Persze sok mindentől függ. Például, hogy mit nevezünk hegynek, és mit hónak.

A téli autóteszteket jellemzően mediterrán vidékeken tartják, fontos, hogy a sötét, hideg hónapokban is lehessen száraz utakon közlekedni, szép naplementéket fotózni, ilyenkor délre viszik az eseményeket. Pláne igaz ez a sportautók téli bemutatóira, vagy azokéira, amelyeket fejben hátsókerekes verdaként tartunk számon.

De persze vannak néha kivételek, sőt. Ha már lúd, legyen kövér, pláne, ha elég magabiztos a márka a technikában. Így tette most a BMW is, amikor az osztrák Alpokban található Sölden település környékén kanyargó gleccserekre és hegyi utakra, technikai pályákra szervezte a tesztnapját:

megérkezett ugyanis az új X6 és a 8-as széria négyajtósa is.

Aki igazán szeret vezetni, és van is hozzá autója, annak az első hó érkezése nem azt jelenti, hogy előtúrja a garázsból a takaróponyvát. Sokkal inkább azt, hogy fél órával korábban indul el bárhova, hogy belecsempésszen még pár indokolatlan élménykilométert az útba. Ilyenkor megborul a legrövidebb út tervezésének elve, a hívogató kis utcák letakarítatlan havas ívei térden állva könyörögnek a keresztben bevett kanyarokért.

Igazán nagy kaland persze összkerék vagy hátsókerék-meghajtással és nagyon pöpec téli gumikkal nekivágni a havas kanyaroknak – ha nincs jó gumi, akkor az egésznek nincs sok értelme, csak felesleges kockázat.

Egy-két évtizeddel ezelőtt még javában tartott a csipkelődés az Audi és a BMW között, amikor arról volt szó, hogy mi van, ha leesik a hó. Akkoriban ilyenek születtek:

Aztán elolvadt a hó, és szárazon jobb volt vezetni a BMW-ket. De ez már a múlt. Azért a múlt, mert a BMW is egyre több modelljénél teszi elérhetővé a bármikor, bármilyen körülmények között megbízható és élvezhető autózást biztosító XDrive hajtást, vagyis az összkerekes verziókat. Sokkal nagyobb üzlet, ha télen is lehet használni egy autót.

Ausztriában, pláne háromezer méter magasan, novemberben már igen szépen fedi hó a hegyeket, a síszezon beindult, sok ezer honfitársunk csapolja a söröket a kinti vendéglátásban, mi pedig beültünk a BMW két új modelljébe, az X6-ba és a 8-as Gran Coupéba.

Nem mennék bele a technikai részletekbe egyik modell esetében sem, ezeket eggyel korábban az X6 esetében itt, a négyajtós 8-as esetében pedig itt megtettük. Abba viszont sokkal inkább, mennyire meggyőző élmény a felvonók alatti jeges-havas utakon is kérdések nélkül fel-le közlekedni.

Két új modellt tesztelhettünk a zord vidéken, hogy bizonyítsa a márka, minden körülmények között hozza azt a minőségű autózási élményt a biztonságtól az élményig, amit egy több tízmilliós vásárlás után elvárhatunk. A másik cél, hogy kiderüljön, érdemes részt venni ezeken a vezetéstechnikai tréningeken, amelyek elérhetőek a márka programjai között, ugyanis egyfelől felkészít a magabiztos és biztonságos vezetésre, másrészt kontrollált körülmények között mutatják be, hogy kikapcsolt stabilizáló rendszerekkel a havas kanyarok mekkora élményeket csempésznek majd az életünkbe.

A BMW xDrive rendszere a kor követelményeinek megfelelően több nyelven beszélő, szuperintelligens megoldásként csinál a nagyiból is legalább Forma–3000-as pilótát, havas utakon is. Alapelvárás a prémium és luxus szegmensben, hogy az egyes kerekek a különböző terhelési helyzetekben úgy kapják az erőt, hogy mindig optimális legyen a tapadás, gyorsulásra/lassulásra hegyezik ki a menetteljesítményt, de azért minden esetben mosolyt csal az arcomra, hogy ekkora tömeg ilyen teljesítménnyel ezekben a csúszós helyzetekben mennyire élhető autózást tesz lehetővé. Persze, a legfontosabb része a téli autózásnak a megfelelő gumiválasztás, emellett nem lehet elmenni.

A hegynek felfelé menet óriási élmény az X6-tal, harapja az utat, és amellett, hogy élvezhetően csúszkál a kikapcsolt kipörgésgátlóval, azt érezzük, mint Tony Stark, amikor belebújik az Ironman-jelmezbe. Sebezhetetlennek és rendkívül magabiztosnak éreztem magam a hegyi támadás közben, nem jutott eszembe, hogy bármi baj történhetett volna. Mondjuk szűz hóba nem mentem, azzal már korábban pórul jártam, és jött a traktor, hiába az xDrive és a téli gumi.

Az X6-nak határozottan jól állnak a téli viszonyok, az új dizájn vonalai pedig szépen rezonálnak az Alpok karcos hegygerinceivel, de valószínűleg a Hármashatár-hegy környékén is elég jól fog kinézni az autó. Sugárzik belőle az erő.

Számomra túlságosan arrogáns jelenség, de ez szubjektív. Nincs ebben semmi meglepő, a BMW a célcsoport elég konkrét meghatározása mentén teljes gázzal tolja ezt a modellt azoknak, akik dominálni akarnak minden helyzetet az életben, akik nyomatékból, súlyból és lendületből szeretik megoldani a szituációkat. Többek között az ő ízlésüket és vezetési stílusukat fogja kiszolgálni a vesék LED-es világítása is (Iconic glow), melyet az egyik újságíró kolléga tökéletes megnevezéssel üldözőfényre keresztelt. A BMW ezeket a szavakat, kifejezéseket használja a történeteiben az X6 kapcsán:

  • kompromisszumokat nem tűrő
  • exkluzívitás legmagasabb foka
  • abszolút dominancia
  • valódi izom
  • megoszt és provokál
  • független és magabiztos
  • a figyelem fókuszában

Egyfelől tökéletes marketing, hiszen mindenki magára fog ismerni azok közül, akik potenciálisan szóba jöhetnek a márkánál, remek üzleti lehetőség felismerése és a lapok kitűnő megjátszása a BMW részéről: a városi fiataloktól a nagyobb testalkatú gengszterig mindenki számára elérhetővé teszi a prémium autózás élményét.

A BMW X6 erőszakos jelenség, mint egy staffordshire terrier, de ugye mindig a gazdán múlik, hogy terápiás kutyát nevel belőle, vagy harcit. A vezetésikomfort-érzet, az üléspozíció és a kezelhetőség zseniális, a hátsó kerék kormányzásával pedig ezt az ötméteres erőművészt is olyan könnyedén lehet beforgatni a szűkebb visszafordító kanyarokba, mintha egy Fiat 500-zal tennénk ugyanezt.

Az X6 határozottan megosztó jelenség, helye van a piacon, izgalmas autó, és attól, hogy van kalapácsunk, nem kell feltétlenül mindenbe szöget ütnünk.

Szívemnek és szememnek sokkal kedvesebb jelenség a 8-as széria négyajtósa, ami jelen ismereteim szerint az aktuális kínálatból a legszebb négyajtós luxuskupé. Talán ennél a modellnél érvényesül leginkább az új dizájnnyelv: masszív dinamizmus sugárzik róla, a sportos elegancia tökéletes megtestesítője. Őszinte lelkesedéssel fogadtam a vonalait, mert úgy érzem, a jelenlegi 3-as széria ez ügyben cserben hagyott, ezért féltem. A 8-asnál viszont nagyon sikerült megfogni a vonalakat.

Az egyetlen dolog, ami számomra érthetetlen, az Indiana Jones-hatású váltókar, remélem, ezt gyorsan kivezeti majd a BMW az elképzeléseiből, ez a giccs nem illik egyik autójukba sem. Vállalom, ha megszólnak ezért, de sajnos ez nem nyert, sokadjára sem tudtam megszeretni. Az ülések viszont nagyon kényelmesek, a bőrkárpitok valódi, magas minőségi alapélményt szállítanak, és szerencsére nem csak elöl férünk el az autóban fejedelmi kényelemben, hanem hátul is gáláns a tér.

Ez mind nem is lényeges, hiszen a feladat az volt ezzel az autóval, ami minden tizennyolc éves fiúcska álma, amikor elképzeli, mit csinálna egy E30/36/46-tal a hóban.

Igen, az volt a feladat, hogy kikapcsolt kipörgésgátló mellett egy bójákból felépített hegyi pályán szétdrifteltük a 850i-t és a 840d-t. Hiába az xDrive, azért a BMW figyel rá, hogy a hajtás és a hangsúlyok a hátsó kerekeken legyenek, ezért gyakorlatilag olyan érzés volt, mint egy sima hátsó kerekessel, csak jobban be lehet avatkozni, ha elfajulnak a dolgok. A szlalompálya mellett a kétbójás nyolcasba körzőzés élménye volt a legbizsergetőbb, ezt szinte megállás nélkül, hat hónapon keresztül tudnám csinálni anélkül, hogy elvenném a gázt.

Manuálisra állítva a váltót, kettes fokozatban olyan könnyedén és stílusosan lehet terelgetni a 8-as seggét a hóban, hogy szinte egy kézzel leuralható az autó. Aztán nyilván az itt megszerzett tapasztalatokkal a teszt következő állomásain, a hegyi utakon is keresztbe közlekedtünk minden kanyarban, és ott sem hagyott minket cserben a nagy kupé. Az nem meglepő, ha az X6 nem jön zavarba a hegyen, de az kifejezetten tökös, hogy ezzel a lapos sportkupéval legalább annyira magabiztos élmény volt ez a nap, mint az üldözőfényes rokonnal.

A vezetéstechnikai tréningek egyre népszerűbbek, és egyre fontosabbak is, hiszen bár az újabb modellek minden márka esetében szuperbiztonságos, agyonelektronikázott megoldások, az évről évre szinte duplázódó lóerőszámok mellett sokkal nagyobb élmény, ha tudjuk is vezetni ezeket az autókat. Különben télen elő kell venni a ponyvát, az meg milyen már...

Ez is érdekelhet:

Ez a hetvenes évekbeli sportlimuzin volt a BMW M5 őse

Felújították, és most fantasztikusan néz ki.

Elindult a Rakéta, a Player jövőmagazinja!

November elején startolt el új magazinunk, a Raketa.hu, melyben veletek együtt keressük a válaszokat az előttünk álló évek nagy kérdéseire.

Kiemelten foglalkozunk az autózás/közlekedés forradalmával, az okos otthonokkal, a klímakérdéssel, megújuló energiával, a legizgalmasabb, éppen zajló társadalmi változásokkal és rengeteg termékkel és szolgáltatással, ami pillanatokon belül ránk töri az ajtót.

Kövesd be a Rakéta Facebook oldalát, hogy biztosan ne maradj le a jövőről!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés