
Megújult a sportos Seatokból önálló márkává emelt Cupra első saját típusa. Rögtön látszik, mennyivel jobban néz ki, az viszont csak menet közben derül ki, hogy villanyautóként is figyelemreméltó.
„Lehet, hogy inkább ilyet vettem volna – mondta egy friss Infiniti-tulaj a zöldséges előtt, miután tájékoztattam, egyáltalán mi is az az autó, amely pofára jobban tetszik neki, mint a saját új kocsija. Az Infiniti-birtoklást leszámítva tipikus eset az övé: a Cuprát nagyjából mindenki észreveszi, mindenkinek tetszik, de senki nem tudja, milyen autó is.”
Szerencsésebb, ha az ember nagy gondolkodókat idéz, nem saját magát, tudtommal viszont nagy gondolkodók nem írtak a Cupra Formentorról 2021-ben, én viszont igen.
Négy év alatt sok minden történt, a világ megőrülése helyett szorítkozzunk a Cuprára: ismert és elismert márka lett, első önálló, azaz Seat-megfelelő nélküli modelljük, a Formentor pedig megkapta karrierje első modellfrissítését. Nagyon jól nézett ki előtte, nagyon-nagyon jól néz ki utána: a karosszéria arányai értelemszerűen továbbra is ideálisak, az új, cápás orrkiképzés pedig nemcsak menő, de jellegzetessé is teszi az autót, ezt fokozza a menetfény oldalanként három háromszöge, amelyek egyébként rímelnek a hátsó lámpák fényháromszögeire.
A faron ezenkívül újdonság még, hogy – akárcsak a frissített Leonnál – a típusnevet a hátsó lámpában találjuk, az embléma pedig már nem egy plakett a csomagtérajtón, hanem a helyzetjelzővel együtt világít, és bár én általában szeretem az ilyesmi parasztvakítást, mini közvélemény-kutatásom eredménye szerint ezzel a Cupra esetén mindenki más is így van.
978 ezer forint a matt fényezés felára, ami közel háromszor több, mint a szintén feláras, fényes metálszíneké, és úgy általában is sok pénz, a Cuprához viszont eleve nagyon illenek a matt árnyalatok, remekül kiemelik a kaszni ügyesen megtervezett domborításait és éleit. A tesztautó lemezeit is borító century bronz nevű árnyalat viszont még a szürkéknél is mutatósabb, a márkajellemző világosabb bronz elemekkel és a Formentort alul körbe borító fényes fekete műanyagokkal pedig tökéletesen harmonizál. Csak a zöld rendszám nem illik az összképbe, ez a probléma azonban a jogszabályalkotóknak köszönhetően legkésőbb 2026. november 30-án megszűnik.
Csalódás lenne, ha egy unalmas belsőbe kellene beülnünk. Az az összhang nincs meg, mint kívül – ennek elsősorban az utólag rábiggyesztett hatást keltő, 12,9 colosra növelt érintőképernyő az oka –, de az alapvetően hagyományos elrendezésű műszerfal részleteivel törekedtek az egyediségre. A bronzszín a kormányon lévő Cupra-emblémán kívül a kormány és a burkolatok varrásánál is megjelenik, a Volkswagen-rokonságra a központi monitor alatti hőmérséklet-állító csúszka utal, ami itt sem jobb megoldás, mint a VW-kben. Ergonómiai baki, vagy legalábbis megszokást igényel, hogy az indítógomb a kormányon van, ami csak azért gond, mert a kormány állásától függően mindig máshol találjuk, sokkal jobb helyen lenne a váltó P gombja mögött, ahol a menetstabilizálót kapcsolhatjuk ki.
Ennél lényegesen fontosabb az üléshelyzet: crossoverekhez képest alacsonyan, nagyszerű kagylóülésekben foglalhatunk helyet, amelyek pont annyira jól tartanak, amennyire ránézésre gondolnánk, miközben normál városi közlekedésnél is kényelmesek, az egyetlen baj velük, hogy a 2,6 millió forintos, Extreme nevű csomagba tartoznak a Brembo fékekkel, LED-mátrix fényszórókkal, 11 hangszórós plusz mélynyomós Sennheiser hifivel, a remek fogású multikormánnyal és egy csomó egyébbel együtt.
Már csak azért is előnyös, hogy a hátsó sor is tágas, mert az első ülések kemény karbonváza elég kellemetlen térdtámasz lenne, de egy 190 centi alatti vezető mögött ülőnek is elférnek a lábai. A hátsó üléspad háromszemélyes, a kagylósítás csak az elsők kiváltsága, ám mint gyakorlatilag minden ötszemélyes autóban, a Formentorban is négy embernek kényelmes igazán az utazás, a 345 literes csomagtér sem öt ember holmijára méretezett.
Van nagyobb csomagtartós változata is a Formentornak, az viszont nem hibrid. Ha nem a rakodhatóság a fő szempont, ami valószínűsíthető, akkor azonban ez a plug-in hibrid remek választás (ha mégis a literek számítanak, akkor ott a Leon Cupra kombi). Mivel a zöld rendszámhoz járó anyagi előnyök a kifehérítéssel megszűnnek, már csak az számít, milyen is a hibrid hajtás valójában.
Jó. Biztosan nem a konnektoros hibrid Cupra miatt változott a jogszabály, mert vele még egy napi agglomerációs ingázás is lehetséges tisztán elektromos módban. Az „akár 118 kilométer” hatótáv önmegtartóztatás nélkül is kb. nyolcvanat jelent, a 116 lóerős, több mint 300 Nm nyomatékú villanymotorral kényelmesen lehet autózni, ráadásul a 19,7 kilowattórás aksi egyenárammal 50 kilowattal is képes töltést fogadni.
A sportüléseket inkább a másfél literes, négyhengeres TSI motor 177 lóerejéből számolt 272 lóerős rendszerteljesítmény indokolja – nem ez a csúcs-Formentor, hanem a 333 lóerős, összkerekes, kétliteres változat, de a plug-in hibrid 220-as végsebességére és hét másodperc körüli gyorsulására is csak az panaszkodhat, aki mindig mindenre szokott.
Cupra-módban mutatkoznak meg igazán az autó képességei: akkor érezhetően felkeményedik a kormány és a futómű, közvetlenebb lesz a gázreakció, és megjön a motor hangja, csak sajnos nem a motortérből, hanem a hangszórókból. A DSG váltó nagy százalékban ráérez a stílusunkra, a vezetési élményt – és a biztonságot – szolgálják a jól adagolható fékek is, a Formentorral gyorsan menni is jó, és nem csak egyenes úton. Emellett egy vagány külsejű, tágas, tisztán elektromos használatra valóban alkalmas crossover – bizonyára a Volkswagen-csoport is nagyra becsüli a sokoldalúságát, mert ezzel a hajtáslánccal közel 22 millió forintot kér érte minimum.
(Fotó: Csordás Gábor)
- arányos, vagány, karakteres karosszéria
- nagyon jól áll neki a matt festés
- jelentős az elektromos hatótáv
- tartanak, mégis kényelmesek a feláras sportülések
- minőségi anyaghasználat
- élvezetes vezetni
- tágas utastér
- gyorstöltés is lehetséges
- a hibridsége miatt kicsi a csomagtartója
- inkább az indítógomb lenne az ESP OFF helyén
- az érintős csúszka helyett inkább klímapanel kellene
- drága