Az alapításának nyolcvanadik évfordulóját már nem biztos, hogy hagyományos autógyártóként ünnepelheti a Seat. Az autópiac gyökeres átalakulása vezet oda, hogy 2030-tól új feladatot kaphat a spanyol márka.
1950-ben alapították a Seatot, a márka neve a spanyol autógyártó társaság rövidítése. A következő évben készült el a barcelonai gyár, ahonnan 1953-tól gördültek ki a Fiat licence alapján gyártott modellek, többek közt a 600-ast és a nálunk Zsiguliként ismert 124-est is készítették. 1980-ban döntöttek úgy, hogy megszakítják a kapcsolatot a Fiattal.
A Volkswagennel 1982-ben kötöttek együttműködést,
a német konszern a nyolcvanas évek folyamán egyre nagyobb részesedést szerzett a Seatban,
majd ’90-re teljes tulajdonosa lett a spanyol márkának. A modelleket ekkor már spanyol városok és szigetek után nevezték el, mint az Ibiza, a Malaga vagy a Marbella.
A konszern sportos márkájának szánt Seat sikeres korszakában olyan típusok vezették az eladásokat, mint a Cordoba és a Toledo, vagy az Altea és a Leon. Bár jelenleg több szabadidő-autójuk is van, mint az Arona, az Ateca és a Tarraco,
a sportrészlegből önállóvá vált Cupra márka egyre népszerűbb lett, és hamarosan átveheti a Seat helyét.
Már az is erre utal, hogy a Seatnak jelenleg nincs teljesen elektromos hajtású modellje, a Mii Electric ugyanis csak néhány piacon, rövid ideig volt kapható. A Born még Seatként jelent meg, de Cupra néven került piacra, és a Seat jövőbeli terveiben sem szerepel elektromos autó. A martorelli üzemben 2025-től négy elektromos autó készül majd, de egyik sem lesz Seat.
Úgy tudni, hogy jelenleg az Ibiza, az Arona és a Leon megújult változatán dolgozik a Seat, míg az Ateca és a Tarraco idővel lekerül a kínálatból. 2030-ig gyártanak majd belsőégésű motorral szerelt és plug-in hibrid modelleket, ezt követően pedig a Volkswagen-csoport mobilitási szolgáltatójává válhat a Seat, a sokak által kedvelt sportos hagyományait a Cupra viszi tovább.
Ez is érdekelhet: