A névadó Terramar versenypályán száguldoztunk a Terramarok csúcsváltozatával, a 272 lóerős plug-in hibriddel, ami minden dinamizmusa mellett képes átváltozni meglepően csendes családi autóvá is.

Jön, jön, jön a Z generáció (meg majd lassan az alfa is), amelyik egy csomó mindent nem úgy akar, ahogy az előtte lévő bármelyik másik. Autózni sem. Nem akarnak régi, drága, patinás márkákat, de unalmas, szürke olcsókat sem,

inkább valami vagányabbat, sportosabbat, dögösebbet, egyedibbet. Nos, egyenesen nekik készül a Cupra Terramar.

Magyar Z generációsok előnyben, hiszen a spanyol szabadidő-autó Győrben készül, az Audi Q3-mal közös platformra. Egy győri Z-s akár készítheti és használhatja is egyszemélyben a Terramart, de ez most még csak fikció, nézzük inkább, miért volna ez jó neki!

Valami új

A Cupra 2018-ban vált önálló márkává, már túl van a 700 ezer eladott példányon, és nem üldögél a babérjain: idén megújult, és felvette a brand arculatát a Leon és a Formentor, megjelent a tisztán elektromos Tavascan, és a kompakt Born sportváltozata is. Fontos mérföldkövek, de ugyanilyen ereje van a személyes benyomásoknak is, főleg ha azokat az új típus bölcsőjében, a Barcelona melletti Terramar versenypályán szerezzük.

Az 1923-ban épített oválpálya az első versenypályák egyike volt az egész világon. A neve (tenger+föld) a tengerparti helyszínre utal, ám mivel évtizedek óta nem használják, most leginkább tengernyi helyen bukkan fel föld az aszfalt alól.

Ez nem akadályozta meg a spanyol szervezőket abban, hogy profi sofőrök este 9 és 11 között, tök sötétben 130 km/óráig gyorsuljanak a nyakukat behúzó újságírókkal az autóban.

Utólag lehet vagánykodni, de egy kicsit azért mindenki berittyentett az elején, ki azért, mert összesen egyetlen métert látott előre, ki pedig a testi épségét féltette. Aztán persze mindannyian szerettünk volna menni még egy kört.

Az ilyen gesztusok, a különös helyszín – a pálya lelátója alá épített indusztriális csarnokba masíroztunk be a prezentáció és a flying food kedvéért –, a szokatlan időpont mind azt mutatták, hogy a Cupra egyre tökösebb, lendületesebb márkaként pozícionálja magát, vagy már az is, ezt főleg a közönség ítéli meg.

Autó egy szerpentinen

Ezt a sportosságot ki is próbálgattuk, még útban Sitges (a pálya helyszíne) felé, Barcelona mellett. Inkább csak ízelítő jutott, lévén a város melletti hegyekben csak mendemondákból ismerik az egyenes fogalmát, a sávok roppant szűkek, és pontosan kétszáz méterenként követik egymást a bringások. Ahol mégis van egy kis egyenes, oda gondosan kihelyeznek egy 30-as táblát. Ahol meg egyik sincs a fentiek közül, oda telepítenek kamerát.

Jutott némi autópálya is, ahol gyorsan lehet menni, sportosan kevésbé. És mégis kaptunk egy kis kóstolót az autó képességeiből: a Terramar plug-in hibridjének (eHybrid) 272 lóerős rendszerteljesítményű változata alapesetben rendkívül csendes, komfortos és békés utazást biztosított. A Cupra vezetési mód pedig egy erőteljes, dinamikus változatot, ahol érződött, hogy 5,9 másodperc alatt képes 100-ra gyorsulni (de a 0-30-at nem mértük).

Versenyautót nem faragtunk belőle (illetve már a győri gyárban sem), de a szerpentineken legalább kiderült, mennyire erős és stabil minden helyzetben a Terramar.

A 20 colos sportgumik masszívan tartottak a kanyarokban is, az Akebono fékek pedig fogtak, mint a festék. Oké, néha frusztráló volt a városi-elővárosi környezet, de amikor lehetett (sőt a bringások biztonsága érdekében kellett), akkor önfeledten gyorsítottunk ki a kanyarokból.

Nem próbáltuk, csak utasként, de úgy tűnt, nem jár sokkal rosszabbul az sem, aki a másfél literes, 150 lóerős alapmodellt választja, amihez szintén jár egy 48 voltos mild hibrid rendszer. De akár a tisztán benzines 2.0 TSI (204–265 lóerő), hétfokozatú DSG váltóval és összkerékhajtással is életképes alternatíva.

Unplugged

Maradva a plug-in hibridnél: miután a nagyobb, 19,7 kilowattórás akkumulátorral 100+ kilométert tehetünk meg elektromosan, érthető a csend és a kényelem. Az utóbbinál említsük meg, hogy bár a Terramar alig nagyobb a Formentornál, belül jóval tágasabb, és még az átlagnál magasabb kollégák is kényelmesen utaztak hátul. A sportosságban és a kényelemben is segített a multilink hátsó futómű, a progresszív kormányzás és az adaptív lengéscsillapítás (ami opciós, de nekünk jutott).

Ezért alakult ki az az összkép, hogy a Terramar nemcsak bevállalós első (második) autónak jó, de akár egy fiatal család számára is. Hely jut mindenkinek bőven, még a kis alfa generáció sem érzi cikinek, a fiatal és apuka pedig maga is lehet adaptív, vezethet sokféleképpen mondjuk a létszámtól függően.

Itt említsük meg az alapból 400 literes, a hátsó ülések előretolásával 602-re bővíthető csomagtartót, és a kortárs mezőnyből egyértelműen felfelé kilógó dinamikus külsőt.

A fényszórók háromszög alakú menetfényei látványosak, és állítólag sokkal hatékonyabbak is (kivéve ugye amikor elfogy előlünk az út, mint az oválpályán), a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpák is jóleső elevenséget mutatnak, és ezek a lendületes vonalak kitartóan folytatódnak belül is: az ülések, a kilincsek, a műszerfal, általában minden roppant sportos, formás, kitalált.

Még anya is megnyugodhat a jobb egyben, mikor a bolygónk sorsáért aggódik, mert a három választható beltér mindegyikénél környezettudatos anyagokat alkalmaztak. A sötétkék Deep Ocean változatnál az óceánban és a tengerpartokon talált műanyag hulladékot hasznosították újra, a sötétszürke Moon Light kárpitja újrahasznosított PET palackokból és ruhákból készült, míg a burgundiszínű High Canyon valódi bőrülését fenntartható, növényalapú anyaggal kezelték.

My Generation

Ha egy autó lehet öntudatos vagy céltudatos, akkor a Terramar ilyen. Nagyon kompakt jármű, amit a 15 milliós alapár alatt is meg lehet szerezni az importőr akár másfél milliós kedvezményének köszönhetően – igaz, a plug-in hibriddel simán eljuthatunk húszmillió fölé is. Ezért aztán egy markáns, sportos élményautót kapunk, aminek a vezetéséhez legfeljebb ajánlott, de nem kötelező valamelyik újabb generációhoz tartozni, simán rákaphat az ízére bárki, akire ugyanúgy illenek a fenti jelzők, mint az autóra is.

Ha tengelytávokra, a konszern hasonló típusaival való összevetésre és további műszaki adatokra vagy kíváncsi, akkor ajánljuk a Terramar – szintén barcelonai – bemutatójáról szóló cikkünket.

Ez is érdekelhet:

A Cupra legsokoldalúbb modellje az új Terramar

Az elsők közt néztük meg a Győrben készülő új Cuprát.

A Cupra Tavascan tesz róla, hogy megkedveld az elektromos SUV-okat

340 lóerős a legerősebb elektromos Tavascan, és brutál jól néz ki. Bejön?

Menő helyet nyitott a budapesti belvárosban a Cupra

Nem autószalon, mégis vannak benne autók, de nem itt veheted meg azokat. Hát akkor mégis micsoda hely ez?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!

Ezekből a fotelekből még nagyobb élmény filmet vagy meccset nézni

Eszeveszett szexi sportautó az Alpine A110 R Ultime

További cikkeink a témában