Nem olyan régen azt olvashattad a lapokban, hogy megszűnik a Seat, és mint az ehhez hasonló híreknél lenni szokott, ez nem egészen igaz. A Seat még jó ideig velünk marad, miközben nagyobb fokozatba kapcsol a Cupra – elmondjuk, hogy mire számíthatsz a két márkától a következő években.
Megszűnik a Seat – ilyen és ehhez hasonló címekkel találkozhattál nemrég az interneten, de érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket az értesüléseket. Megírtuk mi is, hogy átalakul a nagy hagyományokkal büszkélkedő spanyol autómárka, amit a sportos stílusáért szerettünk, de korai lenne elbúcsúzni a Seattól, mert még évekig velünk marad, a Cupra pedig minden eddiginél több újdonságot mutat be. Mondjuk is, hogy mire számíthatsz tőlük a jövőben.
Marad a Seat
Először is érdemes tisztázni, hogy a Seat mint autógyártó jövője elég biztosnak tűnik a következő évekre. A martorelli üzemben új gyáregység épül, ahol 2025-től elektromos autók készülnek majd a Volkswagen-csoport más márkáinak is. 2023-ban nem kevesebb mint 519 ezer autót gyártott a Seat SA, ebből 230 ezret tett ki a Cupra, ami 50 százalékos növekedés az előző évhez képest, és 288 ezer autóval a Seat márka eladásai is újra nőttek.
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a Cupra megtalálta a helyét a piacon, de azt beláthatjuk, hogy két hasonló márkát nincs értelme egymás mellett fenntartani,
a Cupra és a Seat stílusa és kínálata ezért a jövőben még inkább különbözik majd egymástól. A menőbb, fiatalosabb Cuprát egyre inkább prémiummárkaként pozicionálják, míg a Seat továbbra is jó választás lesz azoknak, akik egy stílusos, mégis praktikus autót szeretnének maguknak.
Sokat elmond, hogy a Seat legnépszerűbb modellje a magyar piacon a Leon kombi,
előszeretettel választják céges autónak, és családi célra is beválik. A 2020-ban bemutatott széria hamarosan megújul, modernebb infotainment rendszert és továbbfejlesztett plug-in hibrid hajtást kap, nagyobb elektromos hatótávval. A Tarraco gyártása nemrég befejeződött, és az Ateca is kifutó modell lesz, de az Ibiza és az Arona továbbra is a kínálat része marad.
Seat-történelem
1950-ben alapították a Seatot, a márka neve a spanyol autógyártó társaság rövidítése. A következő évben készült el a barcelonai gyár, ahonnan 1953-tól gördültek ki a Fiat licence alapján gyártott modellek, többek közt nálunk Zsiguliként ismert 124-es is. 1980-ban szakítottak a Fiattal, majd 1982-ben a Volkswagennel kötöttek együttműködést, a német konszern '90-re teljes tulajdonosa lett a márkának. A modelleket akkor már spanyol városok és szigetek után nevezték el, mint az Ibiza, a Malaga vagy a Marbella, míg a márka legsikeresebb korszakában olyan típusok vezették az eladásokat, mint a Cordoba és a Toledo, vagy az Altea és a Leon.
Gyorsítósávban a Cupra
Nagyobb fokozatba kapcsol ugyanakkor a Cupra, amiről sokat fogunk még hallani 2024-ben, elsősorban azért, mert idén szeptemberben gyártásba kerül a Terramar, méghozzá az Audi győri üzemében. A 4,58 méter hosszú szabadidő-autó az Ateca helyét veszi át, annál valamivel nagyobb és tágasabb lesz, 540 literes csomagtérrel. A Cupra Terramar kínálatában mild hibrid és plug-in hibrid változatokat is találunk, akár száz kilométeres elektromos hatótávval.
Még korábban, májusban indul a kupéformájú Tavascan gyártása Kínában, ez a Cupra második elektromos autója lesz a Born után, izgalmas dizájnnal és sportos vezethetőséggel. 2025-ben pedig jön a Raval, egy városi méretű elektromos autó, aminek előzetesét UrbanRebel néven korábban már láthattuk.
A Cupra jelenlegi két modellje, a Leon és a Formentor is megújul, és a ráncfelvarrással végképp szakítanak a Seattól örökölt stíluselemekkel.
Ezek a legnépszerűbbek
2018-ban lett önálló márka a Cupra, és azóta már 528 ezer autójuk készült el. Jelenleg a Cupra legnépszerűbb modellje a Formentor, amiből 120 ezer darabot adtak el 2023-ban, ezt követi a Born, abból 45 ezer kelt el. A Seat legnépszerűbb típusa az Arona, amiből 98 ezret szállítottak 2023-ban, ezt követi az Ibiza és az Ateca, közel 78 és 67 ezer eladással. Míg a Seat legnagyobb piaca a spanyol, addig a Cuprát a német és angol piacon veszik a legtöbben.
Magyarországon egyelőre fordított a két márka eladásainak aránya, de nálunk is egyre nagyobb a kereslet a Cupra iránt.
A változást a márkakereskedői hálózat megújulása is tükrözi majd: eddig a Cuprákat kínálták a Seat kereskedéseiben, de a szalonok arculatát egyre inkább a Cuprára szabják. Az év végére tizenkét helyen lehet majd Seatot venni itthon, ebből tíz helyen kínálnak Cuprát, és hamarosan nyílik egy menő bemutatóterem is Budapest belvárosában.
2030-ig tehát biztos, hogy a jelenlegi felállásban gyártják a Cupra és Seat modelleket, és hogy utána mi lesz, az még a jövő zenéje. A Seatot mobilitási márkaként tartják meg, ami elektromos és car sharing járműveket kínálhat, míg a Cupra minden eddiginél jobban visszaadja majd a barcelonai életstílust, sportos és izgalmas prémiummodellekkel, amelyek közt magyarországi gyártásút is vehetünk majd. Kíváncsian várjuk!
Ez is érdekelhet: