Azt mindig jó látni, ha egy márka lelkesedésből, tiszta szívből, szenvedélyből készít autót. A Cupra is ilyen, fiatal, lendületes csapat, aminek határozott elképzelése van a jövőről. Most például azt gondolják, hogy a nagyobb méretű SUV-ok között van helye egy olyan sportos formájú szabadidő-kupénak, mint a Tavascan. A legerősebb Tavascan VZ-t vezettük Spanyolországban.
Gyors képbe helyezés: a Cupra egy önálló brand, nem a Seat almárkája, és igen, a Seatnak is van még jövőképe. Nem, nem rollereket fognak gyártani, hanem továbbra is autókat. A Cupra azért jött létre hat évvel ezelőtt, mert egy fiatal csapat Spanyolországban elég muníciót érzett magában ahhoz, hogy bebizonyítsák, a Volkswagen csoporton belül is lehet olyan autókat létrehozni, amire beindulnak a fiatalok. Ami vágyat kelt, amire ránézel, és alig várod, hogy vezethesd.
Így voltam én a Tavascannal, a Cupra második teljesen elektromos autójával. Amikor két évvel ezelőtt, itt Spanyolországban bemutatták a Cupra rövid távú jövőképét, a Tavascan és a hamarosan Győrből érkező Terramar tetszett a legjobban. Legszívesebben ott helyben lecsavartam volna a prototípust a színpadról. Nagyon úgy tűnt, hogy teljesen kész volt már akkor is az autó, mégis várni kellett rá két évet, hogy Kínából megérkezzenek a végső változatok. Igazából a műszaki alapjait már az elmúlt évek során több kocsiban is bemutatta a cégcsoport, a VW ID.4 és ID.5, meg a Škoda Enyaq is arra a műszaki alapra épül, amire a Tavascan. De amíg a VW konzervatív, a Škoda praktikus-családias, addig a Cupra Tavascan az érzelmekről, a latinos temperamentumról, a vágykeltésről szól.
Ez a vagány kupés forma, az ügyesen megrajzolt szúrós szemek és a finom részletek elrejtik a kocsi valódi méreteit.
Tisztességes méretű családi autó, amiben akkor is beférnek a gyerekek hátra, ha igazából már rég ki kellett volna repülniük a családi fészekből. A 4,64 méteres autó 2,76 méteres tengelytávot és nettó 77 kWh kapacitású akkumulátort rejt. 19, 20 vagy 21 colos felniken gördülhet. A duplamotoros, összkerékhajtású VZ, ami a képeken is olyan jól mutat, a legnagyobb felniket kapta.
Nincs nagy színválaszték, összesen ötféle variációt ölel fel a színskála, és bent is csak egyfajta fekete műszerfalunk lehet. Erre az a magyarázat, hogy a Cupra-életérzésbe nem fér bele a világosabb belső, mint ahogy az sem, hogy a fehér megjelenjen a válaszható külső színek között. Az üléskárpit színét lehet variálni. De bőr például nincs, teljes erővel mennek az újrahasznosítható világ felé, az üléskárpitok előző életükben műanyag palackok voltak.
A dizájnbuszon nincs fék, a 15 colos középkonzoli kijelző alatti egyedi gerinc lebegő hatást keltve köti össze a műszerfal felső részét az első könyöklővel. A célt betölti, tényleg tök egyedi, és nem öli meg a használatot, mert az alatta lévő tárolóhoz és töltőhöz is hozzá lehet férni.
A look and feel, ahogy mondani szokás, működik. Csak úgy ül az ember a Tavascanban, nem ment még egy métert sem, de jól érzi magát.
Pont jó az üléshelyzet, nincs olyan érzés, hogy egy hatalmas buszból nézünk le az útra. A kormány is gyöngyszem, a Cupra gombbal azonnal a legsportosabb arcát veszi fel az autó, az viszont nagy baj, hogy a VW-csoportból örökölt érintőkapcsolókat akaratlanul is megnyomja az ember, ha normálisan fogja a kormányt.
Na de mindegy, let’s go very fast!
A very fast mondjuk kifullad 180 km/óránál, mint sok más elektromos autónál. Viszont az 5,5 másodperces gyorsulás nem játék, a duplamotoros VZ a 340 lóerővel és 545 Nm nyomatékkal
komolyan veendő játékos az autópálya belső sávjában, de még jobban érzi magát az országutakon,
ahol nem kell attól félni, hogy rohamos tempóban apasztja az akkumulátort. 522 kilométernek mondják a hatótávot, de ez akkor van így, ha átlagjóskák vagyunk, és nem akarunk se a gyorsulásra, se a végsebességre rámenni. A való életben inkább 20-21 kWh a fogyasztása. Az Endurance Tavascan (már a neve is milyen menő az alapverziónak, nem?) pedig akár 568 kilométert is elmehet. Nem vezettük, nem tudjuk.
De ugye itt nem csak arról van szó, hogy a Tavascan baromi erős és gyors, mert azt elég sok elektromos autó elmondhatja magáról. A szélesebb nyomtáv (a VW-konszern többi hasonló termékéhez mérve) és a direkt kormányzás miatt
egyből érezni, hogy ezt az elektromos autót akarni fogod vezetni, kanyarról-kanyarra terelgetni.
Persze nem annyira, mint a Born VZ-t, amit két Tavascan tesztkör között vittünk el egy rövid próbára. De arról majd később.
Júniusban indul a forgalmazás, ár még nincs, csak egyes piacokon, amiből arra lehet következtetni, hogy 55-60 ezer euró, vagyis nagyjából 20 millió forint lesz Tavascan ára. Ami megfelel annak, amiért ilyen felszereltségű, tudású elektromos SUV-k ma a piacon elérhetőek.
Ez is érdekelhet: