Sportos, fiatalos, menő márka a Cupra, és mi más lehetne a legújabb modellje, mint egy divatos szabadidő-autó, amiből sportos benzines és plug-in hibrid változat is lesz. Barcelonában az elsők közt néztük meg a Terramart, ami számunkra azért is érdekes, mert az Audi győri üzemében készül.
Nem volt könnyű dolga a 2018-ban önállóvá vált Cuprának, hiszen számos bonyodalom nehezítette a dolgát, ráadásul egy olyan változó piaci környezetben kellett helyt állnia, ami még a bevett márkáknak is feladta a leckét. De nem adták fel, és az alapításuk óta több mint 700 ezer autót adtak el, ami példátlan eredmény egy új márkától. Persze biztos háttérként számíthattak a Volkswagen-csoportra, és ennek előnyeit váltja hasznára a Cupra legújabb modellje is.
Versenypályáról nevezték el
Mozgalmas időszakban van a Cupra, elég csak azt nézni, hogy idén megújult a Leon és a Formentor, felvéve a márka új arculatát, megjelent a tisztán elektromos Tavascan, és a kompakt Born sportváltozata, és most bemutatkozott a Terramar, amitől sokat várnak a Cupránál. Az Atecánál valamivel nagyobb szabadidő-autóról van szó, ami az új Volkswagen Tiguannal és a még be sem mutatott új Audi Q3-mal készül közös alapokra.
Számunkra azért is érdekes az új Terramar, mert ez lesz az első Cupra, ami az Audi győri gyárában készül.
A hagyományoknak megfelelően egy spanyol helyről nevezték el: a Barcelona közelében lévő Terramar az egyik első pálya volt, amit autóversenyzésre építettek 1923-ban, amikor még csak a brooklandsi, monzai és indianapolisi versenypályák léteztek. De más jelentése is van, a terra, mint föld, és mar, mint tenger a barcelonai származására is utal.
Ismerős újdonság
Első pillantásra ismerősnek tűnik a Terramar vonzó külseje, nem véletlenül, hiszen a Cupra új stílusát hordja magán, amit nemrég a Leon és a Formentor is megkapott. Mátrixfényszóróiban háromszög alakú menetfények vannak, és a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpáján kívül még a Cupra emblémáját is megvilágították. Nagy hűtőmaszkjával, akár 20 colos kerekeivel és matt festésével a Terramar látványos jelenség a szabadidő-autók közt.
4,52 méteres hosszával az új Terramar tizennégy centivel hosszabb, mint az Ateca, aminek előbb-utóbb a helyére lép a Cupra kínálatában, 2,68 méteres tengelytávja négy centivel nagyobb az elődjének is tekinthető modellnél. Méretével körülbelül akkora, mint az új Tiguan, de annál alacsonyabb, sportosabb arányú jelenség a Terramar, aminek a csomagtartója alapesetben csak 400 literes, de a sínen csúsztatható hátsó ülések eltolásával 602 literesre bővíthető.
Prémium minőség
Barcelonai bemutatóján még csak karnyújtásnyi távolságból nézhettük meg az autót, a belsejét még mi is csak képen tekinthettük meg, de ígéretes, amit láttunk. A Cupra új stílusában lendületes, látványos műszerfalat alkottak, rendkívül formás sportülésekkel és rafinált hangulatfényekkel. Mivel a váltókar itt is a kormányoszlopra költözött, a helyén esztétikus kapcsolósort és pohártartót alakítottak ki a 12,9 colos érintőképernyő alatt.
Háromféle belső hangulat közül választhat majd a vásárló, és mindegyik környezettudatos anyagokból készült. A sötétkék Deep Ocean változatnál az óceánban és a tengerpartokon talált műanyag hulladékot hasznosították újra, a sötétszürke Moon Light kárpitja újrahasznosított PET palackokból és ruhákból készült, míg a burgundiszínű High Canyon valódi bőrülését fenntartható, növényalapú anyaggal kezelték.
Sportos hajtásláncok
Nem elektromos a Terramar, de benzines, mild hibrid és plug-in hibrid változatban is készül. Az alapmodelljét az 1,5 literes, 150 lóerős TSI-vel és DSG-vel szerelik, amihez 48 voltos mild hibrid rendszer is jár. Ma már furcsán hangzik, de minden villamosítás nélküli, tisztán benzines változata is van a Terramarnak: a 2.0 TSI teljesítménye 204 és 265 lóerő lehet, ezekhez a hétfokozatú DSG váltó és az összkerékhajtás szériafelszerelés.
A legérdekesebb a plug-in hibrid Terramar eHybrid, ami a megújult Leonban és Formentorban látott új generációs rendszer 204 és 272 lóerős változatát kapja meg. A nagyobb, 19,7 kilowattórás akkumulátor feltöltésével több, mint 100 kilométert is képesek elmenni tisztán elektromosan, és a töltésre sem kell sokat várni, a 11 kilowattos töltés mellett 50 kilowattos egyenáramú villámtöltés is elérhető hozzá.
Vitorlás kapcsolat
Sportos márkaként ismerjük a Cuprát, és a fejlesztése során a Terramar is megkapott mindent, amit egy élvezetesen vezethető modelltől elvárhatunk. Hátsó futóműve multilink, széria a progresszív kormányzás, opcióként adaptív lengéscsillapítás is elérhető. Sokaknak számíthat, hogy az ESP teljesen kikapcsolható, és a VZ modellek (a 265 lóerős benzines és a 272 lóerős plug-in hibrid) Akebono fékeket kaphatnak, elöl hat dugattyúval és 375 milliméteres tárcsákkal.
Barcelonában mutatták be a Terramart, hiszen ez a Cupra otthona, és a városban most minden a vitorlázás körül forog. A világ legrégebb óta megrendezett sporteseménye, az 1851 óta megtartott America’s Cup a barcelonai partoknál zajlik éppen, és ezt a Cupra is kihasználta, a Terramar bevezető limitált szériáját erről az izgalmas hajóversenyről nevezte el. Már csak egy jó ár kell hozzá, hogy a győri születésű Terramar a piacon is úgy hasítson, mint ahogyan ezek a katamaránok szelték a vizet.
Ez is érdekelhet: