Üvegszálas karosszériát Giorgetto Giugiaro tervezte, aztán a Trasformazioni Italiana Resine készítette el, alvázát pedig a modenai Marchesi szerelte össze. Tervezésére a Miurán is dolgozó Gian Paolo Dallarát kérték fel, ami nem véletlen, mert a BMW M1-est eredetileg a Lamborghinivel közösen gyártották volna. Aztán minden teljesen máshogyan alakult.

Eredetileg a már akkora is elképesztően sikeres Porsche 911-est szerette volna megszorongatni a BMW egy igazi sportautóval, mely egyben az M divízió első önálló fejlesztésű autója. Négyszáz példány előállítását írták elő a homologizációs szabályok, de a münchenieknek ehhez nem volt elég kapacitásuk, ezért a Lamborghinivel kötöttek megállapodást a közösen fejlesztett és Olaszországban gyártott sportautóra.

Már akkor is ismertek voltak a farmotoros elrendezés hátrányai, ezért a középmotor mellett döntöttek. Idő közben azonban a Lamborghini nehéz pénzügyi helyzetbe került, ezért 1978 áprilisában hét prototípus építése után a BMW kezébe vette az irányítást.

Közben a Sant'Agatában dolgozó mérnökök egy része a Lamborghini gyárához közel új céget alapítottak, ezt bízta meg a BMW is a munkával.

Kevesebb mint húsz kilométerre a Lamborghinitől, az Ital Engineeringnél állt össze a Trasformazioni Italiana Resinetől érkező karosszéria és a modenai Marchesi által gyártott acél csőváz. Ezek után az autókat a németországi Baur műhelyébe szállították, ahol beszerelték a motort.

Kézzel készültek a Paul Rosche tervezte 3,5 literes, hathengeres szívómotorok, melyet hosszában építettek be a kétfős utaskabin mögé, és a ZF ötfokozatú kézi váltóját akasztották rá. Az M88-as kódú sorhatos 277 lóerőt ad le 6500-as fordulaton és 330 Nm nyomatéka van. Ezzel az 1,3 tonnás BMW M1-es megfutotta a 265 km/órás sebességet.

Mivel eredetileg is versenyautónak készült, ezért a műszerfala közel sem olyan szépen kidolgozott, mint ekkora a többi BMW-ben.

Ülései bőrrel és jellegzetes mintájú szövettel kárpitozottak, a műszerfala azonban egyértelműen jelzi, hogy az utcai autót tényleg csak azért készítették, hogy legyen mivel versenyezni. Egyszerű formák, dekoráció nélkül, kizárólag a funkció volt a lényeges.

1978-tól egészen 1981-ig készültek az M1-esek, amiből 399 darab utcai és közel 60 versenygép készült. Mostanra ezek a legértékesebb BMW-k közé tartoznak, és egyben a mai napig az utolsó vérbeli, középmotoros sportautója a márkának (nem, a konnektorról tölthető, háromhengeres i8-as baromira nem az). Különösen azért nagyszerű az M1-es, mert akkoriban még nem egy ormótlan kinézetű, magamutogató influenszerek ízlésére formált szabadidő-autóval azonosította magát a BMW M részlege, hanem egy bukólámpás, ék alakú középmotoros sportautóval.

Ez is érdekelhet:

Ilyen M1-est vett magának a BMW Motorsport vezetője

Jochen Neerpasch vezette a BMW középmotoros sportautójának projektjét, ez pedig itt az ő M1-ese volt.

M, mint Motorsport – 50 éves a BMW M részlege

A BMW-nél az M immár ötven éve egyet jelent a sportos modellekkel, és az évforduló kapcsán visszatekintünk a mérföldkövekre. Neked melyik a kedvenc M-es BMW-d?

A legszebb alpesi utakat járta be ez a három BMW M1

40 éve mutatták be a legendás sportautót, ennek emlékére járatták meg őket.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában