Megérkezett a Duster nagytestvére, ami a három évvel ezelőtti tanulmányautó után a Bigster nevet kapta. Bemutatója előtt élőben néztük meg a Dacia eddigi legnagyobb modelljét, ami tényleg very big lett. Sok olyan újdonsága van, ami elsőként jelenik meg a márkánál, ezzel új vevőket hozhat a Daciának, és egy pár olyan is, ami az egész Renault-csoportban itt jelenik meg először.

Három és fél évvel ezelőtt, 2021-ben a Dacia megmutatta, mivel készül a jövőre, és a Bigster névre keresztelt tanulmányautó akkora sikert aratott, hogy nem volt kérdés, gyártásba kell küldeni. Időközben piacra került a vadonatúj Duster, ami már a márka új emblémáját kapta, és a Dacia új stílusában készült, és nem feledkeztek el a Bigsterről sem, mostanra készült a gyártásba kerülő változat. Berlinbe utaztunk, hogy a bemutatója előtt élőben is megnézzük, mit tartogat nekünk a Dacia eddigi legjobb és legnagyobb autója.

Már a Duster új generációját is egy kicsit feljebb pozícionálta a menőbb dizájn, a modern technika és a gazdagabb felszereltség, de a Bigsterrel valóban új kategóriába lép a Dacia. Méghozzá a legnépszerűbb C-SUV kategóriába, a közepes méretű szabadidő-autók közé, amiből csak Európában több mint 2,8 milliót adnak el egy évben, ezzel a piacnak csaknem a negyedét teszi ki. De a Daciának nem volt elég egyszerűen egy nagyobb Dustert építenie, hiszen ennek a kategóriának a tehetősebb vevői egyben igényesebbek is, ezért alaposabb munkára volt szükség.

Német igények

Bemutatóján megtudtuk, hogy a Bigster fejlesztésének elején nem is a francia, hanem a német piacon mérték fel a vevők igényeit, mert mint mondják, szerintük ott a legigényesebbek a vásárlók. Ha pedig azt akarják, hogy más márkáktól hódítsanak vevőket, akkor a kategóriában megszokott igényeket a Daciának is teljesítenie kell. Az új Bigster ezért számtalan olyan újdonságot vezet be, amivel most először találkozhatunk a márkánál, ugyanakkor megmaradt lényegre törő, elérhető áron kínált autónak, amiért már húsz éve szeretik a Daciát a vevők.

Az alapokat a Dusterhez hasonlóan a CMF-B padlólemez adja, és erre egy olyan autót építettek, ami a kategória egyik legnagyobb modellje lett, ugyanakkor az egyik legkönnyebb is, tíz százalékkal, azaz csaknem 150 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen a hasonló paraméterű konkurenseknél. A Daciánál ezúttal is úgy fejlesztették az autót, hogy először a tervezett árát szabták meg, ezért nem szálltak el a költségekkel, ami az egyre szigorúbb követelmények miatt egyre drágább autókat kínáló újautó-piacon nem mindegy.

Karakteres jelenség

Nem is húzták sokat az időt a Bigster berlini bemutatóján, rögtön az elején leleplezték az autót, hogy lássuk, mivel készülnek meghódítani a piacot. A legújabb Daciának pedig mindene megvan ahhoz, hogy már első pillantásra megnyerje a robusztus és tágas szabadidő-autókat kereső vevőket. Magas orrával, szögletes arcával, határozott élekkel szabott, mégis a kerékjáratoknál izmosan kidomborított karosszériájával és markáns hátsójával a Bigster feltűnő jelenség lesz az utakon, még akkor is, ha nem az újonnan kikevert, elegáns indigókék színben választják.

Két alapváltozatán kívül a Bigster két csúcsfelszereltsége két eltérő stílust képvisel.

Míg az Extreme a szabadidő-autós tulajdonságokat gyakran kihasználó, aktív életet élő vevőknek készül a könnyen tisztítható üléskárpitjával, gumiszőnyegével, keresztbe fordítható tetősínjeivel, addig a Journey a hosszú utazások autója lesz a stílusos külsejével, például a feketére fényezett tetőjével. azaz a Daciánál most először rendelhető kéttónusú fényezésével. A kerekei legalább 17 colosak, az Extreme és Journey kivitelen 18 colosak, de utóbbinál akár 19-esek is lehetnek.

Nem csak egy nagyobb Duster

Már ránézésre is feltűnt, de a méretek is igazolják, hogy a Duster nagytestvére nem véletlenül kapta a Bigster nevet. A 4,57 méteres újdonság 23 centivel hosszabb és öttel magasabb, mint a Duster, a négy centivel 2,7 méteresre nyújtott tengelytávja pedig garantálja, hogy tágasabb legyen, mint gondoltuk volna. Mégsem lesz hétüléses változata, és erre egészen egyszerű a Dacia magyarázata: ebben a kategóriában egyszerűen nem tudnak elég tágasak lenni a hétüléses autók, márpedig a tágasság a Bigster egyik aduja, ezért a Jogger marad a márka egyetlen hétülésese.

Első üléspróbája alapján a Bigster valóban kellemesen tágas, és olyan igényes a belső tere, mint amit Daciától még nem láttunk. Valóban sokat dolgoztak rajta, hogy meggyőzzék a vevőket, például sokkal több zajszigetelést és akusztikus szélvédőt is beépítettek, hogy csendesebb legyen az autó. Jobb tapintásúak a kárpitok, és bár nem maradnak el a költségeket alacsonyan tartó, egyszersmind tartós műanyagok a belső térből, a Bigster utasterét egyáltalán nem érezni olcsónak. Persze a színvonalat a minden eddiginél gazdagabb felszereltség is emeli majd.

Elsőként a Daciánál

Nem kell lemondania szinte semmiről, aki Daciára vált majd ebben a kategóriában. A kormánykerék mögött alapból 7 colos, a jobban felszerelt modellekben 10 colos kijelző mutatja a műszereket, középen pedig széria a 10,1 colos érintőképernyő, vezeték nélküli okostelefon-kivetítéssel és akár beépített navigációval. Nagyautós részlet a hibrid hajtású csúcsmodellek magasra emelt középső konzolja, amire a karcsú irányváltó karon kívül kényelmes kartámasz és vezeték nélküli telefontöltő került, és amibe hűthető tárolót is rejtettek.

Sok más újdonság is először jelenik meg a Daciánál, például a kétzónás automata klíma,

a hátsó üléssorhoz vezetett szellőzőnyílásokkal, a nyitható panorámatető, ami 1,2 méteres hosszával világosabbá teszi az utasteret, vagy az elektromosan nyitható csomagtérajtó, ami a Daciára jellemző okos megoldások egyikével nem két, hanem egy motorral oldja meg a nyitást. A kényelmes vezetés jegyében a vezetőülés elektromosan állítható lehet, ülőlapja nemcsak emelhető, hanem dönthető is, és a deréktámaszt sem hagyták ki belőle.

Kempingautó is lehet

Kategóriája legnagyobb hátsó lábterét ígéri a Bigster, amiben hátul is kényelmesen el lehet férni. Nagyobb autókból ismerős igényes megoldás, hogy a hátsó támlák három részre osztva dönthetők, így a középső részt ledöntve két hátsó utas mellett is lehet hosszabb tárgyakat szállítani. A ledöntött középső támla ráadásul kartámaszként funkcionál, telefon- és pohártartóval. Csomagtartójáról csak azt árulták el, hogy öt ülés mögött 667 literes, a hátsó támlák innen is dönthetők, padlója egy síkba kerül a csomagtérperemmel, és alatta jut hely a pótkeréknek is.

Nem maradnak el a Daciára jellemző praktikus kiegészítők sem, például a Dusteren megismert YouClip rendszer, aminek az utastérben és csomagtérben elhelyezett kampóira tetszés szerint akaszthatunk pohártartót vagy zseblámpát. Ötletes a kétoldalú szőnyeg a csomagtérben, vagy a hátizsák, ami hátul a középső ülésre erősítve kartámasznak is használható, és a Jogger és a Duster után a Bigster is rendelhető azzal a csomaggal, ami kempingautóvá varázsolja, 1,3 méter széles ágyat hajtogatva a hátsó ülések helyére.

Kis motor, nagy turbó

Csak később vezethetjük az új Bigstert, de a motorkínálata is ígéretes, és több újdonságot tartalmaz, ami nemcsak a Daciánál, de a piacon is most jelenik meg először. Az alapmodell 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorját átdolgozták, a Rafale nagyobb turbója került rá, így a teljesítménye 130-ról 140 lóerőre nőtt, a maximum nyomatéka 230 Nm. A hatfokozatú manuális váltóval és a 48 voltos mild hibrid rendszerrel az átlagos fogyasztása 5,6 liter százon, amivel a legtöbb vevőnek megfelelő, sokoldalú autó lehet a Bigster.

Hagyományosan gázüzemű változat is készül belőle, aminek újdonsága, hogy

az LPG-s motorok közül elsőként ez is megkapja a 48 voltos mild hibrid rendszert.

Megtartja a tisztán benzines modell 50 literes üzemanyagtankját is, ami a pótkerék helyére szerelt, a csomagtér méretét nem csökkentő 49 literes gáztartállyal együtt bámulatos, 1450 kilométeres hatótávot eredményez. Az LPG-vel nemcsak olcsóbban, de tisztábban is üzemel az autó, és a Dacia nagy reményeket fűz hozzá, hiszen az eladásainak már most is több mint a harmadát a gázüzemű változatok adják.

Összkerékhajtású változata is lesz a Bigsternek, és ehhez nem a 140 lóerős megújult motort, hanem még a korábbi, 130 lóerős változatát vették alapul, szintén 48 voltos mild hibrid rendszerrel. A hajtás automatikusan kapcsolódik, de a választható üzemmódok közt válthatunk a havas, sáros, homokos talajra való beállításokra, és a fogyasztást csökkentő eco módja is van. Extreme felszereltségnél az elsőkerék-hajtású modellekhez is jár a lejtmenet-vezérlő, ami 30 km/óráig önállóan ereszti le az autót, akár tolatva is működik.

Feljebb lépett hibrid

A végére hagytunk a Dacia büszkeségét, az új hibrid hajtást, ami a Renault-csoporton belül is a Bigsterben jelenik meg elsőként. A más modellekből már ismert rendszer továbbfejlesztésével született, és nem elégedtek meg egy kis finomhangolással. Még a motorját is kicserélték, az 1,6 literes helyett 1,8 literesre, ezzel önmagában a benzinmotor teljesítménye 93-ról 107 lóerőre, a nyomatéka 150-ről 170 Nm-re nőtt. A két elektromotorral együtt a hibrid Bigster kombinált teljesítménye 140 helyett 155 lóerő, ami már elég jól hangzik.

Nem változott a hibrid hajtás receptje, amiben egy 50 lóerős, 205 Nm nyomatékú elektromotor hajtja a kerekeket, induláskor mindig ezzel jön mozgásba az autó, és városban akár 80 százalékban ez hajtja. A másik elektromotor a 20 lóerős indítógenerátor, ami a fokozatok szinkronizálását is ellátja, ezzel a trükkös váltómű kifinomultabb lehetett. 1,2 kilowattórás akkumulátorával a hibrid Bigster elég takarékos, 4,9 litert fogyaszt százon, és mivel csak 1419 kilogrammot nyom, ezért fürgének ígérkezik, 9,7 másodperc alatt tudja le a százas sprintet.

2025-ben érkezik

Minden szükséges vezetéstámogató rendszert is megkapott a Bigster, ezek közül az adaptív tempomatot érdemes kiemelni, ami a hibrid modellekhez érhető el. Megtaláljuk a Renault-ból ismerős My Perso módot is, amivel egyszerűen előhívhatjuk a vezetéstámogató rendszerek előre beállított állapotát. Az anyaghasználatával is érti az idők szavát a Dacia, jó példa erre a Starkle nevű újrahasznosított műanyag, amiből a kerékjárati ívek és küszöbvédők készültek, ezek nemcsak környezettudatosak, de állítólag ellenállóbbak is a karcolásokkal szemben.

Szóval egy kategóriával feljebb is ugyanazért lehet szeretni a Daciát, mint eddig: a Bigster is mindent megad, amire szükséged van, de nem többet. A premierjét a párizsi autószalonon tartják, az első példányok jövőre érkeznek az utakra, és az ára is jónak ígérkezik: a benzines alapmodellért 25 ezer eurót, a hibridért pedig 30 ezer eurót kérnek majd az európai piacokon. Lehet, hogy eddig azért nem volt Daciád, mert nem volt elég igényes, vagy egyszerűen nem volt elég nagy, de a Bigster tényleg minden téren very big, érdemes lesz tenni vele egy próbát.

Ez is érdekelhet:

Baromi menő lett a vadonatúj Dacia Duster

Az új Dusterből már nem lesz dízel, de most először lesz belőle hibrid.

Három Dacia, ami átvezette a márkát a 21. századba

A Dacia első és utolsó önálló fejlesztése volt a Renault nélkül.

Vagány kisautó az új Dacia Spring

Ha tényleg nem lesz drágább, mint elődje, még mindig a piac legjobb városi elektromos autója lehet az új Dacia Spring.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés