Ötven év legendája nehezedik a Volkswagen ID.7-re, hiszen ennek az autónak kell majd minden visszafogott eleganciát, praktikumot és a leghidegebb értelemben vett német elvágólagosságot, tehát a Passat értékeit kell villanymotor és akkumulátor hátán átvinnie a mindenmentes jövőbe.

Stéphen Liégeard francia költő keresztelte el Côte d'Azurnak a Földközi-tenger Mentontól Marseille-ig tartó, nagyjából százhúsz kilométeres szakaszát, aminek hallatán azonnal mindenki a gondtalan fényűzésre gondol, de az sokkal inkább Cannes és Nizza környékén érezhető. Marseille egy pontosan olyan kikötőváros, csak nem száguldoznak az utcáin őrülten gyors Peugeot taxik és fogalmatlan rendőrök. Talán pont emiatt szerepel mostanában annyit a hírekben utcai lövöldözések díszleteként, mert Luc Besson igazságosztói levették a kezüket a graffitikkel gazdagon borított városról. A Taxi még huszonöt évvel később is többnyire reális képet fest Marseille-ről, csak néhány tér lett rendezettebb, a taxik között pedig nem a 406-osok igazán szembetűnően fehérek, hanem a Tesla Model 3-asok. Ez nagyszerűen mutatja azt is, hogy miért emlegetik a Volkswagen ID.7-est úgy, mint a jövő Passatját.

Nehéz belekötni a Volkswagen ID.7-be, mert ez maga az autóipari semleges kémhatás.

Semmi bántó nincs rajta, ugyanakkor fertelmesen semmilyen a formaterv, mintha az éleket is csak csendben vasalták volna rá a lemezekre. Feltűnően nagy a kontraszt a francia autós kultúra és az elektromos Volkswagen között abban az értelemben, hogy az ID.7-esnek minden eleme ép, azokon sincs semmi igazán megragadó ív vagy részlet. Nézegettem a tengerparton, városi környezetben, a hegyi szerpentin mellett, nappal és este, de az ID.7-es bármilyen háttérrel semmitmondó. A Volkswagennél mindig patikamérlegen grammolták ki a karaktert, de ez már szerintem túlkapás.

Nagyon sokat mond a Volkswagen ID.7-esről, hogy ebben a vizuális ingermegvonásban a szemem falta a Marseille környékén felbukkanó finomságokat. Azúrkék színével ragyogott a reggeli forgalom sűrűjében a tizenkét hengeres Jaguar XJ, melyen stílusosan a fekete alapú francia veterán rendszám figyelt. Azonnal birtoklási vágyat ébresztett bennem az arany Peugeot 306 S16, a háromajtós hot hatch-et egy idősebb úr vezette, barna kockás tweed zakóban. Nem sokkal később bukkant fel az első Citroën Méhari, a halvány homokszínű autó ponyváját nem a szél mozgatta, hanem a kéthengeres bokszermotor rezonanciái.

Hatalmas öröm, hogy az ID.7-es hosszan elnyúló szedán, nem pedig egy otromba szabadidő-autó, ezért messze sokkal jobban mutatnak az elektromos Volkswagenekre jellemző elemek, mint az olcsó hűtőszekrénynek kinéző ID.4-esen. Szedánnak hívják ugyan, de valójában egy praktikus ötajtós az ID.7, melyből 2024-ben megérkezik az 545 literes csomagtartójú kombi változat. Ahogyan az ID.3-astól az ID.Buzzig minden elektromos modell, úgy ez is a MEB platformra épül, ennek minden előnyével és hátrányával. Az autó elejében ugyan nincs tároló a töltőkábeleknek, de a csomagtartó annyira hatalmas, hogy tényleg elvész benne a kábelek méretes zsákja.

Fehér logói vannak és aerodinamikus felniken gurul, a kilincsek süllyesztettek és a teteje olyan, mintha egyetlen vonallal húzott üvegkupla volna. Fénycsík köti össze a LED-es fényszórókat és izgalmas a fehér panelekből álló hátsó lámpa is, melyet piros lumenek töltenek fel. Rengeteg időt töltött a szélcsatornában az 5 métert alulról karcoló Volkswagen ID.7-es, ezt remekül mutatja a 0,23-as légellenállási együttható, de a laboratóriumi környezet jó hatással volt a sziluettjére és a hatótávjára is.

200 kW-os töltési teljesítményt és 620 kilométeres hatótávot ad meg a Volkswagen az ID.7-esre, de ezek közül csak az egyik igaz.

Mivel a villanyautók töltése közben az akkumulátorban székfoglaló játék zajlik, ezért a töltési görbe fellendülése után szépen visszaesik, de az ID.7-esnél a tetőponton akár 200 kW-ot is tud fogadni, ha ideálisak a feltételek. A nagyteljesítményű gyorstöltőn kívül az autónak is fel kell készülnie erre, ezért érdemes a navigációban megadni a töltőpontot, hogy mire az autó megérkezik az oszlophoz, megfelelően temperált legyen az 77 vagy 85 kWh-s lítiumion akkumulátor. Bátor a Volkswagen, hogy a dízelbotrány után még 620 kilométeres hatótávot mer írni a katalógusba, mert levegőben könnyedén suhanó forma ellenére is csak megközelítőleg 450-et lehet kifacsarni az ID.7 Proból.

Elöl hagyományos MacPherson futómű van az ID.7 alatt, hátul pedig multilink a felfüggesztés, de még ebben a csúcsmodellnek szánt elektromos Volkswagenben is dobfékek rontják az összképet a hátsó felnik mögött. Kétségem sincs felőle, hogy egy maréknyi német mérnök és még annál is több közgazdász számolta ki, hogy ez így tökéletes, de a Volkswagentől ennél jóval több műszaki finomságot várnék el 23,4 millió forintos alapáron, ha már a BYD és a Tesla olcsóbban igényesebb. Frissítette a Volkswagen a MEB platform elemeit, ezért az ID.7-esbe már 286 lóerős és 545 Nm nyomatékú a villanymotor. Ezzel a 2,3 tonnás ötajtós 6,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra a végsebessége pedig 180 km/óra. A bemutató után csak a hátsókerekesek kaphatóak majd, később az ID.7-esből is lesz összkerékhajtású változat.

Rengeteg kritika érte az ID.3-ast, de a Volkswagen minden hibáját belátta és az ID.7-esen már érezhető, hogy pontról pontra átdolgozták a kezelőszerveket és a szoftvert. Aprócska kijelző a műszeregység a kormány mögött, tényleg csak a legfontosabb információkkal, minden mást a kiterjesztett valóság alapon navigáló head-up display kijelzőn lehet leolvasni vezetés közben. Logikusabb felépítésű és érezhetően gyorsabb a 15 colos érintőképernyő mögötti rendszer, melyre olyan appokat is le lehet tölteni, mint a Spotify. Gördülékeny működése elengedhetetlen, mert a szellőzőrostélyokat is a menüből kell állítani. Ahelyett, hogy egyszerűen megfognám a lamellákat és a kívánt helyre igazítanám őket, a képernyőn kell húzgálni az ujjamat, hogy a villanymotorok mozgassák a terelőlapokat. Ha csak annyit mondanék neki, hogy fázik a lábam, akkor az ID.7 majd megoldja egyedül.

Összeszerelési minősége és karosszériamerevsége érezhetően egy komolyabb szint az eddigiekhez képest, az ID.7-esben egy árva illetlen nesz nincsen. Az anyagok nagyrészt újrahasznosítottak, mégis kellemes tapintásúak, a nagy ablakokon és az üvegtetőn pedig annyi fény árad be, hogy még feketében sem igazán komor az utastér. Tárolóhelyből van gazdagon a két első ülés között és az ajtózsebekben, így az apró kacatokat szét lehet porlasztani benne mindenütt. Elektromos autó, tehát végig a padló alatt ott az akkumulátor, ez érezhető is, mert az üléspozíció többnyire jó, de azért hátul már feltűnően közel marad a cipő talpa az ülőlaphoz. Az ajtópanelre pillantva még évek után is felháborító, hogy a Volkswagen képes volt egyetlen gombot megspórolni az ablaklehúzó kapcsolói közül.

Kellemesen rugózik és csendben suhan a Volkswagen ID.7-es, mintha tényleg csak a varázslat vinné.

Szépen hangolták a villanymotort, mert sosem vág kellemetlenül hátba az 545 Nm nyomaték, csak krémesen gyorsul a nehéz karosszéria. A francia riviéra partján futó utak megkívánták volna az élményautót, de az ID.7-es annyira elszigetel a világtól, hogy csak gyönyörködtem a tájban és a végtelen horizontra néző medencés villákban. Minden kellemetlen zajt kizárnak a kétrétegű oldalablakok és a kiváló aerodinamika, tényleg csak suttog a menetszél az autó körül. Kitűnően hangolták a visszatermelést és a fékezést, valamint a kettő közötti átmenetet.

Nagy szögben fordulnak a kerekek, ezért a közel 3 méteres tengelytávú Volkswagen ID.7 egészen kis helyen is megfordul. Kormányzása pontos, de olyan, mintha nyári napon lágyult műanyagból volna minden alkatrésze, ezért egy percig nem kívánja a mókát. Ez egy komfortos és gondtalan és biztonságos utazóautó, amivel nem a benzinkúton, hanem a gyorstöltőnél kell megállni. Vezetéstámogató rendszerei is végtelen természetességgel működnek az adaptív tempomattól az automata sávváltásig.

23,4 millió forinttól indul a Volkswagen ID.7-es, amiben tengernyi tér van és olyan nyugtató csend, hogy simán lehetne a nép jellegtelen Rolls-Royce-a. Okos fényszórókkal, finom kárpitozású ülésekkel és panoráma üvegtetővel, Harman Kardon hifivel és minden jóval együtt már karnyújtásnyira van a 30 milliótól az elektromos Volkswagen.

Amit ígér, azt többnyire üzembiztosan hozza, és minden milliméterén érezni, hogy a Volkswagen a villanyautók korában is helyet talál magának.Nem tud semmi különlegeset, pont úgy is néz ki, mint ami nem tud semmi különlegeset. Egyeseknek éppen ez lesz benne a vonzó, hogy az ID.7-es az elektromos autók Volkswagen Passatja.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában