Az Enyaq eddig is az egyik legjobban sikerült elektromos autónak számított, és a Škoda alaposan megújította az idei évre. A neve egyszerűbb, a motorja erősebb és hatékonyabb lett, ezzel pedig a hatótávja is tovább nőtt. Ausztriába mentünk, hogy igazi télben próbáljuk ki a csehek elektromos családi autóját.

Jól ismerjük a Škoda első eleve elektromosnak tervezett autóját, fél évvel ezelőtt egy Enyaq iV-vel egészen a finnországi hokivébéig mentünk, és még ennyire hosszú távon sem csalódtunk benne. A cseh márkától megszokott módon praktikus, tágas és kényelmes autó pedig az idei évre még jobb lett, és hogy kipróbáljuk az Enyaq újdonságait, nemrég Ausztriába utaztunk, és Zell am See közelében igazi téli hidegben vezettük az új modellt.

Első pillantásra semmi sem változott rajta, pedig a lemezek alatt annyira átdolgozták a Škoda mérnökei, amennyire egyébként csak ráncfelvarráskor szokás az autókat. A naptár szerint itt is lett volna az ideje a modellfrissítésnek, hiszen az Enyaq iV-t még 2020-ban mutatták be, de a formájának még nem igazán volt szüksége plasztikára. A Škoda újonnan kitalált dizájnját csak később kapja meg, addig a jól ismert formájú modellt frissítették fel.

Laurin & Klement

Mindjárt az elején egyszerűsítették a nevét, eltűnt belőle az elektromos hajtásra utaló iV utótag. A Škoda elektromos autója mostantól egyszerűen csak Enyaq és Enyaq Coupé névre hallgat, merthogy a két karosszériaváltozatot megtartják, bár azt elárulták a gyáriak, hogy a praktikusabb Enyaq jóval népszerűbb. Az Enyaq Coupé csak töredékét adja az eladásoknak, de számíthat az egyedibb formát keresőknek, ráadásul jobb légellenállásával egy kicsit jobb hatótávja is.

Mégis találunk külső változásokat, az Enyaq családjába is megérkezett ugyanis a Laurin & Klement kivitel,

ami a Škodánál hagyományosan a legjobb felszereltséget jelenti. A mátrixfényszóró és a megvilágított hűtőmaszk ezúttal széria, a különbséget pedig a színre fújt küszöbök, valamint a platinaszürke lökhárítóbetétek és visszapillantó-tükörházak jelentik. Szépen bőrbe varrták a belső terét, a fejtámaszokba pedig a Laurin & Klement feliratot hímezték.

Új motorja van

Sokkal büszkébbek a Škodánál a lemezek alatti változásokra, és van is miért. A megújult Enyaq is megkapja a Volkswagen-csoport továbbfejlesztett, még hatékonyabb elektromotorját, ami az ID.7-ben mutatkozott be. Az új motort az eddigi 80 és 80x változatok helyére lépő 85 és 85x modellek kapják meg. A 204 lóerős hátsókerék-hajtású és a 265 lóerős összkerékhajtású kivitel helyett mind a két újdonság teljesítményét egyaránt 286 lóerőre állították be.

Szinte már felesleges ekkora teljesítmény egy családi autóba, de a vezetése közben fel sem tűnik, hogy túlságosan erős lenne.

A Škoda Enyaq továbbra is rendkívül kiegyensúlyozott, mind a teljesítményleadását, mind az útfekvését nézve, a nyugodt karaktere tehát most sem változott. Pedig rendesen vannak tartalékai, a maximum nyomatéka 310-ről 545 Nm-re nőtt, amivel a nulláról százra gyorsulása 8,7-ről 6,7 másodpercre csökkent, ami már a korábbi RS szintje.

Mindeközben az Enyaq RS is erősebb lett, a teljesítményét 299-ről 340 lóerőre növelték,

amivel nemcsak minden idők legizmosabb közúti Škodája lett, de a leggyorsabb is, 6,5 helyett már 5,5 másodperc is elég, hogy elérje a százas tempót. 180 km/órára korlátozott végsebessége a német autópályát leszámítva mindenhol tökéletesen elegendő, és igazából ehhez a tempóhoz RS-t sem kell venni, mostantól az Enyaq 85 és 85x változatoknál is itt korlátozzák a végsebességet.

Télen sem adja fel

Sem a gyorsulást, sem a végsebességet nem tudtuk érdemben kipróbálni a megújult Enyaq tesztvezetésén, de ez nem is olyan nagy baj. Ausztriába utaztunk az újdonság bemutatójára, és olyan tél fogadott, hogy az eredetileg tervezett útitervet az utolsó pillanatban kellett megváltoztatni: a müncheni reptér szó szerint jégbe fagyott, ezért egy dízel Superb Combival vágtunk neki Budapestről a hétórás útnak, és pompás kényelemben utaztunk.

Megérte ennyire messzire menni az autóért, az Enyaqot ugyanis pompás téli utakon vezettük.

A Hochkönig lábánál a hegyi utakat gyönyörűen letakarították annak ellenére, hogy közben végig szakadt a hó, míg a kisebb utak havasak maradtak, de az összkerékhajtású Enyaq nem jött zavarba tőle. Sokkal jobban érdekelt minket a teljesítménynél és a gyorsulásnál az, hogyan teljesít az elektromos Škoda, amikor még nappal is bőven fagypont alatt a hőmérséklet.

Meggyőző volt, amit láttunk, mert a hatékonyabb elektromotorral és az opciós hőszivattyúval szerelt Enyaq 85x annak ellenére megnyugtató hatótávot adott, hogy az akkumulátor kapacitása nem változott a 80-ashoz képest, továbbra is bruttó 82 kilowattóra, amiből 77-et lehet kihasználni. A mérnökök ugyanakkor a nagyobb nyomatékhoz még az áttételezést is megváltoztatták, és az erősebb motor továbbra is mérsékelt energiafogyasztással mozgatta az autót.

Mennyit megy el?

A hatótávja papíron 24 kilométerrel nőtt, az Enyaq 85-tel 560 kilométer, az Enyaq Coupé 85-tel pedig 570 kilométer tehető meg egy feltöltéssel, és a tesztvezetés alapján még igazi téli hidegben, teljes kényelmet adó fűtéssel is nyugodtan számolhatunk 400 kilométerrel. Az összkerekes Enyaq 85x és RS ráadásul gyorsabban tölthető, 135 helyett 175 kilowattal, így 10-ről 80 százalékra 36 perc helyett már 28 perc alatt fel lehet tölteni.

A gyorsabb töltés télen is könnyebben kihasználható lett, az Enyaq ugyanis már támogatja az akkumulátor előkondicionálását, ami azt jelenti, hogy hidegben is felkészíti az akkucsomagot a nagyteljesítményű villámtöltésre, és kevesebb időt kell a töltőnél vesztegetnünk. A Škoda az érintőképernyős rendszert is tovább tökéletesítette, bár infotainmentben eddig is az Enyaq volt a legjobb a testvérmodelljei közt, a klímának mindig is volt saját kezelősávja a kijelző alján.

21 millió forintról induló árával az Enyaq nem szállt be az elektromos szabadidő-autók egyre élesebb árversenyébe, amit a BYD és a Tesla vívnak. A kínálatban továbbra is ott maradt a 180 lóerős 60-as modell, még a korábbi motorral, de ha az Enyaq vásárlásán töröd a fejed, akkor a 23,6 milliótól induló 85-öst változatot ajánljuk, nem fogsz csalódni benne. 28 millióért pedig már választhatsz, hogy az elegáns L&K vagy a sportos RS illik jobban a stílusodhoz.

Ez is érdekelhet:

Finnországba mentünk elektromos autóval, hogy neked már ne kelljen

4500 kilométert és 8 napot töltöttünk autóban, hogy kijussunk Tamperébe, és megnézzük a magyar válogatottat a finnországi hokivébén. Mindezt az elektromos Škoda Enyaqkal.

Szobrokkal mutatta meg a jövő autóit a Škoda

Megnézhettük, mire számíthatunk a Skodától a következő három évben.

299 lóerős RS változatban is itt a Škoda elektromos autója

A kupé után már a terepjárósabb karosszériájú Enyaq iV is rendelhető RS-ként.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés