A BYD azt tervezi, hogy 2030-ra Európa legnagyobb elektromosautó-gyártója lesz, és jó nagyot harap a prémium autók piacából. Elég jó alap a Sealion 7 ehhez?
Hol tart most a BYD?
Néhány hónapja egy hosszabb repülőúton egy amerikai házaspár ült mellettem. A fickó még felszállás előtt az aurámon áthatolva igyekezett beszédbe elegyedni, egyáltalán nem zavarta, hogy nem mutattam nyitottságot. A harmadik alkalom után, amikor tíz centire az arcomtól újabb kérdéssel bombázott, feladtam, elcsomagoltam a fülhallgatót, és neki szenteltem az előttünk álló 8 órás repülőutat. És végül is egész jó beszélgetés kerekedett belőle. Közepes mértékben érdekelték az autós sztorijaim, jobban érdekelte az előtte álló túrázás a Kilimandzsárón, meg a többi hegy, amiket eddig megmászott.
Annyit tudott hozzáfűzni, hogy korábban Hondával járt, de egy ideje Toyota Priusa van, amit nem szeret, de olcsó fenntartani. Az is kiderült, hogy az asszony hozza a nagyobb lóvét, és az ő villany MINI-jét mindketten imádják vezetni. Trumpra nagyon ki volt akadva, viccesen megjegyezte, hogy talán el is költözne Salt Lake City-ből, akár Magyarországra. Ezen mindketten jót nevettünk. Aztán próbáltam tőle kideríteni, hogy mit gondol a kínai autókról, mit látnak belőle Amerikában. Először azt mondta, hogy nem különösebben jelentős a kínai autók jelenléte, aztán amikor kicsit jobban belegondolt, egyetlen márkát tudott kiemelni: a BYD-t. És azt is hozzátette, hogy azok egész jól néznek ki. Amerikában amúgy 2011 óta van jelen a BYD, és 2016-ban még Leonardo di Capriót is megnyerték reklámarcnak.
Itthon, Magyarországon 2023 októbere óta kapni BYD-t, de az elektromos buszokat gyártó üzemük 2017-től üzemel.
Talán mégis az jelentette a legnagyobb lökést a hazai figyelemnek, hogy bejelentették, Szegeden is építenek egy gyárat, ahol a jövő elektromos BYD autói készülnek. Ezért is van akkora figyelem a központ részéről, észre lehet venni, hogy a sajtóbemutatókon, mint például most a Sealion 7 magyarországi bemutatóján, rajta tartják a szemüket a regionális kínai vezetők. Olyan profin összerakott rendezvényt hozott össze a hazai csapat, hogy azzal bármelyik 100 éves európai márka bátran kiegyezne.
De persze a főszereplő a Sealion 7, ami a BYD hazai kínálatában a hatodik modell (vagy a hetedik, ha a Seal U DM-i-t külön modellnek számoljuk). És nem, nem hétszemélyes.
Hogy könnyen érthető legyen a Sealion 7 pozícionálása, nagyjából úgy aránylik ez az autó a Sealhez, mint a Tesla Model Y a Model 3-hoz.
Egy formás kupé és magas építésű crossover keveréke, ami kifejezetten kellemes a szemnek. A BYD-nél az újabb modellek az óceán-sorozatba tartoznak, ezek közös jellemzője, hogy a víz hullámzását, dinamikáját figyelhetjük meg az autó különböző pontjain. Ha ez nincs is meg, ne ess kétségbe, de az minden bizonnyal feltűnik, hogy a Sealion 7 látványa kellemes bizsergéssel tölt el. Csinos, 1,6 méter magas és 4,8 méter hosszú karosszériáját jó érzés minden irányból megszemlélni. Aztán beülve tovább tart az élmény. Sokkal autószerűbb a Sealion 7, mint például a Tesla. Itt is a hatalmas képernyő köré rendeződik a beltér, de a változatos színek és formák élettel töltik meg a teret. Olyan autó ez, amiben élvezet megtenni minden egyes utat.
Erre ráerősít, hogy a Sealhez képest komfortosabb a rugózás. A Sealion 7, amit vezettünk, a csúcsok csúcsát képviseli, 23 milliós árával, minden létező extrát tartalmazó felszereltségével és 530 lóerős duplamotoros hajtásláncával. Villanymotor dolgozik benne elöl-hátul, a csak a hátsó kerekeket hajtó alapmotoros, 20 milliótól induló Sealion 7 később érkezik.
És hogy érzi magát benne az ember, ha halad vele?
Érdekes, hogy angol tesztekben nem voltak elragadtatva a futóműtől, mert rossz úton nem találták elég kényelmesnek. Nem hinném, hogy az itteni utak jobbak lennének a brit utaknál, mi mégsem éreztük, hogy a Sealion 7 idegesen pattogna a budapesti utakon. Inkább az volt az érzés, hogy nagyon ügyesen simítja ki az úthibákat. Viszont ennek megvan az a velejárója, hogy 100 fölött a hirtelen mozdulatokat nem szívleli. A 2,5 tonnás masszív szerkezet ilyenkor finoman jelzi fizikai jelenlétét, enyhén dülöngél. Talán pár centivel kisebb kormányátmérő és pontosabb kormányzás segítene a sportosabb érzéshez, amit 530 lóerőnél és 4,5 másodperces 100-ra gyorsulásnál elvárnánk. De ha ez nem cél, akkor a Sealion 7 nem okoz csalódást.
Vagyis ez a kupés-terepjárós BYD igazán tetszetős, ha kényelmes, családias helyváltoztatásra van szükség.
Olyan autó, aminek tágas utasterében bőven jut hely elöl-hátul, miközben az 520 literes csomagtér alsó üregében csendben megbújik a töltőkábel. Akármilyen részletet is nézünk, mindenhol érezni, hogy az elektromos autók felső rétegére lőttek a pozícionálással. Egyedül a hifi és a kihangosító minőségére tennék megjegyzést. A rádió szarul szól, a telefon másik végén pedig mindig panaszkodtak, hogy nem hallanak rendesen, úgy visszhangzik minden.
Az is látszik, hogy a navigáción és a fedélzeti rendszeren folyamatosan javítanak. Ebben már lehet nullázni a fogyasztásmérőt, de csak 50 kilométeres szakaszra tud átlagfogyasztást mérni. Jobb lett a navigáció is, tervezett töltési pontokat hosszabb útra, használja a Google adatbázisát a pontos helyek meghatározására, de annyira még nem okos az útvonaltervezés, mint mondjuk a Teslánál.
Hogy tölt, hogy fogyaszt?
Az elektromos autók gyártói közül talán a BYD menedzselte a legjobban az autógyártáshoz kapcsolódó teljes körfolyamatot. Náluk van az akkugyártás és fejlesztés, ami a lelke egy elektromos autónak. Ők az LFP akku mellett tették le a voksukat, a Teslánál viszont csak a kisebbek LFP-sek, a nagyok lítiumionosok. Ez könnyebb, de sérülékenyebb technológia, a BYD LFP akkui viszont nehezek, de mellettük szól a jobb megbízhatóság és a strapabíró felépítés.
A súly viszont komoly tényező, ezért is éreztük talán, hogy a katalógusban megadott 502 kilométeres hatótáv messzi távolságra volt tőlünk ezen a hideg téli tesztelésen.
Egy Budapest-Keszthely-Budapest útra mindenképpen kell töltést tervezni. Autópályán, 130-nál, 24 fokra állított hőmérsékletnél belenyaldos a harmincas fogyasztásba is az autó, míg mondjuk országúton ugyanez 20 körül van. A töltési teljesítmény elméleti maximuma 230 kW, ezt most sajnos nem tudjuk kipróbálni, csak 100 kW-os gyorsöltő esett nekünk útba, azt kimaxoltuk.
Mi a konklúzió?
A BYD mindent bevet, hogy jelentős szereplő legyen az elektromos autók piacán, és itthon ez már jól látható. A Sealion 7 egy erős jelzés minden konkurens számára, hogy messze a prémiumár alatt képesek közel prémiumszintű minőséget nyújtani.
Ez is érdekelhet:
- formája kellemes a szemnek
- utasterében bőséges a hely
- komfortos a rugózása
- a teljesítménye nem okoz csalódást
- lehetne jobb a kormányzása
- nem szól jól a hifi




































