Sportos, fiatalos, menő márka a Cupra, és mi más lehetne a legújabb modellje, mint egy divatos szabadidő-autó, amiből sportos benzines és plug-in hibrid változat is lesz. Barcelonában az elsők közt néztük meg a Terramart, ami számunkra azért is érdekes, mert az Audi győri üzemében készül.

Nem volt könnyű dolga a 2018-ban önállóvá vált Cuprának, hiszen számos bonyodalom nehezítette a dolgát, ráadásul egy olyan változó piaci környezetben kellett helyt állnia, ami még a bevett márkáknak is feladta a leckét. De nem adták fel, és az alapításuk óta több mint 700 ezer autót adtak el, ami példátlan eredmény egy új márkától. Persze biztos háttérként számíthattak a Volkswagen-csoportra, és ennek előnyeit váltja hasznára a Cupra legújabb modellje is.

Versenypályáról nevezték el

Mozgalmas időszakban van a Cupra, elég csak azt nézni, hogy idén megújult a Leon és a Formentor, felvéve a márka új arculatát, megjelent a tisztán elektromos Tavascan, és a kompakt Born sportváltozata, és most bemutatkozott a Terramar, amitől sokat várnak a Cupránál. Az Atecánál valamivel nagyobb szabadidő-autóról van szó, ami az új Volkswagen Tiguannal és a még be sem mutatott új Audi Q3-mal készül közös alapokra.

Számunkra azért is érdekes az új Terramar, mert ez lesz az első Cupra, ami az Audi győri gyárában készül.

A hagyományoknak megfelelően egy spanyol helyről nevezték el: a Barcelona közelében lévő Terramar az egyik első pálya volt, amit autóversenyzésre építettek 1923-ban, amikor még csak a brooklandsi, monzai és indianapolisi versenypályák léteztek. De más jelentése is van, a terra, mint föld, és mar, mint tenger a barcelonai származására is utal.

Ismerős újdonság

Első pillantásra ismerősnek tűnik a Terramar vonzó külseje, nem véletlenül, hiszen a Cupra új stílusát hordja magán, amit nemrég a Leon és a Formentor is megkapott. Mátrixfényszóróiban háromszög alakú menetfények vannak, és a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpáján kívül még a Cupra emblémáját is megvilágították. Nagy hűtőmaszkjával, akár 20 colos kerekeivel és matt festésével a Terramar látványos jelenség a szabadidő-autók közt.

4,52 méteres hosszával az új Terramar tizennégy centivel hosszabb, mint az Ateca, aminek előbb-utóbb a helyére lép a Cupra kínálatában, 2,68 méteres tengelytávja négy centivel nagyobb az elődjének is tekinthető modellnél. Méretével körülbelül akkora, mint az új Tiguan, de annál alacsonyabb, sportosabb arányú jelenség a Terramar, aminek a csomagtartója alapesetben csak 400 literes, de a sínen csúsztatható hátsó ülések eltolásával 602 literesre bővíthető.

Prémium minőség

Barcelonai bemutatóján még csak karnyújtásnyi távolságból nézhettük meg az autót, a belsejét még mi is csak képen tekinthettük meg, de ígéretes, amit láttunk. A Cupra új stílusában lendületes, látványos műszerfalat alkottak, rendkívül formás sportülésekkel és rafinált hangulatfényekkel. Mivel a váltókar itt is a kormányoszlopra költözött, a helyén esztétikus kapcsolósort és pohártartót alakítottak ki a 12,9 colos érintőképernyő alatt.

Háromféle belső hangulat közül választhat majd a vásárló, és mindegyik környezettudatos anyagokból készült. A sötétkék Deep Ocean változatnál az óceánban és a tengerpartokon talált műanyag hulladékot hasznosították újra, a sötétszürke Moon Light kárpitja újrahasznosított PET palackokból és ruhákból készült, míg a burgundiszínű High Canyon valódi bőrülését fenntartható, növényalapú anyaggal kezelték.

Sportos hajtásláncok

Nem elektromos a Terramar, de benzines, mild hibrid és plug-in hibrid változatban is készül. Az alapmodelljét az 1,5 literes, 150 lóerős TSI-vel és DSG-vel szerelik, amihez 48 voltos mild hibrid rendszer is jár. Ma már furcsán hangzik, de minden villamosítás nélküli, tisztán benzines változata is van a Terramarnak: a 2.0 TSI teljesítménye 204 és 265 lóerő lehet, ezekhez a hétfokozatú DSG váltó és az összkerékhajtás szériafelszerelés.

A legérdekesebb a plug-in hibrid Terramar eHybrid, ami a megújult Leonban és Formentorban látott új generációs rendszer 204 és 272 lóerős változatát kapja meg. A nagyobb, 19,7 kilowattórás akkumulátor feltöltésével több, mint 100 kilométert is képesek elmenni tisztán elektromosan, és a töltésre sem kell sokat várni, a 11 kilowattos töltés mellett 50 kilowattos egyenáramú villámtöltés is elérhető hozzá.

Vitorlás kapcsolat

Sportos márkaként ismerjük a Cuprát, és a fejlesztése során a Terramar is megkapott mindent, amit egy élvezetesen vezethető modelltől elvárhatunk. Hátsó futóműve multilink, széria a progresszív kormányzás, opcióként adaptív lengéscsillapítás is elérhető. Sokaknak számíthat, hogy az ESP teljesen kikapcsolható, és a VZ modellek (a 265 lóerős benzines és a 272 lóerős plug-in hibrid) Akebono fékeket kaphatnak, elöl hat dugattyúval és 375 milliméteres tárcsákkal.

Barcelonában mutatták be a Terramart, hiszen ez a Cupra otthona, és a városban most minden a vitorlázás körül forog. A világ legrégebb óta megrendezett sporteseménye, az 1851 óta megtartott America’s Cup a barcelonai partoknál zajlik éppen, és ezt a Cupra is kihasználta, a Terramar bevezető limitált szériáját erről az izgalmas hajóversenyről nevezte el. Már csak egy jó ár kell hozzá, hogy a győri születésű Terramar a piacon is úgy hasítson, mint ahogyan ezek a katamaránok szelték a vizet.

Ez is érdekelhet:

Új arccal és még több lóerővel hódít tovább a két legjobb Cupra

Szerpentint zártak le nekünk, hogy rendesen kipróbáljuk a 333 lóerős Leont és Formentort.

A Cupra Tavascan tesz róla, hogy megkedveld az elektromos SUV-okat

340 lóerős a legerősebb elektromos Tavascan, és brutál jól néz ki. Bejön?

Menő helyet nyitott a budapesti belvárosban a Cupra

Nem autószalon, mégis vannak benne autók, de nem itt veheted meg azokat. Hát akkor mégis micsoda hely ez?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ha ezek vannak otthon nálad, akkor igazi nőcsábász vagy – Avagy tárgyak, amitől izgalmas lesz egy randi otthon

Pompás elektromos utazóautót mutatott be a DS

A Lamborghini alternatív valóságát mutatja meg az 5-95

További cikkeink a témában