Nem ez az első hibrid a 3-as sorozatból, de ez az eddig legjobb. Igaz, hogy nem hathengeres, de legalább olyan élmény vezetni, mint a többi BMW-t, csak itt a konnektorról tölthető hibrid hajtás és a zöld rendszám előnyeit is élvezheted.

A BMW-nél, mint minden autógyártónál, egyre nagyobb a hangsúly az elektromos hajtású modelleken, és itt most nem az i3-ra, és nem is a hibrid i8-ra gondolunk, hanem a hagyományos típusok villanymotorral szerelt változatára. A 3-as sorozatból már 2012-ben készült hibrid, bár az akkor még nem aratott nagy sikert, mostanra eljutottunk oda, hogy a hibrid nem lebecsülendő kompromisszumot, hanem egy minden téren remeklő autót jelent.

Még akkor is jó, ha a hibridben is meg kell elégednünk a négyhengeres motorral.

A 3-as sorozat első hibridje, a hét éve megjelent ActiveHybrid 3 még megkapta a háromliteres, soros hathengerest 306 lóerővel, de mellé csak 54 lóerős elektromotort és szerény kapacitású akkumulátort szereltek, ami eléggé okafogyottá tette a koncepciót. Az utódja, ami a nemrég kifutott 3-asból épült, kétliteres, turbós négyhengeres benzinmotort kapott, és ezt a felépítést viszi tovább a legújabb modell is.

Az új 3-as sorozat megalkotásakor nem volt kérdés, hogy plug-in hibrid is lesz belőle,

ezért a tervezőknek kevesebb kompromisszumot kellett kötniük. A 330e teljesen ugyanúgy néz ki, mint a többi, csak a bal első sárvédőn lévő töltőnyílás árulja el a különbséget, meg persze a zöld rendszám, ha nálunk helyezik forgalomba. A müncheni menetpróbára hozott példányok

de ne írjuk le a 330e-t csak azért, mert hibrid. Nem véletlen a harmincas típusjelzés, a teljesítményét ugyanis egyenesen a 330i-éhez mérik. A kétliteres benzinmotorja önmagában 184 lóerőre és 300 Nm nyomatékra képes, ehhez a korábbi 88 helyett 113 lóerős elektromotor kapcsolódik, a kombinált teljesítmény 252 lóerő, ami már elég szép érték.

A 330e éppen olyan hátsókerék-hajtású szedán, mint amit elvársz a BMW-től.

A villanymotort a nyolcfokozatú automata váltóval építették egybe, ami egy hagyományos kardántengelyen keresztül a hátsó kerekeket hajtja, és a zöld rendszámos 3-as úgy is megy, hogy nem marad sok kívánnivalód. Az 5,9 másodperces gyorsulás 0-ról 100 km/órára és a 230 km/órás végsebesség mindenesetre elég ígéretesen hangzik egy hibridtől.

A tesztautókat a Münchentől negyven kilométerre lévő Hohenkammer kastély parkjában kapjuk meg, ahol addigra feltöltötték a 12 kilowattórás akkumulátort. A korábbi 7,6-tal szemben 10,3 kilowattórát lehet felhasználni ebből, ez a gyári adatok szerint 51-59 kilométeres hatótávot jelent teljesen elektromosan.

A váltókar mellett, mint minden BMW-ben, különböző üzemmódok közt választhatsz, de itt egy kicsit más a választék. Az alapértelmezés a Hybrid, amikor egyformán használja a benzines- és elektromotort, jó hibridként amikor csak lehet, lekapcsolja a benzinest, 110 km/órával is mehet elektromosan.

Ott van még az Electric mód, amiben 140 km/órás sebességgel is mehet az autó a benzinmotor beindítása nélkül. A menüben be lehet állítani, hogy mekkora töltöttséget szeretnél tartalékolni, és annyit hagy a rendszer az akkumulátorban, vagy fel is tölti menet közben, ami persze nagyobb fogyasztással jár.

A 330e-ben mégis az a legjobb, hogy teljesen olyan élmény vezetni, mint egy nem-hibrid 3-ast.

A sportosan alacsony üléshelyzet, a tökéletesre hangolt futómű és az élénk kormányzás ebben is megvan, menet közben aligha vettük észre, hogy éppen melyik motor hajt, csak azt éreztük, hogy mindig elegendők a tartalékok. Sport módban a gázpedált lepadlózva tíz másodpercig 292 lóerőre képes növelni a teljesítményt, ami már tényleg bőséges.

A hibrid 3-as kétszáz kilogrammal ugyan nehezebb a hasonlóan benzines 330i-nél, de ezt nem érezni rajta. Sokat dolgoztak a súlyelosztásán, az akkumulátor a hátsó ülések alá került, a benzintartályt pedig a csomagtér padlója alá tették. Sok kompromisszumot nem kell kötni vele, a tank ugyan csak 40 literes,

Az új elrendezésnek köszönhető az is, hogy kombiként is kapható lesz a 330e,

ami az önvezető autók korába is bepillantást nyújtott. Már nem újdonság, hogy a német autópályán magától tartotta a sávot és a távolságot, de az igen, hogy a digitális műszerfalon közben mutatta is, hogyan haladnak a körülöttünk érzékelt személyautók és kamionok, ami jól jelzi, hogy mit látnak az autó érzékelői menet közben, és hogyan boldogulnak majd önállóan a jövőben.

Számunkra ennél lényegesebb újdonság lehet, amit a bemutatón majdnem átugrottak a prezentációban, mert a gyáriak úgy vélték, hogy nekünk nem érdekes.

ami baleset esetén hasznos lehet, de a menüből mi is készíthetünk felvételt. Sok országban tilos a dashcam, ezért ott blokkolva lesz ez a funkció.

A 330e már itthon is rendelhető, 14 650 000 forintról kezdődik az ára, ami 1,8 millió forinttal több, mint a hasonló teljesítményű 330i-é. A különbözet aligha fog visszajönni a kedvezőbb fogyasztásból vagy a zöld rendszám adta adókedvezményből és ingyenes parkolásból. Inkább fogd fel úgy,

A plug-in hibrid 3-asban azt lehet a legjobban szeretni, hogy ha akarod, ugyanolyan nagyot autózhatsz vele, mint bármelyik BMW-vel. De ha a hétköznapokon a városban jársz vele, nem kell feleslegesen égetned a benzint, amivel jó pontokat szerezhetsz. Persze ha távol áll tőled a hibridezés, akkor is lehet neked való BMW, amiről ugyanitt az új 330d Touring vezetése közben bizonyosodtam meg, de ezt majd egy másik cikkben mesélem el.

Ez is érdekelhet:

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon