16,3 milliós induló ára kecsegtető, és elsőre könnyen lehet a Tesla Model Y ellenfelének nézni. Máris meséljük, milyen vezetni ezt a családi SUV-ot.

Amikor október közepén arról írtunk, hogy új piaci belépőként megjelent hazánkban a BYD, a kínaiak legerősebb villanyautós márkája, még magyarázni kellett, kik is lennének ők. Azóta a csapból is az folyik, hogy a BYD beveszi Európát, és Szegeden épít gyárat. Szóval ők azok, akik a plug-in hibridek és elektromos autók világpiacán momentán a legnagyobbak, és ha a jóval fontosabb elektromosautós piacot nézzük, akkor 2023 utolsó negyedévében már lenyomták a Teslát is. Ezen Elon Musk ki is akadt, majd hülyeségeket beszélt, és magával rántotta a Tesla részvényeit.

A BYD viszont professzionális multinacionális vállalat mintájára – direkt kerülték a bemutató során, hogy kínai márkának nevezzék saját magukat – megfontolt stratégia mentén halad az európai terjeszkedésben. Húsz éve még benzines autóval léptek piacra, aztán lépésről-lépésre a plug-in hibridekre és a teljesen elektromos autókra állították át a fókuszt, amit buszgyártással, akkumulátorgyártással, és a gyártáshoz tartozó legfontosabb stratégiai területek birtoklásával egészítenek ki. És ha ez még mind nem lenne elég, idén ők a németországi foci-Eb főszponzorai.

A Seal és a Seal U között csak egy betű a különbség, de érzésre végtelen.

A Seal egy vagány szedán, amitől jobb kedvű leszel, ha ránézel, aztán ha mész vele, még jobb. Egy Tesla Model 3, vagy akár egy belépőszintű (és használt) Porsche Taycan vetélytársa lehet. Ehhez képest a Seal U teljesen más foci. A U azt akarja üzenni, hogy Utility, vagyis hasznosság.

Ha a Sealről a sportosság, a Seal U-ról a praktikusság jut eszembe.

Olyan családi SUV, ami azzal tud örömet szerezni, hogy minden egyes apró részletét átgondoltan tervezték meg, kényelmes és bőséges a helykínálat benne, a csomagtartó például 552 literes. A Sealben pár hónapja ültem, akkor is csak rövidebb úton, de arra emlékszem, hogy komolyabb prémiumautó-érzés fogott el benne, mint most a Seal U-ban. Itt valahogy a célszerűség kerekedik a prémiumérzet fölé, és nem tökéletes az összhatás. A váltókar környéke pazar, viszont a szellőzőrácsok és a műszerfal feletti rész gyengébb minőségű.

Persze a legfontosabb területen, a technológiában a Seal U is domborít.

A 15,6 colos központi kijelző motorosan forgatható (látványos, de szerintem nem túl hasznos feature, és a gyengébb felszereltségű autóban csak 12,8 colos a kijelző), és vígan fut rajta az Apple CarPlay vagy az Android Auto. Az európai és keleti autógyártók az elektromos autók fedélzeti rendszerein rendre elvéreznek. A BYD sokkal jobb bármelyiknél, gyors, jól átgondolt a szisztéma. Nem éri még el azt a szintet, amit a Tesla tud, de tényleg fényévekkel járnak az autógyártás régi iparosai előtt. És ha már Tesla. Büszkén emelték ki a prezentációban, hogy van holttérfigyelő az autóban, amit a külső tükörbe építenek. Nem is értettem elsőre, miért olyan fontos ez. Hát azért, mert a Tesla nem képes erre, hiába átkozza miatta sok ezer Tesla-tulajdonos (például én is).

A Seal és a Seal U (meg a kompakt méretű Dolphin) a BYD Óceán-sorozatának tagjai. Nemcsak azért, mert a nevük arra utal, hanem a folyamatosan lüktető, az óceán hullámaira hajazó felületekkel keltenek dinamikus hatást. Mi tagadás, ez a Seal U-nak is roppant jól áll.

Sőt, ez a 4,8 méteres középkategóriás SUV sokkal dinamikusabbnak néz ki, mint amilyen valójában.

A Seal U elsőkerék-hajtású, és nem különösebben izgalmas élmény vezetni. Puhára hangolták a futóművét, így az óceánérzés egy újabb eleme is hamar beköszönt: a tengeribetegség. De ha nem hajszoljuk, csak békés tempóban élvezzük a 218 lóerős teljesítményt, és a fogyasztás leszorítását tűzzük ki célként, akkor fikarcnyi panasz sem lehet a Seal U komfortjára. A preziben is határozottan kiemelték: ez egy békés családi autó. Ha Tesla Model Y-t keresünk benne, csalódni fogunk, ahhoz valószínűleg ezt a BYD-t kell mérni. Bár kétségtelen, hogy a Tesla-csoportban gyakran találkozom olyan arcokkal, akik a Model Y keményen pattogó futóművével nincsenek kibékülve.

Jelenleg kétféle felszereltséggel érhető el a Seal U: Comfort és Design, a Comfort 71,8, a Design 87 kWh akkukapacitással, 16,3 és 17,5 milliós árral.

A Sealhez hasonlóan a nagyszilárdságú, kobaltmentes Blade akkumulátor és a nyolc-az-egyben hajtáslánc adja az autó lelkét. A Blade akkumulátor LFP technológiájú, amit a Tesla csak a kisebb kapacitású modelleknél használ. Ezek elvileg tovább bírják (élettartamilag), de lassabban lehet őket tölteni és nehezebbek. A Seal U kétféle akkumulátorának 115 és 140 kW a legnagyobb DC töltési teljesítménye.

Portugáliában vezettük az autót a múlt héten, ahol 19 fok volt, és nem siettünk sehová.

Ezen a rövid teszten 12 és 18 kWh közötti fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép szinte mindegyik autóban. Ebből persze messzemenő következtetést még nem lehet levonni.

A BYD határozottan nem akarja olcsó márkaként pozícionálni magát, inkább a Teslához hasonlóan technológiai innovátorként szeretnének piacot foglalni, és közben egyre több hagyományos autógyárral akasztanak bajszot. Úgy tudni, a Seal U az elektromos hajtás mellett a Kínában már elérhető plug-in hibrid hajtással is elérhető lesz, és további fontos területeken is várható idén még újdonság tőlük. Az európai vásárlók örömére, a gyártók legnagyobb bánatára.

Ez is érdekelhet:

Most már biztos, hogy Szegeden fog elektromos autókat gyártani a BYD

Kínai márka most először épít autógyárat Európában, és éppen nálunk.

Tényleg borít mindent a BYD a villanyautó-piacon? – Atto 3-teszt

Porsche, Bentley, Rolls-Royce tesztautók, de még új Suzuki modellek sem szoktak akkora figyelmet kapni a magyar utakon, mint ez a kínai villanyautó, a BYD Atto 3.

A BYD ezzel az elektromos crossoverrel köszön be a prémiumautók közé

A Seal alapjára épül, és ahhoz hasonlóan ígéretes a Song L.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában