Azt mondják, hogy az elektromos autókra a legjobban a plug-in hibridek vezetik rá az embert, különösen akkor, ha jól sikerültek, hiszen a megszokott benzines autó mellé mintha még kapnánk pluszban egy villanyautót is a hétköznapi távokra. Sokfélét vezettünk már, és ezek közül is kiemelkedik a BYD Seal U új hibrid változata, ami 1125 kilométeres kombinált hatótávot ígér. Jól kitalált versenyen jártunk utána annak, mennyit mehet el valójában.

Nem lehet figyelmen kívül hagyni a BYD-t, ami egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a világ autópiacából. Még pár éve csak ismerkedtünk a nevével, mára pedig az elsőszámú márkának számít az elektromos autók gyártói között. De nem csak elektromos autókat gyártanak, hanem 2008 óta plug-in hibrideket is, és a Seal U DM-i elég jól rávezeti az embert a villanyautózásra. Mivel a tervezése során felhasználták mindazt, amit az elektromos autókkal az utóbbi években tanultak, ezért elég hatékony és takarékos tud lenni.

Profi fogyasztási verseny

Hogy mennyire, annak egy rendhagyó tesztvezetésen jártunk utána. Nem egyszerűen az autó tulajdonságait tudtuk felmérni egy rövid útvonalon, ahogyan a legtöbb autóbemutatón lenni szokott, hanem a BYD-nél egy fogyasztási versenyt szerveztek nekünk. A teljesen egyforma, és teljesen feltöltött Seal U-kkal az volt a célunk, hogy elmenjünk Tihanyba, majd vissza Budaörsre, ahol megmérik a fogyasztást. Mivel veteránautós túrákat szervező csapat dolgozott rajta, ezért a legkisebb részletig mindent alaposan kitaláltak.

Még az útvonalat is egy nyomtatott itinerből tudtuk meg, amiben az idő és a napi számláló kilométerállása alapján láthattuk magunk előtt az utat. A versenyt pedig elég komolyan vették a szervezők, ezért minden Seal U-t ugyanazzal a módszerrel színültig tankoltak és teljesen feltöltöttek, hogy minél többet hozzunk ki belőlük. A töltőnyílásokat leragasztották, és hogy ne lehessen indokolatlanul lassú haladással spórolni, ezért a feszes itiner szerint félóránként meg kellett jelennünk egy állomáson, csak ötperces késés volt megengedett.

A harmadik plug-in hibrid

De hiszen a Seal U már nem is annyira újdonság, nem? Igen is, meg nem is. A 4,78 méter hosszú, középkategóriás szabadidő-autót 2024-ben vezettük először, akkor még tisztán elektromos hajtású változatban, majd pár hónapra rá bemutatták a plug-in hibrid változatát, ez egyben az első olyan BYD lett az országban, ami nem kapott zöld rendszámot. Szóval a konnektorról tölthető hibrid Seal U sem akkora újdonság, de most a két eddigi verzió mellett kapott egy harmadik változatot, ami a legígéretesebb mind közül.

A plug-in hibrid Seal U alapmodellje a Boost változat, ami az elektromos kivitelhez hasonlóan 218 lóerős,

az akkumulátora 18,3 kilowattórás, és az orrában lévő 1,5 literes, viszonylag szerény teljesítményű, 98 lóerős négyhengeres benzines szívómotor feladata az akkumulátor töltése. A másik véglet a Design változat, amiben az 1,5 literes motor már turbós, 136 lóerős, de az érdekes nem is ez, hanem az első és hátsó kerekeket hajtó 204 és 163 lóerős elektromotorok. A kombinált teljesítmény itt már 325 lóerő.

Szinte sok is egy családi használatra szánt szabadidő-autóhoz, és ezt a BYD-nál is tudták, ezért piacra dobtak egy új, harmadik kivitelt. A Comfort modell érdekessége, hogy a benzines szívómotorja és a kombinált teljesítménye megegyezik az alapmodellével, de annak akkumulátora helyett egy csaknem felével nagyobb, 26,6 kilowattórást kapott, amivel 80 helyett 125 kilométert mehet elektromosan, a városi forgalomban akár 177 kilométert is. Mindezt elméletben tudja, de hiszen azért vagyunk itt, hogy a valóságban is megbizonyosodjunk róla.

Ahol érdemes spórolni

A rajthoz közel rajtunk is kezdett eluralkodni a versenyszellem. Azt gondoltuk, majd nem használjuk a klímát, hogy ezzel is takarékosabbak legyünk, de végül a szakadó esőben brutálisan párásodó ablakok miatt mégis szükségünk volt rá, a klíma ellenére is erős párásodás egyébként a BYD-k talán legnagyobb hiányossága. Nem voltak extra technikáink, csak igyekeztünk hatékonyan nyomni a gázpedált, emelkedőn óvatosan, lejtőn pedig kigurulva és visszatermelve, mint minden hibrid vagy elektromos autóval, amit eleve takarékoskodásra szántak.

Rossz időben is láttuk, hogy az útvonal remek volt, Etyek és Alcsút közt a magyar Tour de France kedvéért nemrég leaszfaltozott úttal, majd tovább a csákberényi dombok közt, hogy aztán Várpalotán keresztül ereszkedjünk le a Balatonhoz. Tihanyban még egy extra forgolódás várt ránk, majd az egyenesebb, rövidebb úton, a 71-esen és az M7-es autópályán vissza Budaörsre. Az akkumulátor tartalmát elhasználhattuk, a pontos visszatankolás után pedig eldőlt, hogy melyik csapat tudott a legtakarékosabban autózni.

Főleg elektromos, de egyébként hibrid

Büszke rá a BYD, hogy más márkákkal szemben nem egy benzines autót alakítottak át plug-in hibriddé, hanem az elektromosból kiindulva tervezték a hibrid Seal U-t, ahol a hajtás ezért elsősorban az elektromotor feladata, a benzines motor csak 80 és 120 km/óra közti egyenletes tempónál állat át direkt hajtásra. A DM-i, azaz Dual Mode kivitel ezért éppúgy vezethető, mint egy elektromos autó, 197 lóerős elektromotorja azonnal adni tudja a 300 Nm nyomatékot az első kerekekre, amivel kellemesen fürge és kimondottan csendes a BYD újdonsága.

Na de tényleg elmegy 1125 kilométert egy feltöltéssel és tankolással? Az induláskor éppen ezt az értéket mutatta

a teljesen feltöltött autó kilométerórája, és a nap során nem volt okunk kételkedni abban, hogy ez a valóságban is hozható. A verseny ütemezése alapján diktált hétköznapi tempóval, a kellemesen kis forgalmú országutakon kerülővel három óra alatt jutottunk el Tihanyba, és a 156 kilométeres táv java részét, 143 kilométert mentünk tisztán elektromosan, ami a mindennapi használatban bőven elég lehet egy napra.

Persze ez annak is köszönhető, hogy a plug-in hibrid Seal U-ban nagyobb az akkumulátor, mint az első Nissan Leafben volt, ami ideális esetben tudott 175 kilométeres hatótávot. A BYD-ban pedig ott van még a benzinmotor, és az elején annyit mentünk elektromosan, hogy egészen elszoktunk a finom rezonanciájától, amikor bekapcsolt. Hallani nem nagyon lehetett, ezért a Seal U komfortosra hangolt futóművén kényelmesen gurultunk vissza Budaörsre, a célba, azt se vettük észre, hogy a hazaúton 21 kilométerre elég energiát termelt, amit még kiautózhattunk volna.

3,7 liter/100 km

Még így is figyelemreméltó a 280 kilométeres távon számolt fogyasztásunk, 3,7 liter benzin száz kilométerenként, amit ebben a kategóriában még a dízelek sem igen tudnak. Persze a plug-in hibrideknél az érték mindig attól függ, mennyire gyakran tudjuk tölteni, de a Seal U-ban rejlő lehetőségekről sokat mond, hogy ezzel is csak harmadikak lettünk a versenyben, az első helyezett 1,98 literes átlaggal hozta le a takarékossági túrát úgy, hogy neki is ötperces pontossággal kellett teljesítenie az előre kitalált időtervet.

Mire a BYD bevezette, addigra a plug-in hibrid Seal U már nem kaphatta meg a zöld rendszámot, az azzal járó kedvezményeket, az ingyenes parkolás lehetőségét sem. De a képességeivel rászolgál arra, hogy önmagában is érdekes alternatívája legyen a dízeleknek, benzineseknek. 15,5 millió forintba kerülő alapmodelljéhez képest egymillióval drágább a nagyobb akkus Comfort kivitel, ezért a pénzért mild hibrid Kodiaqot vagy hibrid, de nem tölthető X-Trailt lehet kapni. Nem csoda, hogy a Seal U az eladásaival épp ezek közé küzdötte fel magát a kategóriában.

Ez is érdekelhet:

Felforgatja a piacot? – BYD Sealion 7-teszt

A Tesla Model Y közvetlen ellenfele, és közvetve minden prémium elektromos autó számára erős ellenfél a BYD Sealion 7. Kipróbáltuk.

A vevőknek vonzó, a konkurenciának rémisztő – BYD Seal-teszt

Az 530 lóerős, összkerekes, mindennel felszerelt kínai elektromos szedán nemcsak azt mutatja meg, mit tudnak a kínai autók, hanem azt is, mennyire átrendezik majd a piacot.

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

Kínából jön a legújabb hétszemélyes elektromos SUV.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Nyár, aperitivo, dolce vita Budapesten

Okos autók, makacs sofőrök – így viszonyulnak a magyarok az újabb technológiákhoz

340-ről fékezni, 24 órán át – Le Mans nemcsak egy verseny, hanem a motorsport maga

További cikkeink a témában
A Recirquel újra a szívünk közepébe talál a Müpa színpadán
Hirdetés