Nem olyan régen azt olvashattad a lapokban, hogy megszűnik a Seat, és mint az ehhez hasonló híreknél lenni szokott, ez nem egészen igaz. A Seat még jó ideig velünk marad, miközben nagyobb fokozatba kapcsol a Cupra – elmondjuk, hogy mire számíthatsz a két márkától a következő években.

Megszűnik a Seat – ilyen és ehhez hasonló címekkel találkozhattál nemrég az interneten, de érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket az értesüléseket. Megírtuk mi is, hogy átalakul a nagy hagyományokkal büszkélkedő spanyol autómárka, amit a sportos stílusáért szerettünk, de korai lenne elbúcsúzni a Seattól, mert még évekig velünk marad, a Cupra pedig minden eddiginél több újdonságot mutat be. Mondjuk is, hogy mire számíthatsz tőlük a jövőben.

Marad a Seat

Először is érdemes tisztázni, hogy a Seat mint autógyártó jövője elég biztosnak tűnik a következő évekre. A martorelli üzemben új gyáregység épül, ahol 2025-től elektromos autók készülnek majd a Volkswagen-csoport más márkáinak is. 2023-ban nem kevesebb mint 519 ezer autót gyártott a Seat SA, ebből 230 ezret tett ki a Cupra, ami 50 százalékos növekedés az előző évhez képest, és 288 ezer autóval a Seat márka eladásai is újra nőttek.

A Seat kínálata ezen a képen volt igazán teljes, azóta a legkisebb Mii és a legnagyobb Alhambra már nem készül, ahogyan a Tarraco is lekerült a kínálatból
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a Cupra megtalálta a helyét a piacon, de azt beláthatjuk, hogy két hasonló márkát nincs értelme egymás mellett fenntartani,

a Cupra és a Seat stílusa és kínálata ezért a jövőben még inkább különbözik majd egymástól. A menőbb, fiatalosabb Cuprát egyre inkább prémiummárkaként pozicionálják, míg a Seat továbbra is jó választás lesz azoknak, akik egy stílusos, mégis praktikus autót szeretnének maguknak.

Az Ibiza, az Arona és a Leon a következő években is a Seat kínálatának része marad
Sokat elmond, hogy a Seat legnépszerűbb modellje a magyar piacon a Leon kombi,

előszeretettel választják céges autónak, és családi célra is beválik. A 2020-ban bemutatott széria hamarosan megújul, modernebb infotainment rendszert és továbbfejlesztett plug-in hibrid hajtást kap, nagyobb elektromos hatótávval. A Tarraco gyártása nemrég befejeződött, és az Ateca is kifutó modell lesz, de az Ibiza és az Arona továbbra is a kínálat része marad.

Seat-történelem

1950-ben alapították a Seatot, a márka neve a spanyol autógyártó társaság rövidítése. A következő évben készült el a barcelonai gyár, ahonnan 1953-tól gördültek ki a Fiat licence alapján gyártott modellek, többek közt nálunk Zsiguliként ismert 124-es is. 1980-ban szakítottak a Fiattal, majd 1982-ben a Volkswagennel kötöttek együttműködést, a német konszern '90-re teljes tulajdonosa lett a márkának. A modelleket akkor már spanyol városok és szigetek után nevezték el, mint az Ibiza, a Malaga vagy a Marbella, míg a márka legsikeresebb korszakában olyan típusok vezették az eladásokat, mint a Cordoba és a Toledo, vagy az Altea és a Leon.

Gyorsítósávban a Cupra

Nagyobb fokozatba kapcsol ugyanakkor a Cupra, amiről sokat fogunk még hallani 2024-ben, elsősorban azért, mert idén szeptemberben gyártásba kerül a Terramar, méghozzá az Audi győri üzemében. A 4,58 méter hosszú szabadidő-autó az Ateca helyét veszi át, annál valamivel nagyobb és tágasabb lesz, 540 literes csomagtérrel. A Cupra Terramar kínálatában mild hibrid és plug-in hibrid változatokat is találunk, akár száz kilométeres elektromos hatótávval.

A Cupra három újdonsága közül a Tavascan és a Terramar már idén gyártásba kerül, a legkisebb Raval jövőre érkezik
A Terramart hivatalosan még nem mutatták be, de a győri gyárban, ahol készül majd, már leplezetlenül fotózták le

Még korábban, májusban indul a kupéformájú Tavascan gyártása Kínában, ez a Cupra második elektromos autója lesz a Born után, izgalmas dizájnnal és sportos vezethetőséggel. 2025-ben pedig jön a Raval, egy városi méretű elektromos autó, aminek előzetesét UrbanRebel néven korábban már láthattuk.

A Cupra jelenlegi két modellje, a Leon és a Formentor is megújul, és a ráncfelvarrással végképp szakítanak a Seattól örökölt stíluselemekkel.

Ezek a legnépszerűbbek

2018-ban lett önálló márka a Cupra, és azóta már 528 ezer autójuk készült el. Jelenleg a Cupra legnépszerűbb modellje a Formentor, amiből 120 ezer darabot adtak el 2023-ban, ezt követi a Born, abból 45 ezer kelt el. A Seat legnépszerűbb típusa az Arona, amiből 98 ezret szállítottak 2023-ban, ezt követi az Ibiza és az Ateca, közel 78 és 67 ezer eladással. Míg a Seat legnagyobb piaca a spanyol, addig a Cuprát a német és angol piacon veszik a legtöbben.

Magyarországon egyelőre fordított a két márka eladásainak aránya, de nálunk is egyre nagyobb a kereslet a Cupra iránt.

A változást a márkakereskedői hálózat megújulása is tükrözi majd: eddig a Cuprákat kínálták a Seat kereskedéseiben, de a szalonok arculatát egyre inkább a Cuprára szabják. Az év végére tizenkét helyen lehet majd Seatot venni itthon, ebből tíz helyen kínálnak Cuprát, és hamarosan nyílik egy menő bemutatóterem is Budapest belvárosában.

Nemsokára ráncfelvarrást kap a Cupra Leon, amivel teljesen szakít a Seattól örökölt formavilággal
Budapesten is nyílik majd a belvárosban egy Cupra bemutatóterem, ami inkább hasonlít egy stílusos klubra, mint autókereskedésre
2030 után, a jelenlegi kínálat kifutásával is megtartják a Seat márkát, és a városi mobilitásra szabott járműveket kínálnak majd ezen a néven

2030-ig tehát biztos, hogy a jelenlegi felállásban gyártják a Cupra és Seat modelleket, és hogy utána mi lesz, az még a jövő zenéje. A Seatot mobilitási márkaként tartják meg, ami elektromos és car sharing járműveket kínálhat, míg a Cupra minden eddiginél jobban visszaadja majd a barcelonai életstílust, sportos és izgalmas prémiummodellekkel, amelyek közt magyarországi gyártásút is vehetünk majd. Kíváncsian várjuk!

Ez is érdekelhet:

Az évtized végére megszűnhet hagyományos autómárka lenni a Seat

Az elektromos autók korában a Seat már nem autómárka lesz.

Bemutattak három új Cuprát, aztán gyorsan el is dugták őket

Izgalmasan hangzik a Cupra jövője – mutatjuk az autót, amit Győrben gyártanak majd.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés