett, azaz még biztonságosnak ítélt határértékét. Ha a csapatok nem tudnak megfelelő számokkal előállni, 10 mm-t emelniük kell az autóik hasmagasságán, ha pedig még így sem férnek bele, akkor akár ki is zárhatják őket – mindez persze a mostani hétvégére még nem vonatkozik.
Mindezen felül azt is jelezte az FIA, hogy hamarosan tárgyalóasztalhoz ülnek a csapatokkal, hogy hosszabb távú megoldások(at) találjanak a problémára.
(Forrás: FIA, planetf1.com, fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: